Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Snelheid en Tomtom

wo sep 20, 2006 17:47

Volgens mij zijn de fabrikanten gewoon voorzichtig om te voorkomen dat hun cliënten financieel leeg gezogen worden door Spee en cornuiten voor een paar kilometertjes te hard rijden (OHHHHHHHH WAT STOUT!!!)
Moet je persé die naam posten?
Wat haat ik die gast incl. dat stom geneuzel (propaganda).
En dan hou ik me nog stil over z'n schoothondje André.
Zelfs de meeste agenten mogen die kwal niet.

Maar goed, de TomTom berekend dus via de GPS-positie.
Toch handig zo'n aparaat als je een keer je daadwerkelijke snelheid wilt weten.
Mjah...of de km/h-stand ervan het feilloos is, da's een 2e vraag.
Laatst gewijzigd door Adriano33 op wo sep 20, 2006 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Alfa
Advanced Member
Advanced Member

RE: Snelheid en Tomtom

wo sep 20, 2006 18:14

Het is toch ook totaal niet boeiend hoe hard je rijdt. De enige reden dat je een snelheidsmeter hebt is om bekeuringen te voorkomen :!:

Gezond verstand is veel veiliger dan een kilometer teller en je kunt je tenminste dan voor 100% concentreren op de weg wat veel veiliger is.........maar ja dat levert geen centjes op voor vadertje staat :evil:

Dat mensen die gefixeerd zijn op hun snelheidsmeter ongelukken veroorzaken is kennelijk van ondergeschikt belang :x
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.

PDAHazzard

wo sep 20, 2006 22:47

Jahaa.. het is feilloos... de verplaatsingsnelheid wordt op basis van minstens 3 maar meestal 6 tot soms wel 9 satteliet signalen (metingen) berekend. Hetgeen tom tom aangeeft is de snelheid die je de afgelopen 2 seconde hebt gereden (dat is ongeveer de update snelheid, afhankelijk van de gebruikte hardware)

:-)

Hermano73

wo sep 20, 2006 23:16

Of je snelheidsmeter de snelheid van je Tom Tom benaderd, heeft met veel factoren te maken. In ieder geval is je snelheidsmeter geijkt met als uitgangspunt de grootst mogelijke wielmaat icm met banden (de totale diameter van je wiel met band) omdat met de grootste de laagste snelheid wordt aangegeven. Als je een kleinere velg monteerd met een hogere band, dan is de afwijking door bijvoorbeeld een zachtere band groter dan bij laag profiel banden omdat de wanden nou een maal sterker zijn. De rest is pure wiskunde: kleinere diameter betekend meer omwentelingen om dezelfde afstand af te legen, en dus een hogere snelheid die wordt aangegeven.
Gezien jouw ervaring met je 159 kan ik wel concluderen dat je vermoedelijk 17" met 225/50R17 er onder hebt liggen. Heb ik goed gegokt? :-)

:driving:

Jammer: 235-45-18.
Wel af-fabriek dus ik neem aan dat de afrollengte wel goed zit met de teller.
Er staat 8.000 km op de pirelli's, die zijn dus zo ongeveer op de helft... :oops:
(Is overigens nog niet al te gek, ik heb een keer een paar Pirelli's na 6.000 kilometer moeten vervangen :twisted:

Hermano73

wo sep 20, 2006 23:19

Het is toch ook totaal niet boeiend hoe hard je rijdt. De enige reden dat je een snelheidsmeter hebt is om bekeuringen te voorkomen :!:

Gezond verstand is veel veiliger dan een kilometer teller en je kunt je tenminste dan voor 100% concentreren op de weg wat veel veiliger is.........maar ja dat levert geen centjes op voor vadertje staat :evil:

Dat mensen die gefixeerd zijn op hun snelheidsmeter ongelukken veroorzaken is kennelijk van ondergeschikt belang :x
Die fixatie is de reden dat ik echt weer cruise control wilde hebben.
Je kunt 'm dan instellen en op andere dingen letten dan continu in een trajectcontrole naar je teller te zitten staren...
Dit beleid zou van mij wel wat (FLINK!!) liberaler mogen in ons landje!

Hermano73

Re: Snelheid en Tomtom

wo sep 20, 2006 23:28

Heeft verder iemand enig idee waarom ik op de Autobahn 31 van het noorden richting Meppen gisteren een :evil: snelheidsmetingportaal :evil: tegenkwam?
Volgens mij geldt er op dat stuk/traject geen limiet dus waarom stond dat gevaarte daar??
Die staan inderdaad op meerdere plekken te pas en te onpas opgesteld. Volgens mij heeft het er mee te maken dat als het bv. zeikt van de lucht dat er dan lagere snelheden gelden (tenminste; terugweg vanuit Oostenrijk enorm veel vertraging opgelopen doordat je ineens een snelheidsbeperking had en nog maar 80 mocht door de harde regenval). Ook is het wel zaak op te letten bij de vele wegwerkzaamheden. De boetes liegen er niet om bij onze oosterburen, dus ik hou me daar altijd netjes aan de geldende beperkingen en verderop maak ik dat dan weer ruimschoots goed ;)

BTW: Ook hier zit er weinig verschil tussen mijn kilometerteller en de berekende snelheid door ome TomTom. In principe is dat wel lekker op plekken waar er om de 100 meter een flitspaal staat (bv. stadsring in Amersfoort), dan zit je niet de hele tijd krampachtig de snelheid in de gaten te houden... 8)
Nog bedankt voor de portaalverklaringen Dinky Boy, Alfa Fever en Jorix!
Ik hoop dat het inderdaad portalen voor vrachtauto's of voor metingen bij regen zijn.
Tomtom gaf wel aan dat het een flitscontrole zou zijn, dus stolde het bloed even in mijn aderen.
Ik dacht even dat het een trajectcontrole zou zijn!
Het was heerlijk rustig dus dat zou een lekkere bekeuring worden!!!

Ik hou me in Dld altijd goed aan de max snelheid, als deze al geldt.
Ik heb daar vroegah gelegerd gezeten en de bekeuringen waren toen ook al niet mals!

Iemand al ervaring met het chiptunen van een 159 1.9?
Het ding is zo geknepen, die lijkt wel even astmatisch als zijn baasje!!

Die minimale tellerafwijking blijft me overigens verbazen!
Vroeger reed je met een 164 2.0 ruim 230 km/uur op de teller, maar dat haalde deze auto toch echt niet in werkelijkheid!
De afwijking was toen gemakkelijk meer dan 10%, dat is nu dus wel even anders!!

PDAHazzard

wo sep 20, 2006 23:34

Er staat 8.000 km op de pirelli's, die zijn dus zo ongeveer op de helft... :oops:
(Is overigens nog niet al te gek, ik heb een keer een paar Pirelli's na 6.000 kilometer moeten vervangen :twisted:[/quote]

Aai... die 18" had ik niet in optielijst gevonden zo snel.. ;-)

Ik heb ook wel eens een setje Pirelli's na 6000 km vervangen. Pirelli's zijn tegenwoordig een stuk slijtvaster en de wegligging niet slechter dacht ik zo..

Trouwens --ff offtopic-- jij komt uit de Lier. Daar kent ieder een elkaar toch?...

Hermano73

wo sep 20, 2006 23:38

(Is overigens nog niet al te gek, ik heb een keer een paar Pirelli's na 6.000 kilometer moeten vervangen :twisted:
Aai... die 18" had ik niet in optielijst gevonden zo snel.. ;-)

Ik heb ook wel eens een setje Pirelli's na 6000 km vervangen. Pirelli's zijn tegenwoordig een stuk slijtvaster en de wegligging niet slechter dacht ik zo..

Trouwens --ff offtopic-- jij komt uit de Lier. Daar kent ieder een elkaar toch?...[/quote]

Die 18" staan helemaal onderaan op de lijst!!! :!:

De Lier is een klein dorrupje maar ik ken niet iedereen.
Wel veel maar niet iedereen, why? :?:

Robert 75 V6

wo sep 27, 2006 15:36

Ik heb met een tomtom nav systeem ook een keer zo´n soort meting gedaan met mijn lancia Y,

Die maakt zich schuldig aan een zooitje teller optimisme dat hou je niet voor mogelijk!

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 27, 2006 16:31

Alfist-GTV6 schreef:

Jahaa.. het is feilloos... de verplaatsingsnelheid wordt op basis van minstens 3 maar meestal 6 tot soms wel 9 satteliet signalen (metingen) berekend. Hetgeen tom tom aangeeft is de snelheid die je de afgelopen 2 seconde hebt gereden (dat is ongeveer de update snelheid, afhankelijk van de gebruikte hardware)
euh jammer joh, tom tom is niet precies exact kwa snelheid....dat komt door GPS
ok, tom tom benaderd je exacte snelheid wel een stuk nauwkeuriger dan de gemiddelde auto teller, maar het is nog steeds niet 100%.

Ook al meet je met 9 satalieten (er zijn totaal ik dacht 14 GPS satalieten), tom tom gebruik GPS en tom tom gebruikt er maar 3! satalieten om zijn plaats bepaling te doen (er komt een nieuw soort GPS voor europa, omdat europa niet afhankelijk wil zijn van america (klein extra detail, de russen hebben ook nog een eigen systeem van 28 satalieten waarvan er nog maar 14 werken) en die europese gps (vraag me de naam niet, want dat weet ik niet meer uit mijn hoofd) zal de plaatsbepaling met 4 satalieten gaan doen.

Nu even terug komend op het snelheidsverhaal, tom tom (dus GPS) heeft NIET een nauwkeurigheid van enkele cm's maar van meters (dus als hij de snelheid berekend kunnen er nauwkeurigheidsverschillen optreden van 2x de onnauwkeurigheid van de plaatsbepaling). Verder meet tom tom niet ofdat je omhoog of omlaag gaat (maak je wel meer meters)......

even mijn waarde: autoteller alfa 75ts 196km/h = tomtom 207 km/h (dus net andersom, heel leuk :? )
bij de giulia is het ongeveer 15km/h te veel boven de 150km/h wat hij op de teller aangeeft, maar gelukkig loopt ie op zijn top ver zijn telertje uit, ongeveer tot 1/4 vd benzine meter :P
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

PDAHazzard

wo sep 27, 2006 18:56

Alfist-GTV6 schreef:

euh jammer joh, tom tom is niet precies exact kwa snelheid....dat komt door GPS
ok, tom tom benaderd je exacte snelheid wel een stuk nauwkeuriger dan de gemiddelde auto teller, maar het is nog steeds niet 100%.

Ook al meet je met 9 satalieten (er zijn totaal ik dacht 14 GPS satalieten), tom tom gebruik GPS en tom tom gebruikt er maar 3! satalieten om zijn plaats bepaling te doen (er komt een nieuw soort GPS voor europa, omdat europa niet afhankelijk wil zijn van america (klein extra detail, de russen hebben ook nog een eigen systeem van 28 satalieten waarvan er nog maar 14 werken) en die europese gps (vraag me de naam niet, want dat weet ik niet meer uit mijn hoofd) zal de plaatsbepaling met 4 satalieten gaan doen.

Nu even terug komend op het snelheidsverhaal, tom tom (dus GPS) heeft NIET een nauwkeurigheid van enkele cm's maar van meters (dus als hij de snelheid berekend kunnen er nauwkeurigheidsverschillen optreden van 2x de onnauwkeurigheid van de plaatsbepaling). Verder meet tom tom niet ofdat je omhoog of omlaag gaat (maak je wel meer meters)......

even mijn waarde: autoteller alfa 75ts 196km/h = tomtom 207 km/h (dus net andersom, heel leuk :? )
bij de giulia is het ongeveer 15km/h te veel boven de 150km/h wat hij op de teller aangeeft, maar gelukkig loopt ie op zijn top ver zijn telertje uit, ongeveer tot 1/4 vd benzine meter :P
Ik zei dus ook dat het de snelheid is die je gemiddeld de afgelopen 2 seconden hebt gereden. Dus 100% is het niet, of eigenlijk nooit, maar het is wel feilloos, in de zin dat bij benadering altijd klopt wat hij aangeeft. De berekening die Tom Tom maakt is altijd goed (dat bedoel ik met feilloos) alleen kunnen de waarden wel eens door ontvangst problemen verstoort zijn en zit er ook de eerder genoemde interval op. Er is nauwelijks sprake van een foutmarge, en als die er is is deze van tijdelijke aard en niet permanent. Immers: Als de afstand 60 km +/- 1 m is en je doet daar 3600 +/- 1 seconden over, dan is dat zeer dicht bij 60km/h. Daar kan weinig aan fout zijn. Daarmee is en blijft het betrouwbaarder dan een meeting aan de hand van een aan slijtage onderhevige en door bandenspanning/afmeting varierende afrol of omtrek van je banden (dat daarmee dus NIET feilloos is).

Of Tom Tom omhoog of omlaag niet meet betwijfel ik; de signalen worden nou eenmaal ten opzichte van elkaar bekeken op basis van ontvangstsnelheid, de afname of toename daarvan. Het verschil daarvan is je verplaatsingsrichting en snelheid. Het verschil in hoogte wordt daar automatisch in meegenomen omdat het signaal dan eerder of later wordt gezien. Of TomTom er daadwerkelijk wat mee doet in de gebruikersinterface is een ander verhaal. MIjn Alfa Connect Systeem in ieder geval wel en kan in een bepaald scherm op 10 meter nauwkeurig mij de hoogte vertellen.

Tom Tom gebruikt de drie sterkste signalen. Dat doet overigens elk navigatie systeem, omdat de wiskundige driehoek nou eenmaal genoeg informatie verschaft. Tom Tom kijkt echter wel continue welke van de idd 14 signalen het sterkst zijn en pikt daar dus de beste drie uit. Tom Tom gebruikt dus wel degelijk meer dan 3 satelietsignalen, alleen niet allemaal voor de berekening.

Het europese systeem heet overigens Galileo, als ik het goed heb.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 27, 2006 22:41

jep idd, die naam klopt.......

maar dan heb je nog steeds 1 fout, jij zegt dat als je 60km/h op de tomtom wordt aangegeven de fout minimaal is omdat een paar meter over 60 km niet veel is.......
Rij nu eens de straat uit en rij 60km/h op je tomtom en stop dan eens, dan heb je dus nog geen 60km gereden en is dus de foutmarge errug hoog.......

tomtom heeft een nauwkeurigheid van enkele meters, en de snelheid wordt voordurend berekend over een klein stuk dus is de nauwkeurigheid minder.
En dan laat ik de verstragingen van apparatuur nog buiten wegen........

en dat galileo gaat dus met 4 satalieten straks meten ipv 3 (en dat gps de 3 sterktste gebruik is waar, maar hij gebruikt er ook maar echt 3 om alles te bepalen!)

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

PDAHazzard

do sep 28, 2006 00:39

maar dan heb je nog steeds 1 fout, jij zegt dat als je 60km/h op de tomtom wordt aangegeven de fout minimaal is omdat een paar meter over 60 km niet veel is.......
Rij nu eens de straat uit en rij 60km/h op je tomtom en stop dan eens, dan heb je dus nog geen 60km gereden en is dus de foutmarge errug hoog.......
Kijk, dat die snelheid niet klopt op een woonerf, alah, maar in een straight line 50 in de stad, of 120 op de snelweg, dan is de snelheid die je tom tom aangeeft echt wel de juiste hoor. Bij mij heeft ie nog nooit versprongen naar 'rare' snelheden of fluctuaties. Bij hard optrekken van 0-100, dan maakt ie idd stappen van 10 a 15 km/h per seconde meer. Dat is onnauwkeurig. Maar daarna niet meer. Bij jouw voorbeeld, dus stoppen vanuit zestig, zal in twee a drie stappen de snelheidweergave omlaag gaan, dus 60, 40, 20, 0. Ja, tijdens dat afremmen heb je gelijk.

zie bijgevoegde excel export naar mhtml waarbij je mijn betoog met cijfers ziet onderbouwd: klik hier

bij tom tom maar 0,03% verschil per saldo, bij gewone meting 3%....
:D

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 28, 2006 08:17

Nee, wat ik probeer duidelijk te maken is dat tomtom niet zijn nauwkeurigheid vergroot als je langer een constante snelheid rijdt. Kijk, als je bijvoorbeeld 60km/h rijdt meet tomtom iedere 2 sec je plaatst (wete niet of dit juist is), dan rekend hij dus de gemiddelde snelheid uit na 4 sec (want dan heeft hij 2 tijdsbepalingen en 2 plaatsbepalingen. Dit doet hij voordurend, niet dat als je 60km/h gaat rijden voor een langer stuk dat hij dan ineens om de 10 sec gaat meten om zijn nauwkeurigheid te vergroten.....
Dat verschil waar jij het nu over heb ik een vertragingsverschil in alle apparatuur, maar die had ik nog weg gelaten.

PS: waar komt die sheet vandaan, welke bron?

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do sep 28, 2006 14:22

Snelheidsmeter is in ieder geval doorgaans niet geijkt. Fabrikant zal gezien wettelijke bepalingen wel geneigd zijn de meter af te stellen op fatjes die meteen aan de wielen gaan lopen klussen. Nou is mijn Giulietta misschien niet waar je van moet uitgaan, maar die meter bevat uitsluitend discrete electronische componenten en kan dus niet afgesteld worden. Op het Lancia forum vond ik een soortgelijke meter waarin een van de weerstanden was vervangen door een regelbare weerstand, maar ook daarvan kan ik me moeilijk voorstellen dat die is geijkt. Daarnaast: electronica wordt warm en dan gedraagt het zich weer anders. Dan loopt ie dus weer uit de pas.

TomTom en elk ander GPS systeem kan behoorlijk nauwkeurige berekeningen maken. In de absolute plaatsbepaling bestaat dan inderdaad wel een afwijking tot enkele meters, maar die is voor een snelheidsbepaling minder van belang omdat binnen de meetperiode de absolute afwijking op volgende metingen (vrijwel) identiek zal zijn. Theoretisch zou je met veel hoge bebouwing in de buurt snelheidsvariaties gepresenteerd kunnen krijgen tussen 10km/u en 180km/u, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Dat kan echter ook het resultaat zijn van slimme software die dergelijke variaties als ongeldig verwerpt, niet geheel ongebruikelijk bij berekeningen als lineaire regressie.

Terug naar “Het Forum Café”