Leo Veloce
Full Member
Full Member

Distributieriem (old new stock) gebruiken of niet?

do sep 07, 2006 13:37

Weet iemand, wellicht is er onder ons onverhoopt een ervaringsdeskundige, te bedenken waarom je beter niet een nieuwe distributieriem (GTV6) moet gebruiken omdat die zoals in dit geval al in 1998 geproduceerd is :?:

paul
Member
Member

RE: Distributieriem (old new stock) gebruiken of niet?

do sep 07, 2006 13:50

heeft niet zijn kilometers gemaakt, maar is inmiddels toch al op leeftijd. Bij de 155 hanteren ze een termijn van 3 jaar (of 60.000 km) om de riem te gebruiken en daarna te vervangen. Tja, wil je het risico lopen, of kun je niets anders vinden?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do sep 07, 2006 14:36

Bijna elk product "verouderd" en verliest zn specifieke voor dat product kenbare eigenschappen.
IK zou in elk geval geen riem erop leggen die 8 jaar geleden geproduceerd is.

Zelfs bij de aankoop van een autoband staat op die autoband wanneer die geproduceerd is, veel mensen letten daar niet op.
Toch iets om even bij stil te staan.
Rubber wordt namelijk poreus en dient donker en koel te worden opgeslagen

Wat zou die riem na 8 jaar liggen doen :?

Richard75
Guru
Guru

Re: RE: Distributieriem (old new stock) gebruiken of niet?

do sep 07, 2006 14:45

Wat zou die riem na 8 jaar liggen doen :?
ik zou er ook niet op gokken. Die riem is zo belangrijk en kost relatief weinig als je het afweegt tegen motorschade.

panzerfrans

do sep 07, 2006 16:38

Op rubber produkten zit normaal een beschermende laag die veroudering tijdens opslag moet tegengaan, maar zelfs dan is 8 jaar wel erg lang, zeker voor een distributieriem.

Niet doen dus :!:

Ik wou dat ze eens met die riemen ophielden en weer gewoon kettingen gingen gebruiken, had je al dat gelazer nooit mee :thumbs:

Groeten, Frans.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 07, 2006 17:34

Tja, hoe is de riem bewaard? Da's volgens mij veel belngrijker dan de echte leeftijd van de riem. :!:
Begrijp me goed, ik ga niemand adviseren om een riem van 25 jaar oud te gebruiken.
Andere vraag: weet je hou jong/ oud de riem is, op het moment dat je 'm koopt. Ik niet en heb er ook nooit opgelet. :wink:

(ik heb hier nog wat nieuwe d-riemen liggen, inmiddels toch al weer een jaar of 5, en twijfel er geen moment aan die gewoon te gebruiken, wanneer nodig. :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

do sep 07, 2006 18:31

Toevallig zit ik vaak op Ebay.de te kijken voor onderdelen voor ons Fiatje. Daar staan ook vaak riemen op maar die laat ik mooi liggen omdat die inderdaad godweet hoe oud zijn... :? Ik neem het risico niet en bestel wel een nieuwe gates bij de plaatselijke auto onderdelen boer. :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

panzerfrans

do sep 07, 2006 19:12

Toevallig zit ik vaak op Ebay.de te kijken voor onderdelen voor ons Fiatje. Daar staan ook vaak riemen op maar die laat ik mooi liggen omdat die inderdaad godweet hoe oud zijn... :? Ik neem het risico niet en bestel wel een nieuwe gates bij de plaatselijke auto onderdelen boer. :wink:
:thumbs:

Bij een V6 is de distributie riem wel het aller, aller, aller, aller, aller, aller, allerlaatste waar je op moet bezuinigen.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 07, 2006 20:58

Wat kost een riem nu in verhouding tot een blok dat in de poeier draait. Maak er een broekriem van en monteer een nieuwe. Volgens mij zit je nooit meer ontspannen in je auto.

Leo Veloce
Full Member
Full Member

vr sep 08, 2006 00:11

Maak er een broekriem van ... Volgens mij zit je nooit meer ontspannen in je auto.
Ik ben eerlijk gezegd geneigd Sander te volgen, deze riem heeft overigens netjes in het ricambi originale dooske gezeten. Wel enigzins krap gevouwen vind ik zelf, maar goed zo zitten ze altijd en kennelijk hadden die italiaantjes berekend dat dat weer de nodige lires karton zou schelen.

Maar Kas' zijn opmerking blijft harder knagen Dat wat hij bedoeld: [-o< ; ik denk dus dat ik er toch maar morgen voor in de auto spring.
Riem kost overigens nog maar Eur 15,- en behalve dat een kromme kleppentrein me nu eindelijk eens zou dwingen die Sei-koppen erop te gaan zetten, wil ik er van het weekend toch eerst mee op vakantie richting sud-de-la France. En da's een verrekte eind liften terug...
Helaas, maar inderdaad beter voor mijn gemoedsrust en die van m'n bijrijder.

Trouwens ook weer wat geleerd over banden.

Bedankt voor de "support".

Terug naar “Algemene Technische vragen”