Die halve maantjes zijn de stukjes waar de kleppendeksel pakking niet over de rondingen loopt. Ze zijn dus eigenlijk onderdeel van de kleppendekselpakking (maar dan losse stukjes). Als je dat een jaar geleden vervangen hebt en je ziet nergens olie onder het kleppendeksel uit komen, dan zou ik er maar af blijven. Als je een keer maantjes nodig hebt, dan naar dealer, tuynder, arese en noem er nog maar wat.
Ga eens heel goed kijken waar die olie nou exact vandaan komt (eerst schoonmaken). Haal de beschermkappen rond de verdeler weg voor meer zicht.
Optie 1:
De afvoer slang van de oliescheider zit niet goed vast. Deze is origineel zonder klem, maar met een slangenklem zit ie bij mij toch een stuk beter. Evt. kun je een nieuwe slang monteren (brandstofslang, ik meen 6mm binnen).
Optie2:
Keering in de verdeler (net onder rotor) lekt. Haal de verdelerkap er af en kijk hoe vet het binnen is. Als ie lek is, is er niet veel aan te doen. Misschien dat een nieuwe verdeler as helpt (die slijt onder de keerring in).
Optie3:
Mogelijk lekt de keerring waarmee de verdeler in het blok zit (een o-ring als ik het goed heb). Je kunt de verdeler er eenvoudig uit halen door het juiste boutje van de klemplaat los te draaien. Je maakt niet de klem los die draaien van de verdeler toelaat maar neemt juist de hele plaat mee, dan hoef je hem niet opnieuw af te stellen. Markeren voor je begint kan toch geen kwaad voor als je toch de verkeerde los draait.
Overige opties: goed kijken
Verdeler kan er uit zonder lekkage, oliepeil staat ver onder de verdeler. Als je de verdeler er uit hebt kun je de as er eens uit halen en nakijken of er voldoende olie op het vilt rond de as zit. Die van mij is eens droog gelopen en daardoor is uiteindelijk de rotor van de as gesmolten/gebroken.