MightyMarcel

gek geluid 33 na vervangen distributie...

di aug 29, 2006 19:17

Zoals eerder gemeld, ik heb de distributie van mn 33 laten vervangen (door een 'echte garage', niet door een beunhaasje ofzo). Alles, dus incl. spanrollen. Tevens is de v-snaar vervangen.

alles goed en wel, t moest, en de auto rijdt prima.

Maar, tijdens een toertochtje vandaag viel mij een raar geluid op. Het is een soort hoog piepen, dat in de verte wel wat lijkt op een klein autootje dat achteruitrijdt, net alsof er iets aanloopt of zo.
Het geluid wordt harder/hoger (maar vooral harder) als je gasgeeft, en is goed hoorbaar, ook bij hogere toeren - dus het overstemt het niet geringe geluid van een alfa boxermotortje.

Dit geluid is hoorbaar zowel tijdens rijden, als bij stilstaan, in de versnelling en in de vrij, koppeling in en koppeling omhoog. Het enige dat invloed heeft is het toerental van de motor.

Nou ben ik in de veronderstelling dat er kennelijk iets aanloopt, kan dat kloppen ?
Is het een goed idee om de garage te bellen - het geluid was er pas na hun 'operatie' - en te vragen of ze er op zn minst even naar kunnen kijken ? (doe ik denk ik sowieso, maar dat kan morgen al, en ik hoop al wat eerder een beeld te krijgen van wat het probleem is. De auto heeft sinds de ingreep net geen 200km gereden, overigens zonder problemen.)

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: gek geluid 33 na vervangen distributie...

di aug 29, 2006 19:24

Het is altijd even verstandig om de garage er even na te laten kijken, zij hebben immers de reparatie uitgevoerd. Het zou kunnen dat de v snaar te strak of te slap staat dan gaat hijook gieren. Suc6
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 29, 2006 21:35

Waarschijnlijk staat hij idd te strak. En da`s niet goed.

MightyMarcel

Re: RE: gek geluid 33 na vervangen distributie...

di aug 29, 2006 21:48

de v-snaar of de d-riem ?

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 29, 2006 22:28

Een te strakke d-riem spanner gaat meer van woep-hoe-woep etc meer een klagende uil ...

MightyMarcel

di aug 29, 2006 22:41

Een te strakke d-riem spanner gaat meer van woep-hoe-woep etc meer een klagende uil ...
leuk he, geluiden beschrijven op een forum.... woepiedoepiedoepie-hoe-woep.... ;)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 29, 2006 22:55

de v-snaar of de d-riem ?
Haal de V snaar es los. Doet ie dat nog dan zijn het je D.riemen.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 29, 2006 22:59

Wel nee KAS, gewoon de garage ff naar laten kijken ,garantie op reparatie remember :wink: ? Niet zelf aan gaan zitten pielen want dan 'is het natuuuuurlijk je eigen schuld dat ie zo piept....' :twisted:
Hup, hun reparatie >hun probleem , klaar.
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 29, 2006 23:01

Wel nee KAS, gewoon de garage ff naar laten kijken ,garantie op reparatie remember :wink: ? Niet zelf aan gaan zitten pielen want dan 'is het natuuuuurlijk je eigen schuld dat ie zo piept....' :twisted:
Grtz, fRank
Da`s waar, maar als de V snaar te strak staat kan je dat zelf in 1 minuut verhelpen. Scheelt weer een rit en een middag wachten. :wink:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 29, 2006 23:03

Grtz, fRank
Da`s waar, maar als de V snaar te strak staat kan je dat zelf in 1 minuut verhelpen. Scheelt weer een rit en een middag wachten. :wink:
Ook weer waar. Maar een beetje door de showroom met te dure auto's slenteren en cappucino leuten terwijl je bella (GRATIS uiteraard :wink: ) gefikst wordt...? Ook mooi... :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 30, 2006 12:34

Heb zelf een keer een boutje van de deksel van de D-riem niet vastgezet. Hierdoor kwam de deksel dus tegen de riem aan en dit leverde ook gepiep op, echter niet zo overheersend als dat jij omschrijft.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Speeder

wo aug 30, 2006 19:04

Heb zelf een keer een boutje van de deksel van de D-riem niet vastgezet. Hierdoor kwam de deksel dus tegen de riem aan en dit leverde ook gepiep op, echter niet zo overheersend als dat jij omschrijft.
Ik heb laatst mijn distibutieriemen nog vervangen. Nadat de twee deksels gestraald/gepoedercoat waren en alle boutjes uitgeboord en vervangen waren heb ik alles netjes teruggemonteerd. Het viel mij ook al op dat die distributieriemen akelig dicht langs sommige punten van de kap gaan. Beneden heb je een metale plaatje die de twee kappen op een punt tegen houd. Vooral daar vond ik het akelig krap. Toch zat het origineel zo vast...

Maxtor
Guru
Guru

do aug 31, 2006 22:11

Staan waarschijnlijk te strak, krijg je inderdaad een zoals eerder omschreven klagerige uil geluid. Maar voor zover ik weet kan dit niet veel kwaad.... mijn 33's doen het ook, ben ermee langs een Alfa garage gereden en een betrouwbare monteur zei dat het geen kwaad kon.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

MightyMarcel

vr sep 01, 2006 08:45

ik heb een monteur dr even naar laten kijken, volgens hem kon t idd niet veel kwaad. De snaar liep iig niet aan tegen de kapjes, en daar maakte ik me druk om. Het was vooral 'nieuwigheid van de snaren' volgens hun.

Maar goed, als die riem nu zou knappen was t hun schuld, aldus meneer de monteur, en dus hun verantwoordelijkheid.

het gepiep is overigens de afgelopen dagen /km's wel minder luid geworden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”