Roeltje 164

RE: lekker koken

za aug 12, 2006 23:39

Men neme verse tonijn, snijden mooie dunne plakjes met een trachelaar, wasabi, gember en kikkoman erbij , wat mooi servies en eten maar, zo'n gerechtje doet gauw 10-15 euri's zoals ie hier erbij ligt in een trendy restaurant... :lol: :lol: ik was een tientje kwijt voor 4 porties...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AlfAnke

za aug 12, 2006 23:47

ziet er lekker uit en ik denk ook dat het wel lekker zal smaken, hou wel van vis :mrgreen:
ennu idd mooi serviesje!!!!

Boyd
Full Member
Full Member

zo aug 13, 2006 13:08

Hmm, ziet er heerlijk uit. Zelf werk ik in een horeca groothandel op de Verse Vis en Verse Groenten afdeling. Vorige keer kon ik me niet inhouden en heerlijk snoekbaars klaar gemaakt :oops: :oops: Trouwens mooi stukje tonijn! Ik snij het zelf altijd voor klanten vanaf de gehele filet :wink:
Afbeelding

AlfaNewB

ma aug 14, 2006 09:16

Roel,

waar haal je zulke verse tonijn? Zie dat ie voorverpakt is, dus 't was niet bij de visboer, toch?

Thanks

kroehlur

Re: RE: lekker koken

ma aug 14, 2006 10:00

Men neme verse tonijn, snijden mooie dunne plakjes met een trachelaar, wasabi, gember en kikkoman erbij , wat mooi servies en eten maar, zo'n gerechtje doet gauw 10-15 euri's zoals ie hier erbij ligt in een trendy restaurant... :lol: :lol: ik was een tientje kwijt voor 4 porties...

Afbeelding
Peukje daarbij, TV aan, voeten op de tafel.....

Heerlijk. :wink:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 14, 2006 10:11

Vergeet het wijntje niet :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

kroehlur

ma aug 14, 2006 10:12

Vergeet het wijntje niet :wink:
D8 meer aan een Heineken...... :wink:

*****5Sterren*(6)

ma aug 14, 2006 11:29

[quote="Roeltje 164"]Men neme verse tonijn, snijden mooie dunne plakjes met een trachelaar, wasabi, gember en kikkoman erbij , wat mooi servies en eten maar, zo'n gerechtje doet gauw 10-15 euri's zoals ie hier erbij ligt in een trendy restaurant... :lol: :lol: ik was een tientje kwijt voor 4 porties...

Je kunt ook met een trancheermes schuine tranches maken die je dan even verhit ook, voor je het op de borden legt. Rauw is ook heerlijk maar dan heb je volgens mij zeeer dunne tranches nodig.

En Roel, ik ben geen man van dreigementen zoals je kunt lezen. Maar die opmerkingen over sterren in mijn bril vind ik een beetje ziek. Wil je zo voor schut staan in je eigen Topic?
Bovendien vind ik dat een stuk vlees op de 'vleesplank' (?) hoort te liggen en niet gedeeltelijk op het aanrecht zoals je ons eerder liet zien. Dat doen ze maar in de gaarkeuken.

Verder een leuk idee dit topic, maar misschien wat meer input van liefhebbers.. Ik ga binnenkort een receptje presenteren dat ik nog even moet checken op betaalbaarheid voor iedereen.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 14, 2006 11:34

Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

ericj
Full Member
Full Member

ma aug 14, 2006 11:50

Ziet er goed uit Roel, rauwe tonijn is top,

Ik marineer zelf vaak een dikke tonijnmoot in sesamolie en kikkoman, heel kort aanbakken (< 1 min) in olijfolie en boter zodat alleen de buitenkant bruin is en binnenin nog koud, saus afblussen met witte wijn, serveren met tagliatelle en een salsa van bosuitjes, gember, knoflook, kerstomaatjes en kiwi. Lekker vette chardonnay erbij, heerlijk.

---
Eric

*****5Sterren*(6)

ma aug 14, 2006 11:59

Dat smaakt wel! Even aanbakken. Jij bent een kenner...

Giulia555

ma aug 14, 2006 12:52

Ik merk dat hier wat wijn-spijs combinaties nog heel wat te verbeteren valt.

Met een vette Chardonnay overklasseer ja al de ingredienten die je gerecht juist zo subtiel maken. Echt zonde van al je werk.

En tomaat en Chardonnay zijn al helemaal geen vrienden....

Neem bijvoorbeeld eens een Pinot Grigio uit Alte Adige of Pinot Gris Reserve uit de Elzas. Nog mooier: een Gewurztraminer van Dirler of als je echt los wilt gaan van Trimbach.

ericj
Full Member
Full Member

ma aug 14, 2006 13:07

Met een vette Chardonnay overklasseer ja al de ingredienten die je gerecht juist zo subtiel maken. Echt zonde van al je werk.

Neem bijvoorbeeld eens een Pinot Grigio uit Alte Adige of Pinot Gris Reserve uit de Elzas. Nog mooier: een Gewurztraminer van Dirler of als je echt los wilt gaan van Trimbach.
Dit is geen gerecht met subtiele smaken hoor, de salsa is gewoon behoorlijk pittig met rauwe knoflook, rauwe gember, rauwe ui en (dat was ik nog vergeten) een rauw Spaans pepertje :lol: Het idee van de salsa met tomaatjes en kiwi zag ik trouwens op zo'n Discovery programma - vissen met Rex Hunt geloof ik.

Ik maak het vaak, dus ik heb er al verschillende wijnen bij gehad, en een stevige Chardonnay (Lindemans bevalt me wel) vind ik hier prima bij passen.

Maar ik zal eens een Pinot erbij proberen, en kijken hoe dat bevalt.

---
Eric

Giulia555

ma aug 14, 2006 14:28

Dit is geen gerecht met subtiele smaken hoor, de salsa is gewoon behoorlijk pittig met rauwe knoflook, rauwe gember, rauwe ui en (dat was ik nog vergeten) een rauw Spaans pepertje :lol: Het idee van de salsa met tomaatjes en kiwi zag ik trouwens op zo'n Discovery programma - vissen met Rex Hunt geloof ik.

Ik maak het vaak, dus ik heb er al verschillende wijnen bij gehad, en een stevige Chardonnay (Lindemans bevalt me wel) vind ik hier prima bij passen.

---
Eric
Ik heb het ook niet over subtiele smaken maar over smaken die juist niet bij Chardonnay passen en zeker niet de vette Nieuwe Wereld Chardonnays.

Kijk, Chardonnay is in de regel een filmende wijn, dat betekent dat het een beetje vettig mondgevoel geeft. Het is de kunst dit te laten aansluiten bij gerechten die hetzelfde mondgevoel geven (denk aan zalm bijv.) Het gerecht wat jij aangeeft is alles bealve filmend. Bij gekruide gerechten of gerechten met een oosterse inslag is het moeilijk om geschikte wijn te vinden. Kruiden overheersen, zijn pittig en hebben echt een wijn nodig om dit te compenseren. Daarom is Gewurztraminer zo geschikt vanwege het bijna altjid aanwezige lychee neusje en ander kruidigheden.

Kijk over smaak valt te twisten, over combinaties niet. Je zal zien wanneer je een mooie Gewurztraminer neemt ,of bedenk ik me nu, een mooie peperachtige GrunerVeltiner, dat je gerecht en wijn elkaar helemaal ophalen.

Proost!

flash

ma aug 14, 2006 15:05

---
Eric
Ik heb het ook niet over subtiele smaken maar over smaken die juist niet bij Chardonnay passen en zeker niet de vette Nieuwe Wereld Chardonnays.

Kijk, Chardonnay is in de regel een filmende wijn, dat betekent dat het een beetje vettig mondgevoel geeft. Het is de kunst dit te laten aansluiten bij gerechten die hetzelfde mondgevoel geven (denk aan zalm bijv.) Het gerecht wat jij aangeeft is alles bealve filmend. Bij gekruide gerechten of gerechten met een oosterse inslag is het moeilijk om geschikte wijn te vinden. Kruiden overheersen, zijn pittig en hebben echt een wijn nodig om dit te compenseren. Daarom is Gewurztraminer zo geschikt vanwege het bijna altjid aanwezige lychee neusje en ander kruidigheden.

Kijk over smaak valt te twisten, over combinaties niet. Je zal zien wanneer je een mooie Gewurztraminer neemt ,of bedenk ik me nu, een mooie peperachtige GrunerVeltiner, dat je gerecht en wijn elkaar helemaal ophalen.

Proost!
Complimenten over je wijnkennis.

Ciao

Terug naar “Het Forum Café”