Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: slecht starten Alfetta Gtv

zo aug 06, 2006 18:18

Is dat relais afzonderlijk te vervangen of 1 geheel met de startmotor ?!
Ja, natuurlijk! Maar de startmoter zul je voor het gemak toch even eruit moeten halen. :wink:
Strikt genomen is dat zelfs niet eens nodig volgens mij, maar zal het zelf wel doen, Je moet toch goed kunnen zien dat je de hevel goed on de bendix hebt zitten, enz. Kan je gelijk de boel goed schoonmaken/ bekijken/ lichtjes inolieën/invetten. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: slecht starten Alfetta Gtv

ma aug 07, 2006 23:22

Een en ander gaat wel beter.Vanavond een stukje van een kilomer of 20 gereden en daarna een half uur laten afkoelen,geprobeerd om hem te starten en jawel in 1 keer startte hij!!!!!!!!!!Dus er is verbetering met het geplaatste startrelais maar hij slaat nog steeds pas aan als je de contactsleutel los laat :( Koud starten gaat ook beter.Ik ga morgen ff proberen met de nieuwe accu uit de 164 of een en ander beter gaat en gelijk meten aan die accu wat voor spanning dat oplevert tijdens het starten.............................Wordt vervolgd,enne Michel heel erg bedankt voor al je hulp :thumbs:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di aug 08, 2006 12:58

Slaat pas aan als je de contactsleutel los laat? Heb jij soms een ballast weerstand op je bobine? Tijdens starten loopt de stroom dan rechtstreeks over bobine, daarna via ballast weerstand. Idee hierachter makkelijker starten. Mogelijk is de draad die tijdens starten de stroom verzorgd van naar ballast weerstand en bodine stuk terwijl de draad rechtstreeks naar bobine wel goed is.

Mzzl,
DJ

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 08, 2006 13:37

Gaat in dit geval niet op, aangezien we ook hebben gestart met een (tijdelijke) draad rechtstreeks van accu naar bobine en de spanningsval naar 8.5V bij de 15+ aansluiting van de bobine bleef bestaan.
Eerstdaags nog wat metingen doen dus.....
wordt vervolgd....
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 21, 2007 11:04

Opgelost :wink:
Ik post dit nog ff, kan interessant zijn voor anderen met hetzelfde probleem....

Vorige week eens even boos geworden op dit probleem met als gevolg: vorig jaar is er een electronische ontsteking ingezet. sindsdien sloeg de auto pas aan als de sleutel TERUG LOS werd gelaten. maw, tijdens het bedienen van de startmotor: geen vonk. wat heeft men toen fout gedaan ? Een Alfetta heeft standaard een ontsteking met voorschakelweerstand. tijdens het starten wordt die voorschakelweerstand gebypassed, om een krachtiger vonk te krijgen (zie ook Dré in laatste KB).
Deze electronische ontsteking heeft dat niet. Dus: had men een draad "over" :D (ter verduidelijking, van je contact 15+ komt een draad, over de weerstand, naar je bobine, en een 2de komt van je +50 contactslot (bediening startmotor) naar je bobine rechtstreeks. die laatste was dus nu "over" en er was nog 1 pennetje vrij: op de "1" van de bobine :? Dus was dat ding daar opgeprikt 8)
dus wat gebeurde er: tijdens het bedienen van de startmotor kwam er 12v op die draad, en bijgevolg dus op de "1" van de bobine, en deed de bobine dus niks, komma nul :wink:

DJ dacht dus in de goede richting, 't zat nog net ff iets anders, maar niettemin een goede tip !!

Spanningsval hierboven beschreven was weg na plaatsen nieuwe accu, maar het probleem niet ! en onze draad rechtstreeks naar de bobine bracht vorig jaar ook geen soelaas, gezien die draad op de "1" zijn sabotageklusje netjes bleef uitvoeren :wink:
Oorzaak vanmiddag,samen met Frank gevonden.Even een draadje rechtsstreeks van de pluspool van de accu naar de startmotor,en jawel hij starte zo in 1x zelfs zonder gas te hoeven geven.Dat wordt wat nieuwe bedrading van contactslot naar startmotor leggen en een relais maar dat is iets voor als de temperaturen weer wat lager zijn :?
En ook dit is natuurlijk logisch, aangezien op die manier de "sabotagedraad" GEEN 12V voorzag !!

Zo zie je maar weer: het zit soms in een klein hoekje !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mar 21, 2007 21:35

En aldus start de Gtv nu zoals het hoort,Michel nog heel erg bedankt voor het doordenken. :thumbs:

stof
Guru
Guru

wo mar 21, 2007 21:42

ik wil ook zo goed worden in met draadjes en relaisjes toveren :shock: volgens mij kan ik dat nog wel gebruiken de komende paar maanden!

respect! en gefelicteerd Co :) mag ik nou weer met de gtv mee naar SS deze zomer?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mar 21, 2007 21:46

Tuurlijk mag jij mee naar het SS Mathijs :wink: Eventueel in de Gtv ook :D

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo mar 21, 2007 21:47

Kijk, dit zijn berichten waar we wat aan hebben! :D
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

stof
Guru
Guru

wo mar 21, 2007 21:57

als je nou een keer komt helpen kan ik misschien wel met m'n eigen baby-gtv achter je aanrijden....
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Terug naar “Algemene Technische vragen”