Welke bougies voor je Alfa

Bosch
3%
3
Champion
6%
6
NGK
50%
53
Golden Lodge
37%
39
Beru
2%
2
Denso
2%
2
Anders : post je merk en waarom
1%
1

Totaal aantal stemmen: 106
Mobster

RE: Poll Bougies!

vr jul 14, 2006 11:42

Ikke ook NGK, trouwens het enige asiatisch spul dat bij mij in huis komt.

Mijn delta liep beroerd en soms een beetje inhouden op bosh bougies, maar nu met de nieuwe NGK's (B8EGV) is het verschil duidelijk merkbaar.

NGK

Erwin
Member
Member
Contacteer: Website

za jul 15, 2006 11:02

Het bougieverhaal is nu duidelijk, heeft volgens mij toch met persoonlijke voorkeur te maken.
Maar nu het andere eind van de bougie; de bougiekabel!
Wie heeft wat en waarom?
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

alfa6
Member
Member

za jul 15, 2006 12:14

Ik heb altijd GL gereden, in mijn 33-jes Sudjes, Alfetta, 75 en 6.

De 33s, Suds en Alfetta heb ik niet meer, de 75QV(2.5V6) en 6 nog wel; en daarmee ben ik overgestapt op ngkaas: ik rijd met de 75 tegenwoordig kortere stukken en ben ook nog eens "nieuw" gaan rijden (werkt goed, rijd nu ca. 1:11. ipv 1:7), daar konden de GLs niet tegen, telkens vuilslaan.
Met de 6 rijd ik niet zoveel/vaak, en steevast moest ik ze met vonkbruggen aan de praat zien te krijgen of nieuwe bougies monteren als ik haar weer eens van stal wilde halen (na 6 maanden stilstaan moet je wel eens wat langer starten en daar kunnen ze niet tegen).

En ik heb met GL al drie keer meegemaakt dat de complete middenelektrode weg was ... gelukkig niet bij mij, maar je vraagt je toch af wat er zou kunnen gebeuren ... dat stuk elektrode moet ergens blijven immers.

Chris
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.

panzerfrans

Re: RE: Poll Bougies!

za jul 15, 2006 13:57

Ik heb altijd GL gereden, in mijn 33-jes Sudjes, Alfetta, 75 en 6.

De 33s, Suds en Alfetta heb ik niet meer, de 75QV(2.5V6) en 6 nog wel; en daarmee ben ik overgestapt op ngkaas: ik rijd met de 75 tegenwoordig kortere stukken en ben ook nog eens "nieuw" gaan rijden (werkt goed, rijd nu ca. 1:11. ipv 1:7), daar konden de GLs niet tegen, telkens vuilslaan.
Met de 6 rijd ik niet zoveel/vaak, en steevast moest ik ze met vonkbruggen aan de praat zien te krijgen of nieuwe bougies monteren als ik haar weer eens van stal wilde halen (na 6 maanden stilstaan moet je wel eens wat langer starten en daar kunnen ze niet tegen).

En ik heb met GL al drie keer meegemaakt dat de complete middenelektrode weg was ... gelukkig niet bij mij, maar je vraagt je toch af wat er zou kunnen gebeuren ... dat stuk elektrode moet ergens blijven immers.

Chris
Ik zou er met dat "nieuwe rijden" wel maar rekening mee houden dat je hetgeen je nu aan benzine spaart straks wel weer eens aan extra reparatie kosten kwijt zou kunnen zijn.

Deze rijstijl komt voort uit de koker van boomknuffelende ambtenaren en is, naar mijn bescheiden mening, slecht voor de techniek van om het even welke auto, en al helemaal voor high-performance auto's, waar ook Alfa's toe behoren.

Mijn eigen GTV is overigens momenteel geschorst, en word dus ook zeer sporadisch gestart, maar altijd zonder veel problemen, is wel injectie natuurlijk.
Waar je overigens ook rekening mee moet houden is dat moderne, loodvrije, benzine zeer slecht houdbaar is.
Je kunt dus het beste je tank, voor je de auto voor langere tijd op stal zet, zo ver mogelijk leeg rijden en, als hij weer van stal gehaald word, direct naar het dichtstbijzijnde tank station gaan zodat je zo snel mogelijk weer op goede benzine rijd.

alfa6
Member
Member

za jul 15, 2006 16:33

Ik zou er met dat "nieuwe rijden" wel maar rekening mee houden dat je hetgeen je nu aan benzine spaart straks wel weer eens aan extra reparatie kosten kwijt zou kunnen zijn.

Deze rijstijl komt voort uit de koker van boomknuffelende ambtenaren en is, naar mijn bescheiden mening, slecht voor de techniek van om het even welke auto, en al helemaal voor high-performance auto's, waar ook Alfa's toe behoren.

Mijn eigen GTV is overigens momenteel geschorst, en word dus ook zeer sporadisch gestart, maar altijd zonder veel problemen, is wel injectie natuurlijk.
Waar je overigens ook rekening mee moet houden is dat moderne, loodvrije, benzine zeer slecht houdbaar is.
Je kunt dus het beste je tank, voor je de auto voor langere tijd op stal zet, zo ver mogelijk leeg rijden en, als hij weer van stal gehaald word, direct naar het dichtstbijzijnde tank station gaan zodat je zo snel mogelijk weer op goede benzine rijd.
Met nieuw rijden bedoel ik mijn nieuw rijden ... ik ben wat rustiger gaan rijden.
't Is moeilijk ik weet het, maar met wat zelfdiscipline kom je een heel eind.

Dat het "nieuwe rijden" slecht is voor de techniek waag ik te betwijfelen, kun je dat ergens mee staven of is dat meer een onderbuikgevoel?

Maar goed het ging over bougies ... welke zitten er in je GTV? :)
Chris

GTV
Guru
Guru

za jul 15, 2006 16:51

Ik gebruik al jaren deze http://www.beru.com/english/produkte/zu ... ultrax.php
En deze hebben meer forumleden erin :D
Of ze het zelf weten........................

panzerfrans

za jul 15, 2006 17:47

Met nieuw rijden bedoel ik mijn nieuw rijden ... ik ben wat rustiger gaan rijden.
't Is moeilijk ik weet het, maar met wat zelfdiscipline kom je een heel eind.

Dat het "nieuwe rijden" slecht is voor de techniek waag ik te betwijfelen, kun je dat ergens mee staven of is dat meer een onderbuikgevoel?

Maar goed het ging over bougies ... welke zitten er in je GTV? :)
Chris
Het nieuwe rijden zet aan tot veel "gewring" bij lage toerentallen, wat overmatige slijtage en vervuiling van de motor tot gevolg heeft.
Toen de Citroen van mijn buurman na een half jaartje "nieuw rijden" beduidend slechter begon te lopen heeft deze bij de dealer het advies gekregen er weer eens "fatsoenlijk" mee te gaan rijden :lol:

Daarbij vind ik het overigens ook geen goed idee ivm de verkeersveiligheid,
normaal gesproken kun je ongevallen net zo vaak vermijden met gasgeven als met remmen
(bij 3VO vallen ze nu vol ongeloof van hun stoel, gas geven kan immers NOOIT ergens goed voor zijn),
bij het nieuwe rijden is dat eerste, vooral binnen de bebouwde kom, echter geen optie meer.

Om, inderdaad, op bougies terug te komen, in mijn GTV zitten GL's.
Met deze bougies heb ik nog nooit, ook in vorige Alfa's, problemen gehad.
Moet ik wel bij zeggen dat ik beslist niet aan enige vorm van nieuw rijden doe :lol:
Ik woon niet in "file" gebied, en mijn oude Alfa's werden altijd minstens een keer per twee weken in de Ardennen schoon gebrand.
Misschien word het probleem wat een hoop mensen met GL's schijnen te hebben wel veroorzaakt door hoge benzine prijzen en een overbelast wegennet :wink:

alfa6
Member
Member

za jul 15, 2006 22:45

Het nieuwe rijden zet aan tot veel "gewring" bij lage toerentallen, wat overmatige slijtage en vervuiling van de motor tot gevolg heeft.
Ah, onderbuikgevoel dus ...

Chris

psillen
Guru
Guru

za jul 15, 2006 23:31

Omdat ik vind dat in een Alfa Golden Lodge hoort, maar Andretti vindt dat je NGK moet nemen,
wordt m'n volgende Alfa een JTD. :mrgreen:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

panzerfrans

za jul 15, 2006 23:38

Ah, onderbuikgevoel dus ...

Chris
Als jij dat zo wil zien...., dan moet je dat zelf weten.

Maar ik denk daar anders over :wink:

*****5Sterren*(6)

ma jul 17, 2006 13:33

Wel aanvullend op off-topic, maar is het niet zo dat je bij lagere toerentallen een lager verbruik hebt? En dat lagere toerentallen niet eens zo slecht zijn behalve als je vermogen gaat aanspreken?
Bij 80Km/h op een saaie ringweg ga ik dus naar 5 en dat dik boven de 2000 t/min. Dan ga ik niet ineens 'planken' als ik harder mag rijden op een ander traject. Draait de olie niet lekker rond bij 2500 t/min?

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 17, 2006 14:14

Bij mijn weten nooit problemen gehad met de GL's, maar mijn grote vriend Roméo flikkert ze elke keer in de prullenbak als ik de auto aflever. Ik ben er maar mee opgehouden, NGK'tjes doen het ook prima.

"Bij mijn weten".... Ik heb namelijk wel eens een zuiger met gat gehad. Toen echter nog te jong en onbezonnen om na te gaan of het hart van de bougie eruit lag. Zo terugkijkend zou het best wel kunnen. Reparatie was in ieder geval zinloos omdat de auto al total loss gereden was op verkeersdrempels. Rotdingen :evil:

panzerfrans

ma jul 17, 2006 15:49

Wel aanvullend op off-topic, maar is het niet zo dat je bij lagere toerentallen een lager verbruik hebt? En dat lagere toerentallen niet eens zo slecht zijn behalve als je vermogen gaat aanspreken?
Bij 80Km/h op een saaie ringweg ga ik dus naar 5 en dat dik boven de 2000 t/min. Dan ga ik niet ineens 'planken' als ik harder mag rijden op een ander traject. Draait de olie niet lekker rond bij 2500 t/min?
Het feit dat je minder benzine per Km verstookt wil nog niet zeggen dat deze dan ook optimaal verbrand, en niet optimaal verbranden resulteert in vervuiling van de motor.
Als je dan, conform het 'nieuwe rijden', ook nog eens never ever een stuk autobahn afbrand blijft die vervuiling vervolgens fijn zitten waar ie zit,
er hoopt zich enkel steeds meer vuil op, tot het punt bereikt is waarop het goed functioneren van de motor in het geding komt.

Het continue rijden met erg lage toerentallen, en dan heb ik het niet over '80 in zen vijf' maar over '40~50 in zen vijf', is bovendien erg slecht voor de mechanica.
Als je teveel koppel verlangt bij te lage toerentallen resulteert dat in kantelende zuigers en overbelaste lageringen, en dat je oliedruk op dat moment waarschijnlijk ook verre van optimaal is maakt het er allemaal echt niet beter op.
Een normale benzine motor heeft zijn rendements gebied niet voor niets ergens tussen de 3000 en de 4500 toeren liggen.

Je kunt rustig 80 rijden in vijf, als je maar terugschakelt voor je gaat accelereren, en er voor zorgt dat je niet in vijf rijd in situaties waar je wel eens plotseling zou moeten accelereren.

Je moet een motor gebruiken op de wijze die zijn ontwerpers voorzien hebben, en dat komt niet overeen met de wijze die een stelletje a-technische ambtenaren momenteel voor wenselijk houd.

Andretti Molletti

ma jul 17, 2006 20:28

Wat panzerfrans zegt is zo gek nog niet...

Alfa construeert een motor met een kleppendiagram waar je u tegen zegt.
Ga je met die motor constant 2000-2500 rpm draaien dan kun je beter een andere nokkenas plaatsen of dezelfde snelheid in 3 of 4 rijden.
Als je dit soort toerentallen rijdt in 5 dan is je verbruik laag, je vulling is beroerd, en je uitstoot CO2 ed laag... je verpompt tenslotte maar weinig benzine.
Als je nu voor de gein eens je HC gaat meten dan val je dood achterover...

Hoeveel Alfa's rijden er in Den Haag, bij onze regering wel te verstaan ;)

psillen
Guru
Guru

ma jul 17, 2006 20:57

Hoeveel Alfa's rijden er in Den Haag, bij onze regering wel te verstaan ;)
Ik meen ooit gelezen te hebben dat minister Bot een SZ heeft. Dat is dan ook meteen een echte Alfa.
Helaas in Den Haag geen mooie Alfa 166 dienstauto's zoals in Rome. Of een Thesis, ook heel stijlvol.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Algemene Technische vragen”