skunk

Problemen airco 156 1.9 jtd 140 pk

vr jul 07, 2006 08:14

Mijn 2 jaar oude 156 heeft met hoge buitentemperaturen problemen met de airco. Het probleem doet zich voor vanaf ongeveer 25 graden buitentemparatuur. De airco gaat dan constant aan en uit. Reeds bij de dealer het probleem voorgelegd en hierop is de airco leeggemaakt en weer gevuld.

Dit hielp echter niet. Er is later nog extra koelmiddel toegevoegd om de druk te verhogen, maar dit heeft ook weer niet geholpen.

Heeft iemand nog een idee hoe dit probleem te verhelpen ?

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Problemen airco 156 1.9 jtd 140 pk

vr jul 07, 2006 10:12

Lijkt mij op iets van een stekekrverbinding die niet helemaal lekker is. Zou bijvoorbeeld de aansluiting van de magneetkoppeling op de compressor kunnen zijn.
Als het goed is kan de dealer ook de ECU uitlezen of er een storing wordt geconstateerd in de airco-besturing.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Remco S
Guru
Guru

vr jul 07, 2006 10:30

ik denk zelf dat dit geen oorzaak is van een slecht werkende airco, of defect ergens aan het systeem. Ik neem zelf aan dat de uitstromende temperatuur in de auto wel koud is (ongeveer 7 graden) In dat geval is het gewoon een oorzaak van het warme weer. Het gas staat met warm weer onder een grotere druk, dus het afvullen met extra gas heeft volgens mij weinig zin.

Het koudemiddel moet met warm weer veel meer warmte transporteren dan met koeler weer, dus om het systeem optimaal te laten werken zal hierbij vaker de koelvin van de airco aanslaan en de compressor ook. Ik denk zelfs dat op het moment dat jij de ventilator op de hoogste stand zet en de auto stilzet dat de compressor en de koelvin helemaal niet meer uit gaan. (kijk maar eens naar de normale koelvin die draaid met dit weer ook vele malen vaker)

*****5Sterren*(6)

vr jul 07, 2006 11:46

"Het probleem doet zich voor vanaf ongeveer 25 graden buitentemparatuur. De airco.."

Warm weer. Tja, maar daar is een airco ook een beetje voor toch?

Ligt je rechterbuitenspiegel er niet af, dan zou ik toch even de sensor controleren. En de interieursensor naast je stuur even cleanen misschien eerst?

harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

vr jul 07, 2006 12:37

drukschakelaar vervangen zal wellicht het probleem oplossen
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

skunk

ma jul 17, 2006 15:10

De airco blaast niet altijd koele lucht. De ECU is reeds uitgelezen zonder resultaat. Daarnaast zijn er geen problemen met rare temperaturen door de sensoren. De rechter buitenspiegel en binnensensoren zijn volgens mij schoon.

Contact opgenomen met dealer Bosman in Oud-Beijerland en zij gaven aan dat de dealers meestal niet zo blij zijn met dit zulk forums. Ze gaven aan dat ik maar eerst langs moest komen.

Is het vervangen van de drukschakelaar voldoende ? Hebben jullie ook een indicatie van de kosten en/of dit zelf te doen is ?

wilco
Member
Member

ma jul 17, 2006 17:45

mischien omdat er hier wat meer kennis is als in hun bedrijf ? :P :D
164 3.0 24V 1997

Andretti Molletti

ma jul 17, 2006 20:18

er zit vuil tussen je condensor en radiateur dat is de reden en dus schoonmaken!!!

en anders... ach ik roep maar wat mee joh ;)

wel eens van diagnose stellen gehoord???
je rijdt naar de dealer, laat de diagnose stellen en dan krijg je een prijsopgaaf wat het gaat kosten om het te maken.. is het na die reparatie niet gemaakt dan is het hun probleem!!

maar misschien denk ik iets te klantgericht... :?

Vroeggûh verkog je n auto en zag je ze nooit meer terug, nu blijven ze zeuren om elk akkefietje :lol: :lol:

Liever de dealer 8)

GTV
Guru
Guru

Re: RE: Problemen airco 156 1.9 jtd 140 pk

ma jul 17, 2006 21:48

De airco blaast niet altijd koele lucht. De ECU is reeds uitgelezen zonder resultaat. Daarnaast zijn er geen problemen met rare temperaturen door de sensoren. De rechter buitenspiegel en binnensensoren zijn volgens mij schoon.

Contact opgenomen met dealer Bosman in Oud-Beijerland en zij gaven aan dat de dealers meestal niet zo blij zijn met dit zulk forums. Ze gaven aan dat ik maar eerst langs moest komen.

Is het vervangen van de drukschakelaar voldoende ? Hebben jullie ook een indicatie van de kosten en/of dit zelf te doen is ?
Die kan jezelf makkelijk checken ,ff kijken of hij doorgeeft en daarna met aangesloten stekker kijken of er spanning opblijft aan de schakelkant.
Maar belangrijker zijn de drukken controleren op het moment dat hij uitschakeld.
Teveel koudemiddel geeft ook zo'n dergelijk probleem, boven 26 bar schakelt het systeem uit.
Loopt de fan mee :?:

Terug naar “Algemene Technische vragen”