alfaryder

probleem met electriciteit 156

zo jun 25, 2006 17:32

Hallo,

ik zit met een probleem met mijn alfa 156, waren we gisteravond in Apeldoorn voor een feestje, zouden we de terugreis aanvaarden, deed het dimlicht het niet meer.
Na een aantal zekeringen hebben te bekeken bleek het probleem daar niet te liggen, ook de richtingaanwijzers deden het niet even als de ruitenwisser en sproeier, kortom de beide schakelaars werken niet meer, de kachel werkt niet meer plus de verlichting op de schakelaars.

Na dat de anwb ter plaatse was bleek dat de relais van de verlichting oke was, de beste man heeft hem doorgeschakeld voor ons. Zo zijn we toch nog om kwart voor 3 in friesland gearriveerd.

Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee, wat valt er aan te doen.

Het betrefd een alfa romeo 156 uit 1998, 1.8 16v t.spark op lpi

groet jacob

patrick156

RE: probleem met electriciteit 156

zo jun 25, 2006 21:07

Zou eens kijken naar de stekkers van de stuurschakelaar. Het komt vaker voor dat de kabel van de verlichting doorbrand aan de stekker van de stuurschakelaar. Als je de 2 kapjes achter het stuur los draait kan je aan die stekkers. Als dit is werkt geen dimlicht, mistlamp, ed. Is het proberen eens waard hé
Groetjes

alfaryder

zo jun 25, 2006 22:01

oke zal ik morgen direct proberen, eerst bedankt en je hoort er nog van

groeten

alfaryder

ma jun 26, 2006 09:53

probleem is opgelost, boven de onderste zekeringkast zit nog een zekeringkast waar 1 zekering van 7,5A was doorgebrand. Deze stuurde het geheel aan, incl. elect. ramen aanjager van de kachel etc. Is gelukkig weer verholpen.

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: probleem met electriciteit 156

ma jun 26, 2006 12:19

probleem is opgelost, boven de onderste zekeringkast zit nog een zekeringkast waar 1 zekering van 7,5A was doorgebrand. Deze stuurde het geheel aan, incl. elect. ramen aanjager van de kachel etc. Is gelukkig weer verholpen.
Dit was ook mijn eerste probleem met m'n 156 1.8. Dit staat ook niet goed in het instruktieboekje, (andere volgorde). Door alle zekeringen na te lopen kwam ik er pas achter...

*****5Sterren*(6)

ma jun 26, 2006 12:24

Is het niet logisch dat als er een aantal stroomverbruikers het niet doet, er toch een hoofdzekering vervangen moet? i.p.v. Een zoektocht?

Blij dat het gelukt is.

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: probleem met electriciteit 156

ma jun 26, 2006 12:27

Is het niet logisch dat als er een aantal stroomverbruikers het niet doet, er toch een hoofdzekering vervangen moet? i.p.v. Een zoektocht?

Blij dat het gelukt is.
De hoofdzekeringen had ik ook naar gekeken, die waren allemaal goed, het was dezelfde 7.5 amp zekering als bij Alfaryder die doorgebrand was. Een zekering voor de aansturing van een relais waarschijnlijk.

*****5Sterren*(6)

ma jun 26, 2006 12:32

Zou 7,5 Amp niet een hoofdzekering zijn? :shock:

Gelukt iig...

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

ma jun 26, 2006 12:46

Nee, dit is een van de kleinste zekeringen in het elektrische systeem.

alfaryder

di jun 27, 2006 21:03

Oh ja de lampen werden aangestuurd door een bruin relais dat boven een luikje boven in het dashboardkastje zat. Het desbetreffende relais is stuk, is een nieuwe besteld. Hoe het geheel dan in 1 keer toevallig is uitgevallen kan ik me niet bij...

Terug naar “Algemene Technische vragen”