Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 14:58

Ter indicatie:

Sprint 1.7 QV Carburateurs bj. 88 (118pk):

Topsnelheid ongeveer 208kmh (echt!!)
Verbruik: 9 tot 11 liter afhankelijk van hoeveel haast (maar altijd erg vlot onderweg).

Thom
Laatst gewijzigd door thomfr op di jun 20, 2006 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 14:59

Inderdaad, hoe zit dat nou?, ik hoorde laatst weer dat een 1.7 8v op carbs sneller zou zijn als een 1.7 16v, omdat hij meer koppel onderin zou hebben :?
wel een top sud hoor, en waarom laat je de versnellingsbak niet zitten, en ga je behalve de motor alleen maar voor een remmen upgrade?, ik heb gehoord (bij 33 type 2) dat de 1.3S, en 1.5 TI bakken een stuk sneller zijn als de 1.7 bakken, maar ik weet niet als dat voor de sud hetzelfde is. :shock:
Wil ook de koppeling vervangen en terwijl de motor toch uitgebouwd is ook de remmetjes aanpakken. Remmetjes vervangen is dan toch wel handiger!. :lol:
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 15:01

Ter indicatie:

Sprint 1.7 QV Carburateurs bj. 88 (118pk):

Topsnelheid ongeveer 208kmh (echt!!)
Verbruik: 9 tot 11 liter afhakelijk van hoeveel haast (maar altijd erg vlot onderweg).

Thom
Zie je wel, een 1.7 in een sud of sprint is gewoon super! :lol:
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 15:45

Mooi ding. Is het geen optie om hem origineel te houden?
Kas, heb ik ook al aan gedacht want de carrosserie is echt in zeer goede staat. Interieur is kompleet.
Misschien alleen de motor van 1500cc naar 1700cc upgraden en een nieuwe verflaag erover. Ik weet eigenlijk niet hoeveel
sudjes (1.5 Ti QV) er in deze staat nog in omloop zijn? Enne, loont het de moeite om ze origineel te houden? :?
Grtz Stef
Hoeveel er nog zijn weet ik niet. Toch nog wel redelijk veel denk ik. Maar heel veel zijn al iets of redelijk veel verbouwd. Niet dat daar iets mis mee is, maar als de auto in erg goede staat is zoals jij beweert dan zal daar zeker vraag naar zijn. Zeker als de carosserie en lak nog goed is. Spuiten is altijd zonde als het niet perse nodig is. Dus het loont zeer zeker de moeite om hem origineel te houden. De vraag naar een mooie Sud zal de komende tijd alleen maar gaan toenemen. Dat is wel zeker. De prijzen stijgen al.

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 20:27

een 1.7 8v op carbs is op papier dan wel minder sterk dan een 1.7 16v, maar omdat de 16v eigenlijk boven de 4000 toeren gereden moet worden, ben je in de praktijk met een 1.7 8v op carbs dus veel sneller :wink:


mooi sudje trouwens, ik zou dus zeker voor de 1.7 upgrade gaan, en dan lekker de korte 105pk bak erachter laten.
heb ik ook in mijn sud, en zenuwachtig issie niet echt te noemen. is juist errug soepel, je hebt altijd trekkracht.
wat betreft de remmen, als je er 33 remmen onder wilt schroeven, moet je de achteras er ook onderschroeven van een 33, en bovendien een paar gaten in de vloer boren voor de handremkabels.
de standaard sudremmen voldoen echter ook prima. als je de motor er sowieso al uit hebt, kan je het best gelijk alles wat zeker met de voorremmen te maken heeft, vernieuwen, want dan heb je daar nooit geen omkijken meer naar :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 22:14

Ga morgen op zoek naar een 1.7 motor. Niemand hier op het forum met een 1.7 motor die in
de weg ligt? :P Kan je de standaard remschijven troewens vervangen door geventileerde? Heeft Arparts zulke schijven?
Stef
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 23:17

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat een 1.7 8v sneller zou zijn dn een 16v. De 16v heeft zijn koppel inderdaad pas maximaal paraat vanf ca 4000rpm, maar dan is het tohc een bak power extra. Maak ook niet de vergelijking tussen een 1.7 8v carba en een 16v injectie, de 8v carbs zat (bij een 33) in een auto van 870kg, bij een 16v was het gewicht van de auto (incl. blok) ca 70kg hoger.
870kg of 940 is een enorm verschil (voor de wiskundigen, , bijna 10% toch :wink: ?).
Een 16v op carbs is helemaal leuk, de kracht van een 16v onder het gaspedaal, mar de reactie van carbs, bij lage toeren enorm koppel.
Ik heb in het verleden een rondje gereden in een 33 type 1 met 16v carbs, dat was een ongelooflijke ervaring! Zet dat in een Sud en het moet nog heftiger worden!
Denk er wel aan datj je het front van de Sud dan moet verstevigen, bij de 33 ontstonden haarscheurtjes in de balken in de motorruimte (de 16v heeft hier ook extra stangen zitten, zet deze dan ook in jouw Sud).
Wat betreft originaliteit, ik zou de aanpassingen zo proberen te doen dat het makkelijk terug te bouwen is, maraja, het is jouw Sud, niet de mijne :D

Wel mooi hoor, zo'n zwarte Sud, een Zwarte QV is mijn favoriet onder de Suds.

Ik ben stiekem een beetje jaloers op jouw Sud..
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Alfa75JC
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 536
Lid geworden op: do sep 01, 2005 12:29
Locatie: Scherpenzeel (GLD)

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 23:26

Gefeliciteerd met de aankoop: wat een geweldige auto is dit zeg.........

Heb afgelopen weekend de eer gehad om zelf een fiks rondje in een zwarte TI QV te mogen rijden.
Mijn zus & zwager hebben er een jaar of 2 geleden 1 uit Italie gekocht. Is nog helemaal origineel,
maar alleen van het geluid krijg ik al kippenvel (wat een geweldige herrie: de mensen op het terras
schrokken zich kapot). Verder is ie best lekker vlot en hij ligt verbazingwekkend goed op de weg
voor een auto van ruim meer dan 20 jaar oud.

Maar goed begrijp dat het de bedoeling is dat er iig een 1.7 in gaat komen: das een hele snelle
combinatie. Ben ik eens op het circuit tegengekomen (gele Giardinetta). Heb voor de gein een
fimpje bijgevoegd: Sud 16V

Veel rijplezier !

Greetz,

Alfa75jc
75 3.0 V6 America
SCARB No. 4780
Eerdere Alfa's: 33 SW 1.5, 75 Indy, 75 Twin Spark

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 23:44

Woow, wat een leuke film, 6,5 minuut genieten!!!! Ik heb al die tijd met een grote glimlach op mijn gezicht gezeten, en de 33's type 2 in het beeld maakten het nog eens beter!

Thx.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 23:50

:shock: die sud in dat filmpje, toch maar een 16v dan? :twisted: :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 23:51

ongelooooooooooooooooogelijk gewoon, doe me die sud maar met sinterklaas in mijn schoentje 8)

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 475
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 23:59

Dat spiegeltje links bovenin :idea:

StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

RE: Ombouw Alfasud

wo jun 21, 2006 09:23

@Alfa75jc: Na dit leuke filmpje is de verleiding wel groot om voor de 16V met carbs te gaan maar laat ik
in alle eenvoud beginnen met een 1.7 8V + nieuwe remmerij en andere vering (koni - bilstein)voor en achter.
Heb dan al een leuke sud denk ik. 8)
Stef
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Ombouw Alfasud

wo jun 21, 2006 20:32

Sergio

veel meer van deze filmpjes te vinden op

http://www.8200rpm.com/index.php?p=1&t=3&lang=nl

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Alfa75JC
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 536
Lid geworden op: do sep 01, 2005 12:29
Locatie: Scherpenzeel (GLD)

Re: RE: Ombouw Alfasud

do jun 22, 2006 00:25

@Alfa75jc: Na dit leuke filmpje is de verleiding wel groot om voor de 16V met carbs te gaan maar laat ik
in alle eenvoud beginnen met een 1.7 8V + nieuwe remmerij en andere vering (koni - bilstein)voor en achter.
Heb dan al een leuke sud denk ik. 8)
Stef
Een leuke Sud heb je sowieso al. Heb al eens eerder in de TI QV gereden en stond toen toevallig naast een grijze M3.
Ik reed langs een groepje mensen: wat een gave auto zeg....................die zwarte !! Is toch geweldig als je zo'n
wagen qua geluid (maar de rest niet helaas, want zo snel is ie ook weer niet) partij biedt.

Dus als je keus valt op een 1.7 16V met carbs. kom je qua motor al heel dicht bij de auto in het fimplje en dat zal m
alleen maar gaver maken...............

Wens je veel succes met de ombouw !!

NB: klein stukje van 'mijn' zwarte gevaarte is trouwens hier te zien rechtsboven: Sud TI QV

Zo, en nu ga ik slapen !

Greetz,

Alfa75jc
75 3.0 V6 America
SCARB No. 4780
Eerdere Alfa's: 33 SW 1.5, 75 Indy, 75 Twin Spark

Terug naar “Algemene Technische vragen”