matteus

Re: RE: Selespeed en versnellen

di jun 06, 2006 23:10

ik heb zelf menig maal op de bijrijdersstoel gezeten gedurende een proefrit
en het werkt prima maar mensen willen wel erg enthousiast het systeem bedienen.

Dus snelweg opdraaien en terug van 4 naar 2 bij 70 km/h. De hydrauliek maakt het mogelijk maar niemand haalt het in zijn hersens om met een handbak zulke verschillen te overbruggen.
Een rijder met een handbak zal in ieder geval een bepaalde wachttijd in acht nemen.
Dat kan gelukkig niet. Van vier naar twee. Als de verschillen te groot zijn om te overbruggen, negeert de bak de handeling.
een 156 kan toch wel 70 in zn 2 ?

2 de kan ie inderdaad in z'n twee. Kweet niet in hoeverre de eindoverbrengingen van een 147 en 156 verschillen tov elkaar, maar de mijne haalt ongeveer 95 in 2de.
4de naar 2de bewegingen heb ik ook al gedaan, en dat doet de bak zonder tegenstribbelen.

Wat ik ook altijd doe tegenwoordig (en voor de laatste 5000km eigelijk), is direct van 3de naar 5de schakelen, door twee keer kort na elkaar de peddel te tikken. Ik doe dit omdat blijkbaar de synchromesh van de 4de versnelling versleten is (al bij 65.000km... maar het kan niet anders dat de oorzaak ergens anders ligt. Het is me al opgevallen dat als de bak schakelt van 3de naar 4de, dit zéér snel verloopt, zeker 2 maal sneller dan andere versnellingen. Dus dit moet ergens een fout in de actuator of software zijn...). Om het gekraak te vermijden, en dus het tandwiel nog wat te sparen, schakel ik direct van 3de naar 5de. Uiteraard doe ik dit nooit boven de 5500 toeren (snelschakelprogramma), en ik los altijd ruim op voorhand m'n gas, en geef pas gas als ik zie dat 5de mooi is aangegrepen.
De bak doet dit maneuvre zonder problemen, hoewel ik wel al gelezen heb dat het niet aan te raden is twee acties heel kort opeen te geven. Nochthans, tot als ik de tijd vind om de auto ergens bij een specialist binnen te doen, los ik het probleem zo op, want ik denk dat het anders nogal snel gedaan zal zijn.


greetz,

matteus

Terug naar “Algemene Technische vragen”