Bart Librecht
Member
Member

dakbekleding plaatsen

ma jun 05, 2006 23:19

hallo heeft iemand van jullie al zelf een dakbekleding van een GTV bertone geplaatst?Alle tips zijn welkom,eventueel iemand foto's of desnoods adres van firma die dit kan doen voor mij?
Liefs regio Belgie!!
Alvast bedankt
alfa GT 1,9 JTD distinctive 2005
alfa 156 SW 2006
alfa spider 2000 veloce 1979
alfa GTV 1750 1970(verkocht)
alfa 145 1.6 boxer 1995(verkocht)
ducati 748R 2001
zundapp CS 50 1970
zundapp combinette 1958

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: dakbekleding plaatsen

di jun 06, 2006 09:40

Hoi Bart,

Het is zelf te doen, maar daar heb je engelengeduld voor nodig.

Ik weet niet of jou dakbekleding de uitsparing/verdieping aan de achterzijde heeft, maar dat is eigenlijk het moeilijkste punt. Als je nieuwe dakbekleding koopt moet je die nog zelf erin maken. Daarvoor moet je eerste het frame uit het oude hemeltje halen. Je gebruikt het oude hemeltje ook als mal voor het nieuwe. En daar komt het probleem. Als je zomaar het oude hemeltje gebruikt als mal, dan zal het niet helemaal goed komen. Vaak is de rek uit het oude hemeltje, terwijl de nieuwe dat wel heeft. Met deze rek MOET je rekening houden, anders kom je niet goed uit aan de randen. Wat moet je doen: niet van een kant uit gaan meten, maar vanuit vier kanten. Als je eenmaal die uitsparing/frame hebt zitten is het niet zo moeilijk weer. Daarna kun je gaan opspannen. Daar heb je het geduld voor nodig. Ik heb eerst het hele hemeltje opgespannen en met klemmen vast gezet op de raamsponning. Dan kun je altijd nog veranderen. Opspannen, kijken of er geen plooien inzitten, evt opnieuw spannen, enz, enz

Veel geduld dus. Ik heb het gedaan in een weekend, maar had daarna even geen behoefte meer op de sleutelen. Heb je het geduld niet, dan uitbesteden. Ik weet niet waar ze dat in belgie kunnen doen. Hier op het forum is it onderwerp al eerder voorbij gekomen. Zoek even op Bertone, hemeltje.

Succes

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

kroehlur

di jun 06, 2006 09:49

Hier zijn er wat foto's te zien alhoewel deze installatie in eerste instantie niet uitziet.

Is gewoon geen makkelijk klus, maar met veel gedult moet het wel lukken denk ik? Heb je wel het materiaal met het goede patroon erin?

Bart Librecht
Member
Member

di jun 06, 2006 10:27

Heb vorig jaar bertone gekocht en daar zat geen hemel in!!Er zat wel een nieuwe bij nog in plastiek zak,hij was reeds gesneden en daar waar de uitsparing komt boven de achterbank is hij met stift
afgetekend,er zit ook rechthoekig stuk bij om daar in te verwerken!!De beugel vooraan heb ik wel,maar in bekleding zit er geen lus om die in te schuiven!!Mijn bert moet nog gespoten worden maar ben nu rustig aan het bekijken hoe ik mijn probleem moet oplossen!
alfa GT 1,9 JTD distinctive 2005
alfa 156 SW 2006
alfa spider 2000 veloce 1979
alfa GTV 1750 1970(verkocht)
alfa 145 1.6 boxer 1995(verkocht)
ducati 748R 2001
zundapp CS 50 1970
zundapp combinette 1958

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: dakbekleding plaatsen

di jun 06, 2006 12:36

Hier zijn er wat foto's te zien alhoewel deze installatie in eerste instantie niet uitziet.

Is gewoon geen makkelijk klus, maar met veel gedult moet het wel lukken denk ik? Heb je wel het materiaal met het goede patroon erin?
Hier zie je inderdaad wat ik bedoel.

@ Bart, als die lussen er niet opzitten kan dat nog wel een probleem worden. Dan moet je nog gaan uitzoeken op welke positie die stangen moet zitten. Zonder voorbeeld is dat lastig. Anders vraag of iemand nog een oud hemeltje heeft liggen. Ik heb ze helaas allemaal weg gedaan.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”