vr jun 02, 2006 19:32
De airco pomp hangt net voor de motor (bijrijders zijde) Je kunt hem vinden door de mutiriem te volgen.
Over de prijs durf ik geen uitspraak te doen (te duur of niet) ligt er namelijk aan welke leiding er kapot is. Bij een kapotte leiding hoor je officieel het filter/droger te vervange, ivm blootstelling aan de buitenlucht (vocht)
Het ligt er ook weer aan waar de kapote leiding zit in verband met de hoeveelheid werk. Een airco vul je niet zo 1,2,3 af als deze lek is geweest.
Officieel moet je eerst de restgassen uit het systeem halen
dan krijg je eerst een drukbeproeving (systeem op 10 Bar afpersen met stikstof, en het gehele zakie een half uur laten staan)
Dan moet je het stikstof eruit halen en het hele systeem vacumeren en dat een half uur laten staan
Dan mag je het systeem gaan vullen (ongeveer 675 gram R134a)
Nogmaals testen op lekkage (met speciale tester)
Dan mag het systeem in werking komen, en moet men alle temperaturen en drukken controleren.
Daarna wordt er een certificaat gemaakt en alle gebruikte gassen in de computer verwerkt.
Denk er ook aan dat een aircostation vboor een bedrijf een gehele inverstering is geweest (ong 10.000 euro) en het apparaat moet op den duur ook terug verdiend worden.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984