
Als ik de remtrommels achter wil verwijderen om de remschoenen te vervangen moet ik dan de moer onder het afdekkapje losdraaien of alleen de meenemer verwijderen en dan trekken?
(stomme vragen bestaan niet alleen stomme antwoorden

groeten
Den
De lagers achteraan zijn 2-delig en de speling wordt idd afgesteld met de borgmoer op de naaf, dus opspannen met 400 Nm zal zeer vreemde effecten gevenToevallig ik wil er binnenkort met m'n nieuwe 33 ook aan beginnen aangezien de remmen niet voldoende functioneren. Ik heb even in het werkplaatshandboek gekeken, maar daar staat dat de naafmoer moet 472 Nm moet worden vast gedraaid. Trouwens in het WPHB voor een type 2 staat dat het 280Nm moet zijndas wel vreemd.
Dit is nu ik verder kijk dus de voorkant.
Nu kijk ik even verder. Bij de beschrijving van het afstellen van het wiellager zijn de Nm's een stuk lager.
Daar staat:
-Zet de naafmoer vast met 30Nm
-draai de naafmoer iets los en sla met een kunststofhamer op de astap
-draai de naamfmoer met de hand vast
-controleer de speling (0-0,05 mm) en stel zo nodig af.
-Borg de naafmoer en klaar
Ik geloof dit op toch wel alleen dit vind ik dan wel weer het aller uiterste als je het vergelijkt met de voorkant. Of zie ik iets over het hoofd. Want de remtrommel waar het wiel aanzit zit dan zo in mijn ogen niet echt wat je noemt vast.
Rens
Het demonteren van de trommel is soms lastig ja. Als je eerst even de handremkabel los maakt (bij de handrem zelf) zodat de schoenen niet in het slijtrandje in de trommel blijven hangen gaat het al een stuk makkelijker. Ik snap niet helemaal wat de relatie is tussen het demonteren van de remtrommel en de remcilindertjes die wel is lek kunnen. Bovendien vind ik dat revisiesetje wel erg duur. Volgens mij kost een nieuw remcilindertje maar iets van 50 euro...Wees voorzichtig met het demonteren van die trommel en de remschoenen binnen, die zuigertjes binnenin gaan snel lekken.
om zeker te zijn kun je ook een revisiesetje kopen voor trommels, kost wel 170€ als ik mij niet vergis.
Of beter meteen schijven opbouwen klik
suc6
Indien je nog handremkabels zoekt, heb ik nog liggen.hmm ben even bezig geweest, eerst kon ik met ingetrapte rem de trommel nog ronddraaien en zat de kabel muurvast. Nu zit de handrem kabel gedeeltelijk muur vast net het deel wat je moet gebruiken. Dus die moet ik even nieuw hebben.
Rens
Ik zal er later even een foto van maken. Om dat stelmechanisme maak ik me ook niet zorgen, ik begrijp eigenlijk niet hoe dat zelfstandig kan werkenIndien je nog handremkabels zoekt, heb ik nog liggen.hmm ben even bezig geweest, eerst kon ik met ingetrapte rem de trommel nog ronddraaien en zat de kabel muurvast. Nu zit de handrem kabel gedeeltelijk muur vast net het deel wat je moet gebruiken. Dus die moet ik even nieuw hebben.
Rens
Dat L-vormig deel, ik weet niet wat je daar mee bedoelt.
Er zijn 2 plaatjes die op een pennetje draaien, 1 voor handrem die links in de trommel zit (met een vertanding op onderaan), en een voor je handrem op aan te sluiten rechts.
Voor stelmechanisme moet je je iig niet veel zorgen maken, het is zelfstellend
Doordat je de schoenen naar buiten duwt als je remt wordt het stelmechanisme meegetrokken, dit zit met veertjes aan de schoenen vast. Voor het uittrekken van het mechanisme moet het moertje draaien. Dat kan maar één kant draaien op vanwege het L-vormige borgplaatje. Hierdoor blijven de schoenen naar buiten staan en heb je weinig vrije slag in je pedaal.Alles zit weer terug, alleen is er iemand die iets kan uitleggen over dat zelfstelmechanisme, want hoe dat ooit moet gaan werken is mij nog een raadsel. Ik heb er voor gezorgt dat de gekartelde moer soepel rond kan draaien. Alleen veren zitten goet op hun plek en ik heb het stelmechanisme zo ver mogelijk terug gedraaid. Maar nu zit er nog een L-vormig deel.
Hoe moet dat zitten???? Als ik hem laat hangen dan kan het gekartelde moertje maar 1 richting indraaien. Zet ik het lipje op de plek waar die denk ik hoort de zitten en dat is in het inhammetje tussen steller en de blokeerder van het gekartelde moertje. Dan kan dat gekartelde moertje weer alle kanten opdraaien.
Want als dat mechanisme strakker wilt gaan staan, dan lijkt me dat het moertje een beetje verdraaid moet worden... Alleen dat zie ik niet zo maar gebeuren.