DAVE
Guru
Guru

GTV 2,0 V6 TURBO met "kuren" ???

wo mei 17, 2006 20:04

Heb sinds verleden week een GTV 2,0 V6 Turbo bouwjaar 1998 met 65.000 km in mijn bezit. Bij het proefrijden enkele weken terug merkte ik al dat de wagen af en toe bij het accelereren haperde t.t.z. "zich inhield".

Deze week geen problemen gehad ... tot vandaag !

Op het linkerrijvak met enkele opdringerige juppies met firmawagens achter mij vertraagde de wagen bij het accelereren...
Hij hield zich in en reageerde niet op mijn impulsen die ik via het gaspedaal aan hem doorgaf. Redelijk spooky zeker bij zo veel verkeer. Ik ben dan maar met mijn staart tussen mijn benen op het rechterrijvak gegaan en heb daar tegen 90 per uur verdergetuft.

Vanavond de wagen nog eens getest en na dezelfde problemen 2 maal stilgevallen !!!
De verkoper gebeld die me meldde dat de benzinefilter misschien verstropt zat ??

Wat denken jullie ? Al soortgelijks meegemaakt ?

Bedankt voor jullie hulp !!
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Jupilerman

RE: GTV 2,0 V6 TURBO met "kuren" ???

wo mei 17, 2006 20:43

Hoi Dave,

David hier! :lol: Dat begint al goed.

Ik heb het werkplaatshandboek van de GTV nog niet in mijn bezit, maar dat komt wel.
Het blijkt echter dat de MAF sensor (zoals ik vertelde in ons email verkeer) bij menig alfa stul gaat. Dat ding kost echter 250 EURO.

Deze sensor meet de heoveelheid mucht (massa) die binnenkomt en berekent hieruit de hoeveelheid brandstof die moet worden geïnjecteerd. Als die meting ergens verkeerd gaat, dan spuit hij te veel of te weinig in. Heb je gecontroleerd of tijdens dit fenomeen ook het lampje van de injector aan gaat (rood ding in het dash).

Verder heb ik me laten vertellen dat onze wagen blijkbaar een "fly by wire type" gaspedaal heeft.
Onder het zekeringkastje bevindt zich ergens een zwarte cylinder met stekker erin. Deze geeft een elektrisch signaal door naar de ECU, vanwaar deze de "load" ofte de zwaarte van je voet afmeet.
In combinatie met oa. de gegevens van de maf sensor wordt er geïnjecteerd. Deze stekker kan ook een probleem zijn. ff uittrekken, met contactspray overspuiten en terug inpluggen.

Ik ben echter niet zeker of onze 98´er dit type 'fly by wire" heeft?

By the way. De mijne is ook niet zonder zorgen. :? Elke week wil hij eenmaal niet starten. Een duw op het gaspedaal alvorens de te starten lost dit probleem op. Dan start hij blijbaar met een zeer rijk mengsel en in hoge toeren. Zoals het bij een koude start moet zijn (1100 rpm) nadien valt de rpm terug naar 800 toeren. Ik denk dat hij bij mij te laag staat afgesteld. Maar goed, ik heb nu nog even geen tijd om te prutsen. en al zeker niet om 150km te rijden naar de garage waar ik hem heb gekocht.

Veel succes.

David

NB: ik ben je email kwijt, mijn PC is een tijdje geleden gecrashed,....

DAVE
Guru
Guru

wo mei 17, 2006 20:54

Hallo David, jawadde de wereld is klein .... !!

Tja,ik zal je antwoord eerst een tiental keer moeten lezen en memorizeren, staat weer bol van de vaktermen !

Ik ga eerst eens op zoek naar de zekeringskast , ben deze nog niet tegengekomen ... bevindt ze zich onder de motorkap ?

Ga het "owners manuelleke" ook eens goed doornemen.

Dacht zelf ook al aan de benzinefilter. Wat denk jij persoonlijk hiervan ? Kan dit de oorzaak zijn ?

BBCItaliancars stopt ermee en wordt op 1 juli herboren als "GTA Automibili" te Diest onder leiding van Bart en Ronny.

Ze hebben het momenteel razend druk met de verhuis , dus daar kan ik voor het moment niet echt terecht...
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

DAVE
Guru
Guru

wo mei 17, 2006 21:09

@david, neen tijdens de "kuren" gaat er geen lampje branden...behalve natuurlijk wanneer hij uiteindelijk stlivalt zoals vandaag tweemaal gebeurd is...

Jupilerman

wo mei 17, 2006 21:25

Tja,

Bleef hij toen op het 2e rijvak in de lage toeren hangen?
Hoe lang duurde dat? 10 seconden?

Tja, vuil in de benzinefilter, dat kan.
Heb je de bak ooit tot op de laatste druppel leeg gereden?
En als er al vuil in de filter zit, blijft dat, eenmaal daar gevangen, zitten. En bijgevolg, zal de doorstroming van benzine blijvend belemmerd zijn!

Het overtuigt mij zeker niet. En euh dat handboekje, dat is in het Italiaans..... Succes.

op de UK BBS zijn hier een paar onderwerpen, waarvan sommigen dezelfde symptomen beschrijven als de jouwe:

http://www.sportsalfa.com/phpBB2/viewto ... hlight=afm

Hier staat beschreven waar de potentiometer (variabele weerstand) van het "fly by wire" type zit.

je kan ook proberen de ECU (engine control unit) of de gasklep (indien niet fly by wire) te resetten.
Dat helpt wel eens. een beetje de "CTRL+ALT+DEL" in de autoelectronica :lol: Je doet er niks kwaad mee hoor.

Verder kan je op die site de search functie gebruiken en met de termen AFM of MAF aan de slag gaan.
Beide doelen op hetzelfde ding. Air Flow Meter of Mass Air Flow Meter.

Zo http://www.poweralfa.com/replacement-pa ... 7_216.html zien die dingen er uit. In de onze hebben ze nog een metalen (alu) omhulsel en zitten ze vooraan rechts. Enfin, dat meen ik gezien te hebben.

veel leesplezier. :wink:

David

DAVE
Guru
Guru

wo mei 17, 2006 21:57

Pfff... je bent een expert David !

Ikzelf ben nog maar aan men eerste bak benzine bezig. Misschien de vorige eigenaar ?

Die zwarte cylinder met stekker ga ik eens zoeken en de verbinding aldaar herstellen.
Daar ik echte helemaal geen mekanieker ben durf ik er zelf niet teveel aan prutsen !

Eventueel de wagen bij een Alfa garage eens laten nalezen met een examiner ?

Jupilerman

wo mei 17, 2006 22:12

Tja, ff aan de computer leggen, daar rekenen ze je zo 35 euro voor, zelfs al duurt het maar 10 minuten. Althans bij mijn dealer. Misschien heb jij een vriendelijke gozer in de buurt die het tussen de soep en de patatten doet :lol:

Ik ben ooit met printouts van het internet, betreffende een probleem naar een dealer gestapt. Alles gehighlight met fluo stift. Toen snapte ie wat er fout zat. :roll:
Door een alfa dealer hier in de buurt ben ik zelfs eens afgeblaft en de hoorn werd toegegooid, omdat ik mij bevroeg over de kostprijs van het steken van een nieuwe distributieriem op een twin spark die ik toendertijd eventueel zou kopen. Zo onbeleefd heb ik ze nog nooit gehoord. :evil:

Dus, op het eind van de rit is de officiële dealer misschien het enige soelaas. Maar let erop, die gasten willen IMHO enkel auto´s verkopen. (bij mijn landrover dealer gaan soms 5-10 range rovers de deur uit per week - à rato van 70.000 EURO per stuk excl inschrijvingstaks) Ik denk dat onderhoud bijzaak is geworden met de stand der techniek vandaag. Dus die vervangen soms de helft van de elektronica, zonder dat het probleem verholpen is. Logisch denken is er soms niet meer bij. Aha, dat lampje brandt, dan vervangen we dit. Nu moet gezegd, wie zoekt vindt een dealer die een hart heeft voor zijn auto´s hoor. Bij ons in de streek is er zo jammer genoeg maar 1 :cry:

Daarom denk ik dat BBC een betere optie is. Als je tweedehands verkoopt moet je je sowieso focussen op onerhoud en reparatie.

Wat betreft "prutsen" aan de auto. Je doet er heus niks verkeerds mee hoor. Een stekker uittrekken en weer insteken, een andere luchtmassameter steken. Dat zijn bij wijze van spreken 4 vijzen en klaar is kees. In de bovenstaande links staan de handelingen om na herplaatsen de ECU te herintitialiseren, te resetten als het ware. Ik heb zelfs al dealer gekend, die na het plaatsen van een andere gasklap de ECU zelfs niet hadden gereset. :shock:

succes
david

DAVE
Guru
Guru

wo mei 17, 2006 22:26

Dank je wel David.

Ik zal je via mail op de hoogte houden van mijn verrichtingen !

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 18, 2006 09:23

Ik denk niet dat het je benzinefilter is. Dan zou ie meer moeten gaan stotteren.
Ooit heb ik een verhaal gehoord dat de aansluiting van of naar de turbo of van of naar de intercooler los was geschoten. Dit veroorzaakte ook vermogens problemen.

DAVE
Guru
Guru

do mei 18, 2006 12:08

Dacht ik ook zo. Ik heb er al zonder het minste probleem mee gereden,
als het de benzinefilter zou zijn dan zou zich dat inderdaad veel meer manifesteren.

Jupilerman

do mei 18, 2006 19:23

Dave, ik ben er vrijwel zeker van dat het de MAF sensor is. Het ding is in alu. het alu ziet er a/h oppervlak uit als een wafelijzer. Er zitten twee flappen in, die roteren rond een as. Afhankelijk van de snelheid en hoeveelheid binnenkomende lucht worden de flappen meer geroteerd (gelijk een waterrad maar dan met lucht)
Het probleem dat zich hier dan stelt is dat de flap blijft hangen, even komt vast te zitten.
Dan mag jij gas geven, de klep blijft in die stand staan, waardoor er geen extra lucht wordt aangezogen en de auto bijgevolg niet sneller kan rijden omdat die lucht nodig is het lucht/benzinemengsel te maken.

DAVE
Guru
Guru

do mei 18, 2006 19:53

Wat kan ik hieran concreet doen ??

Waar zit die Maf-sensor ergens ?

Jupilerman

do mei 18, 2006 20:06

Ik zal eens gaan kijken in de kelder (garage) :lol:
Ik heb zo´n ding nog nooit open gehad, dus wat er concreet aan te doen valt weet ik niet;
Tja alles wat draait en scharniert gaat slijten hé.
m´n batterijen van m´n fototoestel zijn ook plat :roll: dus ik zal het straks woordelijk moeten toelichten.
Maar als docent moet dat wel lukken hé :lol:

DAVE
Guru
Guru

do mei 18, 2006 20:08

Ik ben ook juist even gaan kijken, wafelijzer zit rechtsvanvoor , is redelijk groot en staat rechtsreeks in verbinding met de luchtfilter.

Jupilerman

do mei 18, 2006 20:19

Et voilà, Re mijn email :lol: That´s the little bugger :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”