stof
Guru
Guru

Help! 75 niet meer lief tegen me!

do mei 18, 2006 14:18

De elektronica van mijn jongste aanwinst is geloof ik tegen me in opstand gekomen :( - om bij 't begin te beginnen;

Gisterenavond door de stromende regen met lichten, ruitenwissers, ontwaseming en heel de rataplan aan met 140 km/u op de toerenteller van R'dam naar R'daal gereden; geen centje pijn, de TS heeft geen slag gemist en geheel droog in R'daal aangekomen. Vanochtend, half 8; instappen (cv werkte gewoon) sleutel erin, draaien... niets. Geen enkel dashboardlampje, geen klik van een relais, geen slag van de startmotor. Hmm. Lichten, cv, radio, klokje etc werkte wel dus dat ik met een platte accu stond leek me sterk. Zekering? Alle zekeringen van 't kastje nagekeken, allemaal goed. Startrelais? Begon me iets te dagen... onder de motorkap de bedrading van het (wss door diele?) zelf erin gebouwde startrelais nagekeken... leek voor zover je dat kan zien zonder multimeter en zonder lampje ok. Grrr :evil: ik moet weg... nahja, volgens de 75 gingen we dus helemaal nergens heen.

Wegenwacht gebeld, 3 kwartier gewacht (senseo'tje) en ja hoor daar kwam de held in de gele golf. Beetje prullen beetje meten en ja hoor... hij vond een slechte stekkerverbinding (was niets slechts aan te zien, maar schijnbaar deedtie 't toch echt niet) vlakbij 't contactslot onder de stuurkolom. Beetje aan gerommeld en ineens deden alle dashboardlampjes, toeters en bellen 't weer. Starten... lopen. Stekker nog even goed aangedrukt, nog eens geprobeert, geen centje pijn, starten, lopen. Wegenwachtmeneer gedag gezwaaid en op pad gegaan. 70 km naar huis en wederom geen slag gemist, best een lekkere auto toch?

Daarnet had ik een afspraak bij de bank... loop naar buiten, ga zitten (in de volle overtuiging dattie 't nu weer zal doen net alstie de afgelopen 2 weken braaf gedaan had) en weer... compleet dood. Grrrrrr :evil: :evil: :evil:

Hmm... wat de Gele Man kan kan ik ook; stekker tevoorschijn gerukt, beetje aan gerommeld, beetje opgeschuurd maar; geen enkel resultaat. Alles blijft dood :( en toen ging ik met de fiets naar de bank 8) wat een aardige oplossing was maar geen structurele.

Net nog even gekeken maar ik weet echt niet waar ik 't verder zoeken moet... iemand enig idee? HEeeeeeEEEEEEeeelp :!: het kàn niet heel bijzonder zijn lijkt me maar ik weet 't echt even niet...en om nou wéer de WW te bellen?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Help! 75 niet meer lief tegen me!

do mei 18, 2006 14:32

Nu wel een platte accu misschien ?

stof
Guru
Guru

do mei 18, 2006 14:42

Mmm... koplampen branden op volle sterkte, cv werkt gewoon, klokje radio etc ook. Alleen alles wat via 't contactslot werkt doet 't niet... ik verdenk dezelfde stekker of misschien 't startrelais ofzo maar ik heb geen idee hoe ik dat zo kan controleren. Stekkerverbinding heeft me net iets teveel draadjes om 'm "even" ertussenuit te halen en 'gewoon' aan elkaar te knopen zegmaar.

't is met drie pootjes... kan ik ze misschien (stekker losmaken) op de een of andere manier overbruggen om te kijken oftie dan zonder sleutel zou willen starten? Of gaat 't dan teveel op een cursus hoe jat ik een 75 lijken? Uiteraard heb ik dan nog steeds 't stuurslot en zal ik ook heus niet zo gaan rijden, maar dan weet ik tenminste zeker dat 't daaraan ligt? Weet dus niet welke ik met welke zou moeten verbinden hoor...

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

do mei 18, 2006 14:51

Uit mijn hoofd.. Pak een stukkie 4 mm2 knip dit in twee stukken... Ff eindjes af isoleren... Twee draadjes in een stekker vastmaken Aan een van de andere uiteinden ook een stekkertje... Met de gestekkerde draden Bruin en rood doorverbinden... met het losse eindje ff de zwarte aantikken (starten) En klaar... wil je de motor uit.. stekker lostrekken

Ben zo eens aangehouden in een 164.... Geen persoonlijke en geen autopapieren bij.... Dat levert best wat vertraging op... :oops:
Shut up and ride!

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

do mei 18, 2006 14:56

Lijkt mij toch het typische 75-probleem van het contactslot... (tenminste, ik had identieke verschijnselen)

Adios, JR

Andretti Molletti

do mei 18, 2006 15:11

Noodoplossing:
Contact aanzetten.
in vrij zetten ;)

dan dat relasi ter hoogte van de startmotor wat ik je aangewezen heb (extra startrelais) bekijken en de 30 en 87 doorverbinden... dan gaat de startmotor lopen.. zo niet.. dan de 87 met een directe plus aantippen.. moet wederom de startmotor lopen.. en de auto aanslaan..

Als dat nog niet werkt de draden van dat bewuste relais bekijken... ééntje gaat naar de startmotor en daar direct plus opzetten.. dan start i zeker!

Oplossing in jouw geval is een ander contactslot monteren...

stof
Guru
Guru

do mei 18, 2006 15:50

ik moet bekennen dat dat hele verhaal van de '30 en de 87' me compleet ontgaat :oops: maar ik heb wel even een directe plus op 't draadje van 't bewuste relais naar de startmotor gezet, en JA, de motor jankt braaf rond maar NEE hij slaat niet aan... net alsof hij bijv wel rondgaat, maar de ontsteking en/of de brandstofpomp niet mee doen? om maar wat te noemen?

verklaart dit iets? en als het echt in het contactslot zit, is er dan misschien iemand min of meer in de buurt met een contactslot + sleutel ter overname? Dit is m'n dagelijkse auto of althans dat hoortie te zijn, dus ik zou graaaag zien dat ik er morgen iig mee naar m'n werk kon :cry:

stof
Guru
Guru

do mei 18, 2006 15:54

nog een toevoeging; ik doe dit in m'n eentje, dus ik kan niet terwijl ik die constante plus ertussen hou en de startmotor braaf jankt op het dashboard kijken om te zien of de lampjes en zo dan wèl allemaal branden, zoals normaal tijdens het starten

Andretti Molletti

do mei 18, 2006 16:23

Ik doe dit ook in mijn eentje, maar klaag niet zo ;)

ok: dus dat starten wil lukken???
dan nog contact!
Zet een draad van de plus accu naar de bobine... haal de kapjes van de voor jou onder de kap geziene rechter bobine los... je ziet de aanduiding plus 15 bij de rode draad staan... daar zet je accuspanning op en dat is hetzelfde als contact maken... nu met die draardjes van hiervoorzojuistbeschreven starten en dan moet i het echt doen... Zo ja dan in die roestbak stappen en hiero naar toe rijden..
dan maak ik het voor je!

HUP!

stof
Guru
Guru

do mei 18, 2006 16:48

Ok, geprobeerd... maar doet niet.

Als volgt;

2 losse draadjes op de plus van de accu. Dan eentje tegen de rode aansluiting op de rechterbobine, en dan hoor je iets klikken bij de startmotor. Dat klinkt hoopvol. Dan het andere draadje op de al eerder beschreven draad naar de startmotor bij het startrelais, en hij begint te startmotoren. Aanslaan doetie alleen niet...

Doe ik het verkeerd?

Andretti Molletti

do mei 18, 2006 17:15

tegen je schutbord... onder een stukje isolatie zitten 4 relais... twee met daarop een zekering... die zijn niet van toepassing...

De rechter is je Benzinepomp, de linker je hoofdrelais...(gezien in de rijsrichting!!)

eruithalen beetje schoonmaken en terug.. doet i het nu wel??

zo niet:

rechter relais wederom gezien vanuit de rijrichting eruithalen en eens goed op de onderkant kijken... de nummers 30 en twee keer 87 staan daar op...
draadje in het voetje maken dat ze alle drie zijn doorverbonden en deze doorlussing een plus geven vanaf de accu of een ander pluspunt (net naast je luchtfiolter zit er een onder een zwart kapje...)
Je hoort ook continue de benzinepomp lopen dan!

Als je nu de startmotor beroerd start i!!! (hoop ik)

Andretti Molletti

do mei 18, 2006 17:17

En???

ik word ongeduldig ;)

tis een sprint
Guru
Guru

do mei 18, 2006 18:02

oh dit is wel een spannend verhaal zo! live meemaken ;)
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 18, 2006 18:07

Krijg toch een beetje de indruk dat wederom de ww zich erover ontfermt...... :wink:
Suc6 stof, dit gaat je lukken!
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”