giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

Voowielophanging 105 aanpassen

wo mei 10, 2006 22:55

Het mooiste is om de auto (dit geval Giulia) haarscherp te laten sturen - dat willen we allemaal 8)

Op volgende foto heb ik de bovenste draagarm geel gekleurd:

Afbeelding

Deze draagarm is eigenlijk niets meer dan een holle buis waarin de koppelstukken aan beide zijden geklemd (geknepen) zitten
Wat ik wil is deze arm instelbaar te maken OFWEL: een in-en uit te schroeven middenstuk om de ophanging goed instelbaar te maken. Gecombineerd met de rest van de ophanging en een vlotte TS erin moeten de Juul lekker laten plakken in de bochten.

Je kunt deze armen kopen - dat weet ik, het is vrij prijzig en zelf maken is leuk. :wink: Misschien zijn er forummers die een slimme tip hebben om een bestaand mechanisme erin te knutselen (want daar zal het wel op uitdraaien) Tips zijn welkom - omdat het meeste tijd gaat zitten om het spreekwoordelijke wiel uit te vinden.

DUS: Wie o wie weet er goede delen te koop om tussen deze holle buis te bevestigen (lassen) waarbij het natuurlijk het mooist is een schoefconstructie die aan beide zijden te borgen valt met een moer, zodat het inkorten en verlengen zo kan gebeuren dat de stang gewoon gemonteerd kan blijven. :thumbs:
(ik weet dat als je een sloperij doorspeurt je misschien/uiteindelijk iets vind maar ik wil geen tijd verkwanselen, vandaar) DUS ....komt u maar =P~
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Voowielophanging 105 aanpassen

do mei 11, 2006 00:12

Is het stelmechanisme van de castorstangen van de 116 serie niet te gbruiken? :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 11, 2006 00:30

:shock: Soms is het dichtbij, een oplossing althans.......Ik zal eens kijken! :thumbs:

ALFACENTRO

Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 11, 2006 00:31

mocht het lukken, kan ik je wel aan twee compete castorstangen helpen. :roll:

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 11, 2006 08:10

er waren (zijn?) 2 versies instelbare arm op de markt. 1 had een lange bus met inwendige draad, met aan beide uiteinden een borg moer. Vanwege de constructie en de noodzakelijke lengte van de bus met inwendige draad valt 1 borgmoer eigenlijk buiten bereik namelijk binnen het inwendige montagepunt. Is het eenmaal afgesteld geen probleem, maar je zit wel heel erg te $%%^(^& om de borgmoer vast te krijgen.

Je moet dus eigenlijk een constructie maken waarbij het centrale deel wat verdraaid de schroefdraad heeft, en de inwendige draad aan de beide uiteinden zit.

Overigens vind ik de armen die op de markt zijn niet zo heel duur, vergelijk maar met een standaard arm. En zo vaak hoef je ze ook niet te vervangen..Wel goed vergelijken tussen de verschillende aanbieders, er zijn grote prijsverschillen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

do mei 11, 2006 08:24

Ik bouw de originele oude stangen om, ik koop geen nieuwe replica's, zijn zwakker dan de oude
Bij de oude is de wandikte dikker en zitten de uiteinden veel dieper in de buis geperst, ik gebruik kogels van de onderste
draagarm, een teflon bus voor montage aan de casterstang, heb er wel een fotootje van maar kan niet plaatsen
trasforma il meglio in massimo

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

do mei 11, 2006 08:54

Tom,

Draagarm doorhalen, iets inkorten, Ene kant van linkse andere van rechtse draad voorzien. Stuk stafmateriaal pakken, lengte nader te bepalen... Helft voozien van linkse ander helft voorzien van rechtse draad. 2 moeren rechtse draad, 1 moer linkse draad... Een rechtse draad moer naar het midden van de "draadstang draaien en vasthechten. En zie hier... een instelbare draagarm...
Shut up and ride!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Voowielophanging 105 aanpassen

do mei 11, 2006 09:11

:shock: Soms is het dichtbij, een oplossing althans.......Ik zal eens kijken! :thumbs:
Dat klopt. Kijk eens op je eigen plaatje naar de reactiearm links naast je geel gekleurde castor stang....... :wink:

Ps: Tom (of iem anders) Heb jij ook nog nylon bussen liggen voor dezelfde reactiearm???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 11, 2006 09:38

Dat klopt. Kijk eens op je eigen plaatje naar de reactiearm links naast je geel gekleurde castor stang....... :wink:

Ps: Tom (of iem anders) Heb jij ook nog nylon bussen liggen voor dezelfde reactiearm???
Volgens mij hoorde ik laatst dat Arese ze moest hebben....
(even bemoeial bijval halen :wink: )

DEZE bedoelde je zekers niet?

O ja Links naast de geel gekleurde stang.....die is dunner en veel te lang - kun je weer inkorten maar...... :-k

ALFACENTRO

Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 11, 2006 10:13

casterkogels van een 105 passen op een 116, dus dat betekent dat 'mijn idee' ook te dun is? :?

Carabinieri
Full Member
Full Member

do mei 11, 2006 11:48

Ik bouw de originele oude stangen om, ik koop geen nieuwe replica's, zijn zwakker dan de oude
Bij de oude is de wandikte dikker en zitten de uiteinden veel dieper in de buis geperst, ik gebruik kogels van de onderste
draagarm, een teflon bus voor montage aan de casterstang, heb er wel een fotootje van maar kan niet plaatsen
Bedoel je deze ?

Afbeelding

:wink:

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

do mei 11, 2006 11:54

Aad, als ik jou niet had :wink:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 11, 2006 11:57

Bedoel je deze ?

Afbeelding
Kijk: now were talking ! Dat is idd een mooi voorbeeld! :thumbs:

Zie ik smeernippels op de kogel? Zelf gemaakt? zo zou het moeten!

ALFACENTRO

Afbeelding

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

do mei 11, 2006 12:05

Yep smeernippels

Ook geboorde bouten v.v. smeernippel, omdat je nu geen "leven" hebt in de silentblocs gaat hij scharnieren op
de bouten vandaar de stalen bus in de Teflon, dit in combinatie met smering geeft goede levensduur
Ook de carroseriezijde van de achterste draagarmen en de Triangel zijn op de manier aangepast, ik gebruik nog wel het diabolo
rubber om resonanties van de achteras wat te verminderen, is voor mijn daily Giulia nml.

Andretti Molletti

do mei 11, 2006 18:05

NIET zelf draad snijden!!
Je moet de draad rollen anders is het te kwetsbaar...

De 116 oplossing is niet haalbaar, de castorstang is te lang..
Wat eventueel bruikbaar is id deze stan afzagen en inlassen en dan verstelbaar maken door telkens de kogel te lossen en af te stellen... eenzijdig dus...
Dat is een goedkope oplossing als je een en ander hebt liggen, anders wordt het gewoon kopen.
Daarnaast even een kantekening bij Nylonbussen.. ik heb ze ook maar omdat er totaal geen flex inzit gaat het heel snel bonken bij wiellastwissels.. er komt noodgedwongen speling op...Powerflex is een betere oplossing of mooist een Uniball...

Terug naar “Algemene Technische vragen”