alfa eindhoven

nog steeds problemen met t-spark 156, stappenmotor probleem

di mei 09, 2006 21:43

Na verschillende pogingen om mijn auto van zijn probleem af te helpen (loopt heel slecht, start slecht bij koud weer, motor maakt herrie etc) Ik heb gehoord dat het probleem ook in de stappenmotor kan zitten, wat is precies de werking van de stappenmotor en kan dit inderdaad te maken hebben met slecht rijden en starten van mijn alfa of de herrie die hij maakt want het lijkt net of er een dikke strontvlieg onder de motorkap zit en in de uitlaat :lol:

Zoja wat moet ik aan die stappenmotor doen om van dit gezeik af te zijn!

Bedankt!!

Jelle

RE: nog steeds problemen met t-spark 156, stappenmotor probl

wo mei 10, 2006 12:15

Hoi,

Voor zover ik weet heb je alleen een stappenmotor als je een LPG installatie in de auto hebt met een verdamper.
De stappenmotor zorgt voor de hoeveelheid gas die in de inlaat wordt gespoten.

Hier zijn nog wel eens problemen mee. Heb zelf een LPi installatie (direct ingespoten) en dit is volledig probleemloos.

Waar je bij een gewone benzine uitvoering een stappenmotor zou moeten hebben weet ik niet.

Groet,

Jelle

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo mei 10, 2006 12:55

Je hebt stappenmotors oa bij kachels, elektrisch bediende stoelen, spiegels, daken....

De stappenmotor die je waarschijnlijk bedoelt wordt gebruikt om het stationair toerental mee te regelen. Omdat de gasklep dicht zit, wordt er via een omloop toch lucht naar de motor gevoerd via zo'n stationair regelaar, die dus de hoeveelheid lucht regelt.

Misschien kun je wat meer info geven, want het lijkt me sterk dat het probleem hieraan licht. Zou niet weten waarom die dan herrie zou moeten maken en slecht lopen. Als die stappenmotor niet meer goed, zal alleen stationaire toerental niet meer kloppen, de motor zal dan bv afslaan of juist een te hoog stationair toerental hebben.
Nu ben je een beetje op de gok dingen aan het vervangen en dat is zonde van je geld.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Jelle

Re: RE: nog steeds problemen met t-spark 156, stappenmotor p

wo mei 10, 2006 13:15

Je hebt stappenmotors oa bij kachels, elektrisch bediende stoelen, spiegels, daken....Rens
Tsja dat klopt wel maar over het algemeen gaat daar je motor niet slecht van lopen!

Wist trouwens niet dat er een stappenmotor werd gebruikt voor het stationair toerental...

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo mei 10, 2006 13:58

Nee klopt, maar daarom staat er ook onder: "De stappenmotor die je waarschijnlijk bedoelt wordt. " :wink:

Was een extra aanvulling, aangezien je schreef dat je niet wist waar er nog meer zouden zitten :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

wo mei 10, 2006 14:26

Je bedoeldt de gasklepmotor??
Bj van de auto??

normaliter zit die geintegreerd in de Motormanagementcomputer.

Schoonmaken van de gasklep, contact uit en uit laten, liefst de accu even los, want je wil er niet met je vinger tussenkomen!!
Dan contact aan 30 sec wachten ..contact uit 30 sec. wachten.. contact aan 30 sec. wachten en weer aan... starten en kijken of i gereset heeft..
optie 2 is schoonmaken en resettten met een testkast...
optie 3 is te moeilijk ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”