Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

steekas verwijderen 105 series

zo mei 07, 2006 13:42

Aan de hand van de tekeningen raak ik er niet wijs uit. Klikt misschien als een heel domme vraag, maar ik heb het nog nooit gedemonteerd gezien...wat ik echt niet begrijp is HOE de steekas vast zit. Ik las ooit dat je hem er zo uit kan trekken, maar wat maak je dan eerst los ? Wat tref ik aan als ik de remschijf verwijder ? (behalve handremmechanisme). Ik zie ECHT niet hoe die vast zou kunnen zitten...Vermoedelijk heel eenvoudig, maar ik zie het niet :oops: .

Reden: ik mag nog snel voor de Kastelentocht de keering vervangen, want m'n wiel druipt van de diff olie. Het gaat zeker NIET om een lekkende remzuiger, het geurtje van de olie zegt genoeg. :(
Jammer, want die keerringen zijn enkele maanden terug samen met de lagers vervangen...hoe kan het dat die al terug naar de haaien is ? :?: :x
Laatst gewijzigd door Michel op vr mei 12, 2006 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

ciclista
Guru
Guru

RE: steekas verwijderen 105 series

zo mei 07, 2006 13:52

Mijn duitse boekje zegt dat het met poelietrekker A.3.0109 moet, eventueel met een slaghamer die op de naafflensen moet worden geschroeft. Kennelijk enig gepast geweld noodzakelijk.

En Chilton (dik amerikaans standaardwerk):
requires numerous special tools and measuring devices, not practical to do yourself, ....
Laatst gewijzigd door ciclista op zo mei 07, 2006 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 07, 2006 13:56

Dus begrijp ik daaruit dat het lager de steekas "tegen" houdt en ervoor zorgt dat de as niet zomaar uit de behuizing kan worden getrokken ?
Met een beetje pech kan ik dat lager dus ook weer gaan vervangen ?

Andretti Molletti

zo mei 07, 2006 14:28

Achter de remankerplaat zitten 4 stuks moeren sleutel 17.. die los en dan komt je ankerplaat los.. dan kan je met een slagtrekker, maar meestal met de hand je steekas eruit trekken...
Natuurlijk zit die as er niet los in gekkie!!

:lol:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 07, 2006 14:32

Thanks Dre ! Eenvoudig dus :oops:
Aangezien hij er 2000 km terug nog uit geweest is, zal het met een beetje geluk met de hand wel lukken.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: steekas verwijderen 105 series

zo mei 07, 2006 15:03

Aangezien hij er 2000 km terug nog uit geweest is, zal het met een beetje geluk met de hand wel lukken.
Hoe heb je dat toen gefixt dan????? :lol:
Lager er af is andere koek. Met een 2.0 as heb je vaak een schroefring maar de overige assen hebben een klemring.
he gemakkelijkst kun je het lager verwijderen door mbv twee metalen strips oid een pullytrekker te verlengen. (Als je tenminste een trekker met verwisselbare trekkerarmen hebt.)
Krimpring dan wel mbv lasbrander verwarmen, of gewoon( het beste) nieuwe krimpringen kopen en de oude krimpring doorslijpen. ( let op: er mag geen slijpsel in je lager komen.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 07, 2006 15:14

Hoe heb je dat toen gefixt dan????? :lol:
Ik niet. De garage :wink:
Met het lager is niks mis, ik dacht alleen dat het er af moest om de keerring te vervangen. Nu begrijp ik dat het niet zo is.

Iemand een verklaring waarom die keerring opnieuw lekt ? Gewoon pech ?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 07, 2006 15:24

Lagers moeten er WEL af als je je keerringen wilt vervangen. [-X
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 07, 2006 15:31

Aan de hand van de tekening lijkt het mij dat dat niet zo is ? Of is het lager aan diff zijde ook op de steekas geperst ?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mei 07, 2006 17:34

Hallo Michel,

Probeer het eerst eens met een flesje olie lekstop. Mischien werkt het wel. Waarschijnlijk niet omdat jouw keerringen net nieuw zijn (als ze geen 15 jaar op een plank in een magazijn hebben gelegen) maar je kan het altijd proberen. Heb er zelf tijdje terug zeer goed rsultaat mee geboekt. Ik geloof zelf ook helemaal niet in het soort producten waar een beetje tell sell auro om heen hangt. Maar sommige lekt stop producten blijken toch te helpen.
Als het helpt kan je rustig het hele zomerseizoen toeren en komende winter op je gemak de keerring vervangen.
Spul waar ik goede ervaring mee heb is Womi Oil Leakstop. (flesje van 250 ml, wit oranje en niet goedkoop) Heb dit circa jaar geleden in de zeer lekke stuurbekrachtiging van de oude bmw van een vriend van me gedaan en is nu nog goed. Is zijn dagelijkse auto die niet bepaald word vertroeteld.

Gr,
DJ

Andretti Molletti

zo mei 07, 2006 19:06

Lagers moeten er WEL af als je je keerringen wilt vervangen. [-X
NIET NIET NIET!!!!
[-X [-X [-X [-X
Je lager zit NIET in de olio vent!

Wat je eens goed moet bekijken is de maatvoering van de keerring.. zit er geen 1600 en 2000 door elkaar heen oid? er zijn dacht ik 3 verschillende maten ..heb ik ook al eerder problemen mee gehad ..

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 07, 2006 19:28

Hallo Michel,

Probeer het eerst eens met een flesje olie lekstop. Mischien werkt het wel. Waarschijnlijk niet omdat jouw keerringen net nieuw zijn (als ze geen 15 jaar op een plank in een magazijn hebben gelegen) maar je kan het altijd proberen. Heb er zelf tijdje terug zeer goed rsultaat mee geboekt. Ik geloof zelf ook helemaal niet in het soort producten waar een beetje tell sell auro om heen hangt. Maar sommige lekt stop producten blijken toch te helpen.
Als het helpt kan je rustig het hele zomerseizoen toeren en komende winter op je gemak de keerring vervangen.
Spul waar ik goede ervaring mee heb is Womi Oil Leakstop. (flesje van 250 ml, wit oranje en niet goedkoop) Heb dit circa jaar geleden in de zeer lekke stuurbekrachtiging van de oude bmw van een vriend van me gedaan en is nu nog goed. Is zijn dagelijkse auto die niet bepaald word vertroeteld.

Gr,
DJ
ik heb goede ervaringen met leaklock, wel wat duurder...
156

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 07, 2006 19:29

Solly hool Dle...Ik sleutel ook nog wel es aan andele melken. :wink:

Ik heb ook zooooooooon goeie 105 he....... :lol:

BTW: Waarom een leakstop gebruiken, die is misschien wel duurder dan 2 nwe keerringen en is, als het al werkt, gewoon uitstel van.....

Oh ja Mies: Contreel wel donder goed of het gedeelte van je steekas waarover de lip van de keerring loopt echt geheel onbeschadigd is zonder groeven en putjes ed. mogelijk is bij de lagermontage een beschadiging ontstaan, waardoor de keering versneld slijt en zijn werking verliest.(ik neem tenminste aan dat er maar 1 zijde is met lekkage, anders is er duidelijk meer aan de hand.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 07, 2006 21:29

@ andretti: dat is ook wat ik uit de tekening begreep....steekas er uit en die hap vervangen....btw, mijn lager zit nu tegen wil en dank WEL in de olio...in hoeverre is dit schdelijk voor het (pas nieuwe) lager ?

@ @@ in die richting denk ik ook....lijkt me sterk dat die keerring weer stuk is, dus eventuele putjes / beschadigingen zouden deze lekkage kunnen veroorzaken en dan mag ik nog nieuwe keerringen steken tot ik een ons weeg.... :(
ter verduidelijking: het is maar aan één kant.

en dan de laatste vraag: mag hier nog (kortstondig) mere gereden worden ? peil in het diff zal wat lager staan, maar afgaande op wat Dre vertelt, is het lager voorzien van eigen smering.....

@ DJ, als het lager er niet af moet (zie dre) , is het vervangen volgens mij met 2 uurtjes geklaard (misschien wel sneller) , dus ga ik liever meteen daarvoor...

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 08, 2006 10:33

@ Dre, even gechecked op de site van Prins: voor de keerring aan het diff is er een verschil tussen de verschillende motorversies, voor die bij het wiellager is er een onderscheid TOT 1967 en vanaf 1967 ....(schroeflagers of krimplager ? zouden die elk een andere keerring gebruiken misschien ? )

Vanavond gaat ie naar de hersteller die de lagers (en keerringen) een tijd geleden heeft vervangen. Ik hoop maar dat de steekas niet naar de haaien is, ik heb nu net even geen 500 € te veel :?

Terug naar “Algemene Technische vragen”