Arno Romeo
Member
Member

RE: distributie op tijd zetten

vr apr 14, 2006 20:32

Als je nou vlakbij woont, dan rij ik wel ff langs.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: distributie op tijd zetten

vr apr 14, 2006 20:50

inderdaad, die drie bouten losgemaakt (nadat ik de riem losser had gezet) en toen het grote vliegwiel eraf gehaald.
dan zie je de distributieriem om de krukas zitten.
Da's niet het vliegwiel. :wink:
Ik heb eventueeel wel de kluwer aut CDrom voor je te leen. Ik zal eens kijken. 8-[

Ik heb vaalles gezien, zoals merktekens etc., maar kan vanuit dat programma geen plaatjes opslaan. :? wel afdrukken natuurlijk. :wink:

Toch niet per ongelijk de dbp sensor verschoven?

p.s. onstekings paren zijn uitersaard 3-2 en 4-1 :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Co-Jack

za apr 15, 2006 00:26

Zou het de startonderbreking niet kunnen zijn???

Heb zon vermoeden...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 15, 2006 09:56

Doet ie het al weer? De bobines van zo`n Punto willen nog wel eens de geest geven. Da`s een bekend fenomeen. Misschien heb je er wat aan.

16vAlfa33

za apr 15, 2006 11:59

nee , is nog niet opgelost. ik kon gisteren niet meer verder (het werd donker en we hadden 's avonds een feestje)
maar die bobines gaan meestal toch niet alletwee tegelijk kapot?
of is het 1 gekoppelde bobine ofzo.?

16vAlfa33

zo apr 16, 2006 21:14

hahaha, eindelijk, ik ben weer de baas over de punto. hij doet het weer.
wat was het nou?

alles stond netjes op tijd, echter......

de nokkenas draait in 360graden de inlaatklep open (even alleen naar cilinder 1 kijkende) en de volgende 360 graden de uitlaatklep.

ik had alles dus op tijd staan echter ging de inlaatklep open als de ontsteking het deed en niet als de uitlaatklep openging.
distririem dus los. nokkenas 360 graden gedraaid en riem er weer op..

YES, ik rij weer punto.!!!!!!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 16, 2006 21:54

Je hebt het misschien niet helemaal juist verwoord, maar de strekking is duidelijk. Het komt er dus eigenlijk op neer dat de nokkenas toch 180 graden (360 krukasgraden) verkeerd stond m.b.t. de onsteking. Of beter nog: je onsteking stond 180 graden verkeerd :wink:
Toch mooi dat het weer opgelost is. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ericj
Full Member
Full Member

zo apr 16, 2006 22:15

Inderdaad mooi dat het gefixt is. Begrijpen doe ik het nog niet - bij mijn Lancia Y10 1.1 Fire zit de ontsteking op de nokkenas, dus dat kan niet fout gaan zou je zeggen...

16vAlfa33

ma apr 17, 2006 08:48

Je hebt het misschien niet helemaal juist verwoord, maar de strekking is duidelijk. Het komt er dus eigenlijk op neer dat de nokkenas toch 180 graden (360 krukasgraden) verkeerd stond m.b.t. de onsteking. Of beter nog: je onsteking stond 180 graden verkeerd :wink:
Toch mooi dat het weer opgelost is. :thumbs:
ik heb de krukas (beneden) niet gedraaid en de nokkkenas(boven dus) 360 graden moeten draaien, niet 180 graden!!
maar ik ben wel blij dat me dit ook weer gelukt is, had nog nooit een distributieriem vervangen..
kan ik dat ook weer aan mijn lijstje toevoegen

ericj
Full Member
Full Member

ma apr 17, 2006 10:58

ik heb de krukas (beneden) niet gedraaid en de nokkkenas(boven dus) 360 graden moeten draaien, niet 180 graden!!
maar ik ben wel blij dat me dit ook weer gelukt is, had nog nooit een distributieriem vervangen..
Nou, mooi dat het gelukt is - Fire motor is een prima motor om dat te oefenen, je kan niet de mist in gaan met kleppen die tegen de zuigers aankomen.

Maar wat je nou gedaan hebt waardoor hij het nu doet is mij steeds meer een raadsel. Als je de nokkenas 360 graden verdraaid hebt is er namelijk niets veranderd... :?

--
Eric

16vAlfa33

ma apr 17, 2006 12:41

gaat de inlaadklep dan open over 180 graden en de uitlaatklep open over de andere 180 graden? (op de nokkenas gekeken)

tja vreemd vind ik het dan ook, maar ben blij dat het werkt.
ik haat het om iets niet af te kunnen maken bij een reparatie..

ericj
Full Member
Full Member

ma apr 17, 2006 19:48

gaat de inlaadklep dan open over 180 graden en de uitlaatklep open over de andere 180 graden? (op de nokkenas gekeken)
Niet helemaal 180, maar in 1 omwenteling van de nokkenas (= 2 omwentelingen van de krukas) worden idd zowel inlaat als uitlaatklep bediend. Inlaatslag zit direct na uitlaatslag, dus uitlaatnok zit ca 90 graden tov inlaatnok (90 graden nokkenas = 180 graden krukas).
tja vreemd vind ik het dan ook, maar ben blij dat het werkt.
En daar gaat het uiteindelijk om!

--
Eric

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma apr 17, 2006 21:44

Volgens mij als je de nokkenas 360 graden draait staat deze weer zoals je begon. Dus of er draait nog iets wonderbaarlijks mee of er wordt 180 bedoelt (dus een halve slag).
Dat inlaat en uitlaatnok precies 180 graden van elkaar staan lijkt mij een beetje vreemd, maar ja het is dan ook een robotmotor?

Groet,

Rob

Terug naar “Algemene Technische vragen”