SPIDERVELOCE1750

HELP !!! CO-uitstoot tomatte is 9

do apr 06, 2006 20:48

Vandaag dus met trillende knietjes naar de keuring en wat bleek : Geen enkel tuning probleem maaaarrrrr... De CO uitstoot mag maar 0.5 zijn en het bleek NEGEN :shock:

Ik heb al een beeteken de zoekfunctie gebruikt maar telkens komt de luchtmassameter als oorzaak naar boven en dat kan het dus niet zijn want die is al sinds we haar hebben uitgeplugd . ( Hier is wel serieuze discussie over maar de stekker ligt gewoon los in de motorruimte ) Er is ook geen gaatje in de uitlaat en de Lambdasonde is pas 2 jaar terug vervangen .

We mogen voorlopig nog tot 20 april rondbollen en dan is het finito . Niet zo'n ramp , want we waren toch van plan haar weg te zetten voor een half jaar en de Novanta in de plaats te gebruiken . Maar nu blijkt Dokter Tom serieus ziek geweest te zijn dus de aflevering is een paar dagen uitgesteld . Dit zal dus net mekaar overlappen . En de Spider als dagelijks vervoertje zien we ook niet zitten .

Iemand ervaring en/ of oplossing ?

Alvast heel erg bedankt :!:

Kristal

Andretti Molletti

RE: HELP !!! CO-uitstoot tomatte is 9

do apr 06, 2006 20:51

Met een losse luchtmassameter gaat het Motormanagement systeem in noodloop en dus te rijk lopen (9%)
Aansluiten anders kan de lambdaregeling NOOIT werken!!! En dus geen 0.5% co afregelen...

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: HELP !!! CO-uitstoot tomatte is 9

do apr 06, 2006 20:55

Met een losse luchtmassameter gaat het Motormanagement systeem in noodloop en dus te rijk lopen (9%)
Aansluiten anders kan de lambdaregeling NOOIT werken!!! En dus geen 0.5% co afregelen...
Merciekes Nonkel Dre . Klinkt voor een leek als mij heel duidelijk , maar hoe komt het dan dat we al 4 maal WEL door de keuring geraakt zijn met dus minder dan 0.5 ? De meter is echt al 5 jaar uitgeplugd , sinds we haar kochten . Ook de sportluchtfilter was toen al aanwezig .

Ik hoop dat ze niet gewoon nieuwe meetapparatuur hebben op de keuring :(

Kristal

Andretti Molletti

do apr 06, 2006 20:58

ik denk niet dat je lmm losgekoppeld is dan... maar bv je gasklepsensor...

zonder lmm kan het echt niet (vwb 0.5%)

of je hebt ergens valse lucht ;)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 06, 2006 21:06

Zie je nu wel. :wink:

Loop alle luchtslangen en slanklemmen na. Ik zeg niet dat het dat is, maar da's toch het minste waar 'we' zekerheid over moeten hebben. :roll:

(Ooit eens een 33 met te hoge CO gehad, even klemmetje aangedraaid en klaar, gelukkig :oops: Want als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel electr. fratsen m.b.t. uitstoot. (zekeringkasten met een eigen wil zijn daarentegen wel wer leuk :lol: achteraf dan. :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

SPIDERVELOCE1750

do apr 06, 2006 21:07

ik denk niet dat je lmm losgekoppeld is dan... maar bv je gasklepsensor...

zonder lmm kan het echt niet (vwb 0.5%)

of je hebt ergens valse lucht ;)
Aha ... Daar moet dus weer eens naar gespeurd worden . Kijk Nonkel Dre , hier zaten we dus een beeteken op te wachten ... een kenner zoals gij . Op naar de garage morgen .

Vreed merci ... ge hebt ne pizza tegoed :!: :wink:

Kristal

PS Manu zegt nu dat er volgens hem maar één fiche in zit en die zit dus los .
PS2 : Miljaar ik voel me een dom ..eu..rostjen :oops:

SPIDERVELOCE1750

do apr 06, 2006 21:09

Zie je nu wel. :wink:

Loop alle luchtslangen en slanklemmen na. Ik zeg niet dat het dat is, maar da's toch het minste waar 'we' zekerheid over moeten hebben. :roll:

(Ooit eens een 33 met te hoge CO gehad, even klemmetje aangedraaid en klaar, gelukkig :oops: Want als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel electr. fratsen m.b.t. uitstoot. (zekeringkasten met een eigen wil zijn daarentegen wel wer leuk :lol: achteraf dan. :wink: )
Nog ne pizza kwijt blijkbaar . Merciekes Sander . Gaan we zeker morgen doen . :wink:

Kristal

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 06, 2006 21:17

Nog ne pizza kwijt blijkbaar . Merciekes Sander .Kristal
Wel nee joh, een middagje V6 ruilen volstaat. :wink:

SPIDERVELOCE1750

do apr 06, 2006 21:35

Nog ne pizza kwijt blijkbaar . Merciekes Sander .Kristal
Wel nee joh, een middagje V6 ruilen volstaat. :wink:
Geregeld :!: :wink:

Nu da viercilinderken nog :roll:

Kristal

Andretti Molletti

do apr 06, 2006 22:33

Fiche los???

spreek niet zo'n wartaal!!!

:lol:

zit er soms een stekkertje los?? of een steekje???

:wink:

maar goed techniek:

losse slangen kan bijna geen verhoogd CO geven, vaker valse lucht en dus een te arm draaiende motor (arm= laag CO%, rijk = hoog CO%)

Ik kan me niet voorstellen dat een auto met een losse LMM rijdbaar is..maar goed..we lossen het op de Kristal/Manu manier op:

Neem eens een FOOOTOOOKE!!!

:jumping:

Een paar verschillende vanonder de motorkap ;)

SPIDERVELOCE1750

do apr 06, 2006 22:39

Een paar verschillende vanonder de motorkap ;)
:lol: Komt in orde , maar wel morgen want Manu is momenteel ook in panne gevallen . En nee ... geen fichken los :wink:

Merci .

Kristal

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 06, 2006 22:52

maar goed techniek:

losse slangen kan bijna geen verhoogd CO geven, vaker valse lucht en dus een te arm draaiende motor (arm= laag CO%, rijk = hoog CO%)
Ik weet het, klinkt erg onlogisch, maar was toch echt zo. :wink:
Het CO was dan ook niet constant hoog, maar schommelde sterk. Hoe het verder kan weet ik ook niet. Electronica is niet echt mijn hobby. :?

Het wachten is op de foto's. Haha. :biggrin:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 07, 2006 01:07

Nou ja: zie het van de positieve kant: blinkt ze nog ergens in uit, die 155....

Volgens het relaas van Manu aan de telefoon loopt ie mooi en is er geen buitensporige brandstofconsumptie....dus kan het nooit veel zijn!

IDD een Kristal/Manu reportage van onder de grote klep (vooraan hè :wink: ) kan nooit kwaad....

En nu ga ik erover dromen, het zal geen nachtmerrie worden... 8-[
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

elio
Guru
Guru

vr apr 07, 2006 07:58

Ik heb twee weken geleden ook een CO-afkeuring gehad met de 75 (5,5 ipv 3,5), en mijn garagist is er een half uurtje daarna mee terug naar de keuring geweest (zonder technische ingrepen) en toen was de CO wel in orde. Volgens hem kan je ook een te hoge CO hebben door:
- lang aanschuiven in de file aan het keuringsstation (CO hoopt dan op in de uitlaat, vooral als je hem de hele tijd moet starten en weer stilleggen, de meting is dan hoger dan de werkelijkheid)
- motor die door het wachten weer is afgekoeld waardoor het mengsel rijker wordt aangeleverd
- je voorganger die een hoge CO had (de meetapparatuur wordt nl niet schoongemaakt tussen twee metingen in).

Ik ga niet beweren dat dat het verschil kan verklaren tussen 0,5 en 9 (daar zal wschl nog wel een andere verklaring voor zijn), maar het bewijst hoe relatief de meting is.

Dus als je enigszins kan kiezen: probeer naar de herkeuring te gaan op een moment dat het rustig is (geen file), en probeer daarvoor nog een stukje goed door te rijden zodat de uitlaat mooi schoongeblazen is. Baat het niet dan schaadt het niet he :wink:
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

mafkees

vr apr 07, 2006 08:06

negen is wel erg hoog :cry:

draai je lambda sonde er een uit en maak deze eens schoon.....

wedden??!!!

vooral de kant richting de motor zal wel vol koolaanslag zitten....

en een flesje of 2 met kerosine in de tank wil ook nog wel eens helpen, vroeger hadden we shell pura, maar dat is er helaas niet meer.

suc6

Terug naar “Algemene Technische vragen”