ik heb 7 jaar ervaring als monteur bij alfa specialist en bij de dealer dus ik zeg niet zomaar iets.....
Dan zit 'm het daar het verschil: ik hou me namelijk vooral met constructies en tuning bezig (en met tuning bedoel ik niet van bijv 150 naar een lullige 190pk) en kijk niet alleen naar wat de fabriek voorschrijft. Bij mij is er nog nooit een distributie kapot gelopen en dat zal ook zo blijven. Wel al eens een distributie-schade gehad die door een dealer gedaan was (S-V-L volgens mij). Ook met gereedschap kun je het dus verkeerd doen terwijl het zonder gereedschap ook mogelijk is om het goed te doen. We hebben het namelijk alleen over eenvoudig riem-wisselen, de timing moet zo blijven. Normaal kun je zoals bij de 24V de distributie helemaal niet zo fijn verstellen, in de tuning-scene veranderen ze dat wel eens zo dat het wel kan maar op die details gaat Alfa al helemaal niet in en kun je hem alleen maar op de normale timing zetten. Waarom hem dan iedere keer nauwkeurig op dezelfe maat zetten als waar hij al op stond. Natuurlijk kun je het zo wel gaan doen hoor, zul je als Alfa monteur ook wel verplicht zijn denk ik, maar het is zo tijdrovend en je bent er nog extra gereedschap voor nodig wat niet persé hoeft. Dan is dat jammer. Voordeel van die calibers is wel dat als de timing er eens naastzit doordat de tandwielen los gekomen zijn voor het keerringwisselen of weet ik waarom, dat je hem dan even weer op z'n referentiepunt kunt zetten. Moet je natuurlijk ook een meetklok gebruiken (en ook goed gebruiken) en de riem aan de trekkende kant op de goede spanning staan hebben anders zit je er nog wat naast.
Want waar zou bij jou het probleem van het nauwkeurig aftekenen (zoals standaard bij de meeste andere V6'en) dan zitten?