Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

Startperikelen 1300 junior

ma feb 07, 2005 16:17

De volgende shit heb ik gehad:
Koude start gaat prima, 10 minuten warm rijden. Even tanken en daarna niet meer aan de gang te krijgen. Wat kan het zoal zijn?

Volgende ga ik in elk geval vervangen:
- bougies
- kabels
- verdelerkap
- rotor
- contactpuntjes

Die zagen er in elk geval al erg gecorrodeerd uit, dus vervangen kan geen kwaad. Iemand had het ook over mogelijk te hoge weerstand in de bobine als deze wat warmer wordt en vervolgens de vonk niet meer kan produceren.
Kan dit niet gewoon door de verrotte contacten komen, deze verhoogde weerstand?

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Startperikelen 1300 junior

ma feb 07, 2005 16:44

Hmm, als je geen probleem met je koude start hebt zou ik het in het brandstof circuit zoeken.

Test hem anders even. Effe warm rijden . Voor de deur uitzetten, een bougie eruithalen, legen massa aanleggen en iemand laten starten. Kijk eens wat voor vonk je dan hebt.

Als je vonk goed is moet je het in je brandstof systeem zoeken.

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Startperikelen 1300 junior

ma feb 07, 2005 17:19

Waarom zou het in het brandstofsysteem zitten en wat zou dat dan kunnen zijn? Ik verwacht van niet, want daarvoor heb ik er gewoon flinke stukken mee gereden.
Misschien moet ik nog vermelden, dat bij de warme "herstart" af en toe een flinke knal uit de uitlaat kwam en het stonk genoeg naar benzine om te twijfelen aan het functioneren van het brandstofsysteem! :-)

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Startperikelen 1300 junior

ma feb 07, 2005 17:25

Lennart@ knallen in je uitlaat betekent dat er onverbrande benzine dampen in je uitlaat exploderen.

Check dan eerst ff of je vonk juist is bij een warme motor. Als die goed is en je mengsel is veelste rijk kunnen je bougies nat slaan en gaat er onverbrand mensel je uitlaat in.

capice amice ? :wink:

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Startperikelen 1300 junior

ma feb 07, 2005 18:02

Ik zal eerst ff de bougies moeten vervangen, want die zijn inmiddels ook overleden. Die zaken die ik hierboven noemde, zijn absoluut niet duur, dus die ga ik gewoon bestellen en monteren. Wordt hij niet slechter van.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Startperikelen 1300 junior

wo feb 09, 2005 10:36

Ok, gisteren de bougies, kabels, verdelerkap en rotor vervangen en hij loopt weer als een zonnetje!! De ontstekekingscondensator en contactpuntjes moeten nog, maar kan ik zelf niet zonder stroboscoop.
Ben weer happy dus! :lol:

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Startperikelen 1300 junior

wo feb 09, 2005 10:43

En nog een klavertje erbij ook! Hoi! :wink:

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Startperikelen 1300 junior

wo feb 09, 2005 10:58

:thumbs:
Zie ik nu een te koop advertentie achter dat zijruitje? Of zijn het de technische gegevens?

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Startperikelen 1300 junior

wo feb 09, 2005 12:28

Klopt, foto was gemaakt door vorige eigenaar en toen zat het blaadje er nog op. Nu niet meer. Interesse dan? ;-)

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Startperikelen 1300 junior

wo feb 09, 2005 18:01

Mooi zo Lennart, had ik niet verwacht.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Startperikelen 1300 junior

wo feb 09, 2005 19:24

Klopt, foto was gemaakt door vorige eigenaar en toen zat het blaadje er nog op. Nu niet meer. Interesse dan? ;-)
Mooie auto hoor, maar ik heb momenteel auto`s genoeg. Ik sla even over op dit moment. Je wilt hem blijkbaar wel verkopen?

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Startperikelen 1300 junior

wo feb 09, 2005 22:53

Hij is in principe te koop, maar ben er niet serieus mee aant leuren. Eind dit jaar ga ik terug van 2 overdekte parkeerplaatsen naar één. Ik hoop een betaalbare stalling te vinden voor die tijd, maar anders.
Touring & junior moeten binnen, Alfetta eigenlijk ook, maar als het niet anders is, dan maar buiten. 75 mag buiten en Volvo wordt straks zowies opgeruimd.

Gebruikersavatar
La macchina
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 13:34
Locatie: Regio Gent

RE: Startperikelen 1300 junior

do sep 02, 2010 19:09

Ik kaap even dit topic omdat de titel mijn probleem aangaat.


Als sinds ik mijn Junior heb, (nu bijna 2 jaar) gaat het initiële starten altijd vrij moeilijk. Eenmaal de motor een paar minuten gedraaid heeft was het probleem van de baan en startte hij vrijwel onmiddellijk. Nu echter wil hij helemaal niet meer starten. Het lijkt erop alsof het een probleem met de ontsteking is want de vonk slaat niet over. Vorig jaar zijn de ontstekingskabels vernieuwd, net zoals de bougies (golden lodge) en ook de bobine werd vernieuwd. (bosch blue coil). De Batterij geeft ook gewoon 12 volt.

Het vreemde is dus dat eenmaal de auto gestart is alle problemen van de baan zijn. Tips?
GT 1300 Junior ('74)
scarb n°: 5812

yana artc37
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 20:28
Locatie: Goeree

RE: Startperikelen 1300 junior

za sep 04, 2010 14:33

Hij start meoilijk na langere tijd stilstaan? Dan is het misschien handig als je alle brandstofslangen vervangt.
Als die poreus zijn zakt de benzine terug naar de tank. Omdat de benzinepomp mechanisch is ,
duurt het vrij lang eer de carbs weer gevuld zijn. Je kunt dit testen door de slang op de carbs los te maken
en er bij het starten niet onmiddelijk benzine komt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”