Zoals velen van jullie wel weten ben ik bezig geweest met een cilinderkoprevisie van mijn Alfa 33 1.4IE. Nu heb ik gisteren (voor het eerst) de distributieriemen erop gelegd en op tijd gezet. Ik heb dit gedaan door het vliegwiel op 'T' te zetten en de inkepingen op de riemwielen gelijk te zetten met de gaten in de distributiekappen. Vervolgens heb ik de krukaspulie met de hand een stuk of 4 slagen rond gedraaid totdat hij weer op 'T' stond en toen de spanrollen even los gehaald, en weer vast gedraaid.
Na vele topics over distributieriemen doorgespit te hebben zit ik nog steeds met een stel vragen:
Hoe strak moet de distributieriem nou zitten? Ik heb twee alfa monteurs gesproken de 1e zei: met vastzetten even een tikje mee geven (iets strakker dus) en de 2e zei, met vastzetten even een stukje terug halen (losser dus). Ik heb geen van beiden gedaan. Als ik de riem in het midden pak aan de kant waar de spanrol NIET zit (de niet trekkende kant is dat toch?) dan zit er een speling op van ongeveer 3cm.
De riemen die ik gebruikt heb zijn van Conti-Tech. Nu kwam ik er gisteren achter dat de tekst van beiden riemen tegenovergesteld zit. Op de riem kon ik verder geen pijlen vinden. Maakt het uit hoe de riem gemonteerd word en welke kant hij dus opgetrokken word?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden