michael
Junior Member
Junior Member

bougie afgebroken

wo mar 29, 2006 22:08

ja shit happenes maar dit is niet leuk het volgende:

Bougie wilde ik losmaken maar deze zat muurvast. Er zat wel beweging in maar elke keer met enorm veel kracht een stukje los. Afijn, opeens breekt de porseleinen kern en ook de zeskantige moer. Er steekt nu alleen nu de schroefdraad kern ongveer 1,5 cm uit de cilinderkop. Alvorens de kop te lichten en de bougie er uit boren zou ik graag van degene die dit ook een keer heeft meegemaakt willen weten of er een andere oplossing bestaat.

Dacht zelf aan een M8 bout op de schroefdraadkern te lassen en dan losdraaien. Wie heeft er een ander idee zonder de kop te lichten.

Het betreft hier een 1300 Nord motor.

gr
michael

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: bougie afgebroken

wo mar 29, 2006 22:42

Het is niet normaal dat je zo hard moet draaien.

Hoogstwaarschijnlijk is door de wrijving (van het met veel kracht steeds kleine stukjes draaien) veel warmte in het schroefdraad van de bougie gekomen zodat ie nog vaster is komen te zitten.

Ik zou eerst veel kruipolie of wd40 gebruiken. Dan een zacht kort tikje met een lichte hamer erop om het draad van de bougie even te laten schrikken. weer kruipolie, weer een tikje en dan met een tang proberen de rest van de bougie eruit te draaien.

Ik denk dat je beter niet kan lassen.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

do mar 30, 2006 00:07

de spanning zou er al af moeten zijn, dus idd veel kruipolie enz....
dat in ieder geval eerst! en peuteren he?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Egbertone
Guru
Guru

do mar 30, 2006 07:36

Moet zonder lassen los te krijgen zijn! Ik weet dat uit ervaring.... stond erbij en keek ernaar en even later waren ze los.
Maar wel vantevoren flink kruipolie in laten trekken... aan beide kanten want de kop was al los.

Ed[33]
Member
Member

do mar 30, 2006 09:03

Veeeeel kruipolie!

In mijn 33 zat ooit 1 bougie potvast. De garagist heeft meer dan 1 uur aan die ene bougie links rechts heen en weer gedraaid met massa's kruipolie, en ze ging NIET los. (hij ging niet forceren omwille van de nu voor jou voordehandliggende reden) Hij vertelde me de volgende dag terug te komen opdat die kruipolie even kon inwerken, en zowaar, de volgende dag lukte het veel makkelijker. Ik denk dat vooral met het mechanisme van : lichtjes losdraaien van de bougie - kruipolie spuiten - vastdraaien -weer losdraaien - ...enz... de kruipolie zijn werk heeft kunnen doen.
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

michael
Junior Member
Junior Member

do mar 30, 2006 09:28

thankx for the tips all, de bougie gaat in ieder geval lekker genieten van een enorm bad kruipolie, laten we dan hopen dat ie dmv peuren en peuteren los gaat!!!

Peter-F
Member
Member

do mar 30, 2006 12:56

Je kan na het bad van kruipolie en enige pogingen zoals hiervoor beschreven het nog eens proberen met een linkse tap.

Je moet dan alleen zorgen dat je niet doorboort (rotzooi in de cilinder) en dat je een goede tap hebt.

Mocht je toch die bout (zou zelf m12 of groter nemen) erop willen lassen, vul dan het gat in je kop, waar je bougie in zit, met olie of water om te koelen.
GT 1300 Junior, 1969

Andretti Molletti

do mar 30, 2006 14:18

Er zijn revisie bedrijven die een helicoil erin kunnen zetten zonder demontage vd kop...
Ik zou niet verder prutsen en de kop demonteren.
Linksomtap zet zich vast in de huls en perst de huls uitelkaar=vaster... werkt niet dus!
Lassen is uit den boze, en de oorzaak is een bougie die te lang is. Daardoor ontstaat kool in het uitstekende draad waardoor los draaien niet meer mogelijk is.
De truuk is altijd de motor bloedheet te laten worden en dan de bougies er uit te draaien...
Het stomme is dat de meeste de nieuwe koude bougies dan er direct indraaien en dan heb je een toekomstig probleem.
Draai een bougie altijd handvast in een warme motor... minimaal 1 minuut wachten tot de bougie op temperatuur is en dan vastzetten...
Koperpasta en andere smeermiddelen aan een bougie zijn ook uit den boze...

Soms moet je accepteren dat het fout gegaan is...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: bougie afgebroken

do mar 30, 2006 17:19

Koperpasta en andere smeermiddelen aan een bougie zijn ook uit den boze...

Soms moet je accepteren dat het fout gegaan is...
waarom dan :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

do mar 30, 2006 17:30

omdat het fout gegaan is ;)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 30, 2006 17:46

of misschien omdat vet verbrand en dan je bougie nog vaster komt te zitten? :wink:
:biggrin:
Ik hoop niet dat mijn buurman dit leest.....moet ie vanavond weer 8 bougietjes gaan trekken.... :biggrin:

Andretti Molletti

do mar 30, 2006 17:48

jee.. is die ook al aan de V8?

;)

patje1100
Guru
Guru

do mar 30, 2006 18:51

Jouw buurman had dat al gelezen bijna voordat je het geschreven had kereltje.
Ik weet het... ik ben eigenwijs ( ik ken er nog 1......... nog 2 eigenlijk) :lol:

Ik heb dat probleem van Michael ook ooit eens aan de hand gehad. Daar wordt je niet vrolijk van en sinds ik kopervet op dat schroefdraad smeer ( en dan natuurlijk niet te laag zodat het ook in mijn verbrandingskamer komt) en ik vermeng dat zo eens per jaar met wat water draai je die candela's er zo uit.

Nee Dre.. Geen V8 maar een 8V, vandaar :wink:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 30, 2006 20:44

tuurlijk maar kom niet aan met het verhaal........ Vorig jaar kreeg je bij de juul al bijna niet de bougie eruit en die had je ook zo lekker ingesmeerd met die koperbende....
enne Dre had dat antwoord over kopershit al staan voordat jouw vrouw vandaag thuis kwam met de Fiat en het probleem....of zou Dre helderziende zijn? :blue_lol:

patje1100
Guru
Guru

do mar 30, 2006 22:12

nee nee, die bougie kreeg ik er niet uit omdat de capo grande van de campo ricambi maccina veggia daar in Italie geen kopervet op zijn candela's had gesmeerd. :cry:

Die heb ik er toen op de eerder in dit topic vermelde wijze met een hoop WD 40 uitgekregen.

Maar misschien ben ik wel een beetje eigenwijs.........

Ik zie nu de tijd van Dre's posting. Dre is idd helderziende.. Het is Char zonder pruik :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”