KlaasH
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 12, 2005 10:50
Locatie: Rotterdam

Radiatorreservoir 105 = geiser

ma mar 20, 2006 15:49

Hallo allemaal,

Onze 72-er Betrone (105, 1300 omgebouwd naar 2000) heeft een 2.0 alfetta motor met een koelvloeistofreservoir

Heeft paar maanden stilgestaand en dit weekend weer gereden. Nu loopt de water temperatuur echter behoorlijk op, zelfs met deze koud, met weinig toeren op constante snelheid. Blijft tegen de 100C/110C soms zelfs tegen de 120C.

Er zit een reservoir gekoppeld aan de radiator dop en kokend water spuit door een gaatje in de dop van het resevoir tegen de motorkap. We hebben dit voorheen nog niet gehad heeft iemand hier ervaringen mee?

p.s. ik weet/vermoed dat het reservoir niet standaard op de 105 serie hoort te zitten
past; 1972 - 2000 GTV present; 1600 Giulia Super (105.26) 1967

Mobster

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

ma mar 20, 2006 16:29

Met een fototje van de radiator zullen ze je hier wel kunnen verderhelpen

Als je vroeger geen last had van oververhitten, dan moet de radiator wel groot genoeg zijn, missh een gok:

- kapotte meter, geeft 120 aan maar is missh maar 90°C
- nog genoeg koelvloeistof erin?
- veel vuil tussen de radiator (verminderd warmtewisselend oppervlak)
- oude/roestige koelvloeistof?
- onwaarschijnlijk maar missh radiator inwendig verstopt, temperatuur meten op verschillende plaatsen met een lasertemperatuurmetertje kan uitlsuitsel brengen.

- Jij en je bertone zijn recent verhuisd naar Kenia. :wink:


Je dop sluit nog goed af hoop ik, anders heb je kokend water in je radiator...

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

ma mar 20, 2006 16:31

opent je thermostaat wel ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Mobster

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

ma mar 20, 2006 16:32

Hej, die was ik nog vergeten :jumping:

Knopjes

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

ma mar 20, 2006 17:54

Het kan ook je waterpomp zijn.... vorige week had een collega van me ook met zijn 156 1.6 dat zijn temp zo ver omhoog liep. Onderste koelslang bleef koud en bovenste werd warm dus we dachten dat de thermostaat kapot was, maar het bleek de waterpomp te zijn :(

Andretti Molletti

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

ma mar 20, 2006 18:03

voel aan je radiateur op het midden of die ook warm wordt..

voel aan de dikke bovenste slang van de pomp of er stroming is..

en brandt je handen niet...


90% zeker dat je thermostaat niet opent of gelijksoortig probleem

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

ma mar 20, 2006 22:43

Tip op lekke koppakking..

Als je de pijlstok eruit trekt zitten er dan blaasjes in de olie (op de pijllstok?) Zo ja, dit is water (in de olie).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

KlaasH
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 12, 2005 10:50
Locatie: Rotterdam

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

wo mar 22, 2006 15:50

Er zit wel genoeg vloeistof in, hebben juist nog bijgevuld.

Na 20 minuten rijden;
-Alle slangen aan radiator goed warm
-radiator is nog als nieuw en niet vuil
-vloeistof ontsnapt via het gaatje in dop van het expansieflesje.

Peilstok moet ik nog doen.

p.s. wat houdt dat eigenlijk in "de thermostaat opent niet"
past; 1972 - 2000 GTV present; 1600 Giulia Super (105.26) 1967

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

wo mar 22, 2006 16:39

p.s. wat houdt dat eigenlijk in "de thermostaat opent niet"
Dat ie niet opengaat.

De thermostaat is een soort thermische klep die pas bij een bepaalde temperatuur (± 80°) open gaat en de circulatie richting de radiateur blokkeert. Zolang de vloeistof welke er achter zit deze temperatuur nog niet bereikt heeft blijft de thermostaat gesloten. Hierdoor kan het koelwater in het blok sneller opwarmen, zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is.

Nu kan het zijn dat de klep niet meer opent en er dus geen goede circulatie meer is. Het koelwater in het blok wordt niet afdoende meer gekoeld en het blok wordt te heet, waardoor o.a. de koppakking kapot kan gaan.<

Makkelijk te testen natuurlijk, haal de thermostaat er uit, leg deze in een pan met water en verwarm deze. Als het water de juiste temperatuur bereikt heeft moet de thermostaat open gaan.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

wo mar 22, 2006 18:08

Als al je radiateurslangen wel heet worden, zou je bijna niet meer aan de thermostaat gaan denken.
Maar: Controleer em gewoon eerst even, of, veeel beter nog: koop meteen een nieuwe. Die dingen kosten bijna niets.
Gezien de storing die jij vermeldt denk ik eraan dat je vloeistof niet op peil is. Wel in het reservoir misschien, maar niet in je radiateur. (Werkt je kachel wel goed??) Is je koelsysteem wel goed ontlucht??
Waterpomp ook al gecontroleerd?? Draai bij afgekoelde motor je radiateur dop ( Dus niet die van je koelvloeistof reservoir) eraf en kijk of het niveau van de koelvloeistof bij gasgeven ook daalt en/of er wel sprake is van een zichtbare vloeistofstroom. Vul em daarna (de radiateur dus) tot maximum bij bij draaiende motor (iets gasgeven) en draai als deze vol is de dop erop. Je weet dan zeker dat je systeem weer geheel gevuld is.

Laat ook je drukdop van het vloeistofreservoir eens testen. Daar zit toch als het goed is een overdrukklepje in welke best kapot kan zijn.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

KlaasH
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 12, 2005 10:50
Locatie: Rotterdam

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

vr apr 07, 2006 14:29

Thermostaat is er nu uit en nu komt motortemp niet meer boven de 50C.

Ding even in pannetje heet water gelegd en dan komt er een pin uit. Moet deze pin er weer vanzelf ingaan?
past; 1972 - 2000 GTV present; 1600 Giulia Super (105.26) 1967

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

vr apr 07, 2006 15:53

Thermostaat is er nu uit en nu komt motortemp niet meer boven de 50C.

Ding even in pannetje heet water gelegd en dan komt er een pin uit. Moet deze pin er weer vanzelf ingaan?
Zonder thermostaat rijden komt niet goed..... Blijft hij te koud. Voordeel is dat de storing nu wel verholpen is? :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

vr apr 07, 2006 16:19

De thermostaat moet na afkoeling weer in de beginpositie terugkomen. Maar een andere: is de dop op het expansievat wel goed?

Succes,

Rob

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

vr apr 07, 2006 17:21

Als het goed is (maar dat is het waarschijnlijk niet #-o ) Moet je niet allen een pinnetje zien bewegen, maar ook de klep! Die ronde schotel dus. :wink:

Zo niet :arrow: kapot. Dus nieuwe kopen. :whistle:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

KlaasH
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 12, 2005 10:50
Locatie: Rotterdam

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser

ma apr 10, 2006 14:14

Er bleek een stuk van de thermostaat zijn afgebroken waardoor ik dacht dat enkel het veergedeelte de thermostaat was.
Nu een nieuwe erin gezet en de temp blijft netjes rond de 80º.

Hoort het water door het reservoir te klotsen bij snel gas in en gas los?
past; 1972 - 2000 GTV present; 1600 Giulia Super (105.26) 1967

Terug naar “Algemene Technische vragen”