Te lezen op
www.pittalk.nl :
Verstappen zat zelf fout op Laguna Seca
In tegenstelling tot wat eerder naar buiten is gebracht, was het wel degelijk Jos Verstappen’s eigen schuld dat hij, tot tweemaal (!) toe, een drive-through penalty kreeg tijdens de laatste A1GP-race op Laguna Seca. Met alle gevolgen van dien.
Het was een raceweekend om snel te vergeten voor Team Nederland, dat moge duidelijk zijn. Na een voorspoedige vrijdag, waar Nederlands aas Jos Verstappen de oranje-gekleurde auto naar een prima derde stek joeg, verliepen het zaterdag tijdens de kwalificatie, en zondag tijdens de races, voor geen meter. Allereerst werd zaterdag naar een erg tegenvallende 12e startplaats getraind. Voor een team/rijder dat er alles aan doet om (ten koste van o.a. Engeland en Brazilië) de derde plaats in het eindklassement te bemachtigen, een slechte plek op de startgrid. Nou gebeuren er in de spectaculaire A1GP-wedstrijden genoeg zaken waardoor je flink wat posities kunt winnen, dus er was nog geen man over boord, al was de uitgangspositie natuurlijk niet ideaal zo, dat moge duidelijk zijn.
Op zondag ging het helaas niet veel beter. Na een redelijke start van de sprintrace deed Verstappen er alles aan om zijn slogan ‘overtaking is an art’ waar te maken, maar de erbarmelijke baancondities lieten dat blijkbaar niet toe. Sterker, Verstappen spinde (en tijdens het ‘rechtgooien’ nogmaals!) en finishte, na een moeizame race op het zeer glooiende Laguna Seca, op een troosteloze 14e plaats. Vreemd, voor iemand die sinds jaar en dag te boek staat als dé regenrijder.
Na afloop werd de voormalig F1-coureur in het Engels geïnterviewd voor de televisie en gebruikte daar, tot afgrijzen van de interviewer, ‘the s-word’. Niet bepaald een goede reclame.
Tijdens de daaropvolgende hoofdrace kwam Verstappen wel ouderwets uit de startblokken. Het circuit was inmiddels flink opgedroogd met hier en daar een verraderlijk vochtig stukje asfalt, maar de Limburger kwam goed opzetten naar voren. In achtste positie liggend werd er een vroege pitstop gemaakt door het Nederlandse team en de pitcrew stelde, zoals vrijwel ieder A1GP-evenement, niet teleur met zeer rap teamwork. Gaaf om te zien hoe deze mensen hun stinkende beste doen om hun kopman kansrijk te maken.
En toen gebeurde het; de safety car kwam in de baan en Verstappen haalde tijdens deze interventie een concurrent in. Hiervoor kreeg de Nederlander een drive-though penalty. Hij was hier woedend over, maar ten onrechte, want de beelden en data wezen uit dat dit wel degelijk het geval was. Ook teambaas Jan Lammers beaamt dit: “Jos haalde in tijdens deze gele-vlag situatie en heeft dus volledig terecht de opgelegde straf gekregen van de wedstrijdleiding”.
Verstappen kwam mokkend de pitstraat doorgereden maar reed daarbij te hard. Bovendien gleed hij aan het einde van de pitstraat van de baan af, door het kletsnatte gras, en weer het circuit op. Verstappen kreeg ook hiervoor een dive-through penalty. Dit werd de meest ervaren coureur van het A1GP-startveld te veel en hij besloot de race vrijwillig voor gezien te houden. Kwaad en in zijn trots gekrenkt parkeerde hij bij zijn verbijsterde pitcrew de Hollandse-bolide. Wild klauterde hij zijn auto uit en beende weg, de teleurgestelde fans een illusie armer, maar een ervaring rijker, achterlatend.
De race ging verder en er waren als vanouds weer spannende gevechten op de baan. Mede daardoor gebeurden er enkele forse schuivers, waardoor de safety car soms in de baan moest komen. Coureurs die kansloos leken achteraan, konden daardoor weer de aansluiting krijgen, of rijders konden zou doorstoten in het gevecht om de punten. Daar had ook de Nederlandse equipe mogelijk van kunnen profiteren.
Kort daarna verschenen in de media de berichten dat de wedstrijdleider ontslagen was na de kapitale fout die hij jegens God, pardon Verstappen gemaakt zou hebben. Niets blijkt minder waar. Wedstrijdleider Tim Schenken is er tijdens het laatste A1GP-evenement in China inderdaad niet bij, maar dat is omdat hij tijdens dat weekend in Australië tot de F1-wedstrijdleiding behoort en dus niet op twee plaatsen tegelijkertijd ergens kan zijn. Ten onrechte werd dus diens naam door het slijk gehaald.
Maar stel dat hij wel degelijk de fout zou hebben gemaakt om iemand onterecht te bestraffen, geeft dat een coureur dan het recht om zomaar er de brui aan te mogen geven? Een coureur die ieder evenement kan rekenen op een trouwe schare fans die, waar ook ter wereld, hem voor veel geld achterna reist om aan te moedigen. Een coureur die in de A1GP niet geheel voor persoonlijke belangen rijdt, maar meer voor het landsbelang, omdat dat nou eenmaal de opzet van de klasse is.
Jos Verstappen maakte op Laguna Seca de domste fout die hij in zijn racecarrière ooit heeft gemaakt door zomaar uit te stappen, omdat het meneer allemaal niet zinde. Het commentaar van de Nederlandse A1GP-verslaggever op de gehele gang van zaken, zowel tijdens de spint- als hoofdrace, was haast lachwekkend te noemen. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, werd over de akkefietjes heengestapt. En dat terwijl Verstappen daar keihard zijn (race)land, zijn hondtrouwe fans, en vooral zichzelf compleet ten schande maakte. Ook op diverse websites waren er artikelen te lezen, waarin men het voor hun held opnam. Die personen hebben van de racerij blijkbaar weinig kaas gegeten.
Ondergetekende heeft met grote verbazing tot in de nacht (en dat terwijl de wekker de volgende ochtend in alle vroegte weer ging) live naar de gebeurtenissen zitten kijken en kwam tot de slotsom dat hij dit, als raceliefhebber sinds ongeveer 25 jaar, nog nooit heeft meegemaakt. Naar mijn mening zou Verstappen dan ook, ondanks dat hij voor de vaderlandse autosportcultuur al zo ontzettend veel heeft betekend, publiekelijk zijn excuses moeten maken. Daar is op 2 april a.s. in Sjanghai, tijdens de laatste A1GP-races van het seizoen 2005/2006, een prima kans voor