Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 18:38

wie heeft hier ervaring met revisie van het hele zooitje vanaf de pook tot de bak ? Performatek verkoopt voor een honderdtal-achtig euros een revisiesetje, maar het moet goedkoper kunnen denk ik ?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 19:07

Heeft ie zoveel speling dat je alles wilt vernieuwen?
Is het met name achter waar is versleten is?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 19:14

Heeft ie zoveel speling dat je alles wilt vernieuwen?
Is het met name achter waar is versleten is?
Ik heb geen flauw idee waar ie versleten is, maar de accuratesse is ver te zoeken...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 19:28

Eerst kijken waar hij speling heeft.

Wanneer hij direct onder de pook te los zit, merk je dit direct met schakelen.
Achterin is het lastig de speling te beoordelen, d8t dat daar nog 2 asjes tussen zaten in een ktu-constructie.
Je wordt ook niet echt vrolijk als je daaraan mot sleutelen.

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 20:22

Soms lost een koperen ringetje veel op achter bij de bak :-k
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Andretti Molletti

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 20:38

Is het busje onder je pook!!!

;)

Gebruikersavatar
simp
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:02

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 21:11

Dus jullie willen zeggen dat het niet normaal is dat je de pook 10 cm van links naar rechts kan bewegen terwijl hij in z'n 3 staat? :wink:
Hmm, er is nog hoop dus...

Ik heb al onder de 75 gelegen, maar het lijkt me een aardige rotklus om bij de onderkant van de pook te komen.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 21:11

had ik ook in mindere mate. door mijn garage is onder de pook iets vervangen of bijgesteld, waarschijnlijk het busje van Dre

volgens de garagist moet het soms bijgesteld worden, hoe en wat weet ik nie
156

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 21:15

Voorin is in een zucht en scheet gebeurd (ahum :oops: )

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 770
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 21:43

Speling op de eerste overbrenging van de versnellingspook, dus direct onder de auto is eenvoudig te verbeteren/ verhelpen.
Bij onze oude 75TS rammelde de pook bij zo'n 80/90km in de V. Oplossing hiervoor was de verbindingsbout te vervangen door een langere versie en deze te borgen met twee moeren ipv een enkele borgmoer. Afhankelijk van hoe strak je deze bout aandraait zal er een waarneembare verbetering zijn.
Het werk is ongeveer een half uur, incl. opkrikken van auto en ondersteunen op 4x as steunen. Maak eerst de ophangrubbers los van de uitlaat om wat ruimte te creëren om het hitteschild/ beschermplaat te kunnen verwijderen. Nadat deze is verwijderd en her rubber hoesje om de pook, kan men eenvoudig bij deze bout.
Op voorhand wel een wat langere (ik dacht M5x 40) bout met twee moeren regelen, en klaar is men weer.

Succes.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

RG

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 21:46

Keb laatst ook het busje onder aan de pook vervangen, wereld van verschil! :D

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 23:28

Diele heeft gelijk!

Okay het boutje/ moertje vooraan/ onder de pook kan ook losgelopen zijn. Kijk dit eerst na. Aandraaien is meestal voldoende. :D

Aan het uiteeinde van de schakelstang -op de bak dus- zitten twee witte 'hoedjes' op een as/ busje. Die hoedjes slijten soms heel veel. Nieuwe kopen kan, maar is lastig aan te komen/ niet op voorraad, enz. Is ook niet nodig, want de ruimte (= speling) opvullen met één of meerdere ringetjes van de juiste dikte (dunte :lol: ) lost het euvel op. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 23:35

zal ik het dan maar zeggen? :wink:

Ik zag laatst ook de set van performatek staan en dat is een boel geld. Ik heb mijn schakelmechaniek gereviseerd voor ik meen nog geen 75 euro....
Je hebt een nieuw busje nodig wat onder de pook zit en het kogel mechanisme wat op de bak zit en daarnaast moet je zorgen dat de stang die tussen je pook en de bak zit nog goed soepel draait op het laatste stukje.
Ik was via prinsbredevoort aan onderdelen weinig kwijt en het schakelt echt weer strak.

Zorg dat je voor het mechaniek op de bak echt alle kogeltjes nieuw koopt en bij montage niet zuinig zijn met kopervet.
Ik kan uit betrouwbare bron vertellen dat een, niet nader te noemen persoon met een 75turbo, het niet nodig vond om alle kogeltjes te vervangen en dus nu een minder strak schakelende 75 heeft als die van mij...... :biggrin:


Als je echt alles nieuw besteld dan ben je 115 euro kwijt maar dan heb je ook echt alles nieuw.
( de delen die je vaak kunt hergebruiken zijn: - laatste gedeelte schakelstang
- hevel schakelmechaniek)


als je alle kogels en busjes als nieuw hebt dan ben je al een heel eind!
suc6
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Schakelmechanisme 75

wo mar 08, 2006 23:48

115 euro! :shock:

het zal ongetwijfeld perfect schakelen, maar ik vind het toch wel veel geld!
Ik was 7 jaar terug met een uurtje sleutelen en twee ringetjes (waarde 10 eurocent?) klaar.
Ik neem direct aan dat jouw 75 (nog) strakker schakelt dan de mijne, maar deze komt toch echt heel erg dicht in de buurt. :o

Geld uitgeven kan altijd nog. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Schakelmechanisme 75

do mar 09, 2006 00:18

als ik jou was dan zou ik dat ook zeggen :biggrin:

helaas is niet elke 75 nog voorzien van een redelijk goed schakelend systeem......
en andere streven perfectie na.... :wink;
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”