Furrikain
Full Member
Full Member

stuur GTV6 losmaken om aan stuurhendels te prutsen

di mar 07, 2006 15:26

In afwachting van m'n cardisc cd-tje nog even de volgende briljante vraag: hoe krijg ik het stuur van m'n GTV6 los? Ik dacht me op voorhand wat in te lezen, maar op alfabb.com las ik dus dat je hier een speciale poelietrekker voor nodig hebt. Vandaar toch maar eerst even vragen.

Is de claxonknop overigens gewoon los te trekken van het stuur of komt er meer bij kijken?

Ik wil eigenlijk de module van de stuurhendels eens uit elkaar halen en kijken of ik een slecht contact kan oplossen ipv een nieuwe te kopen.

roberto
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: stuur GTV6 losmaken om aan stuurhendels te prutsen

di mar 07, 2006 15:39

Weet je zeker dat je geen los contact hebt in de zekeringskast, bij het knipperrelais?

Idd de claxonknop is eenvoudig van het stuur af te trekken. Effe uit het blote hoofd; daarna kunststof ring losschroeven. Daarna grote moer losdraaien en pas verwijderen als stuur geheel los is. Zelf gebruik ik altijd een (zelfgemaakte) stuurwiel trekker, maar sommigen gebruiken ook brute kracht (en dan zeker de moer los draaien en laten zitten, als je tenminste je tanden wilt houden :wink: ) en anderen slaan via een ijzeren stang met een hamer op de as, zodat het stuurwiel losschrikt.

Tevens de kunststof kappen rond de stuuras verwijderen, 4 inbusboutjes aan de onderkant.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Furrikain
Full Member
Full Member

di mar 07, 2006 19:28

Ja, dat zit dus muurvast :mrgreen: ... :| ](*,)

Maar ik moest vooral even horen dat de claxonknop een kwestie van hard genoeg trekken was, had geen zin om'm te slopen. Toch maares kijken of ik nergens een poelietrekker kan lenen die past. Het is overigens een lederen stuur en het leder is vrij droog, heb geen zin het met brute kracht te beschadigen, hoewel ik m'n kracht ook al niet zo bruut is :roll:

Bedankt voor de hints :thumbs:
Laatst gewijzigd door Furrikain op di mar 07, 2006 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 07, 2006 19:32

Het leer zal niet stukgaan, wel de plaat waar je de poulietrekker op zet....

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: stuur GTV6 losmaken om aan stuurhendels te prutsen

di mar 07, 2006 19:37

Het leer zal niet stukgaan, wel de plaat waar je de poulietrekker op zet....
Toch maar wat verder met de losschrik methode dan. Weet iemand overigens waarom dat ding ZO muurvast zit, de centrale bout was zonder een centje pijn los te schroeven, het heeft m'n nieuwsgierigheid aangewakkerd :o

RG

di mar 07, 2006 19:43

Bekend probleem, stuur kan ontzettend vast zitten, vraag maar aan deze en deze forummer. :wink:
Wees idd voorzichtig met een pullie trekker, daar kan je je stuur lelijk mee beschadigen.

Furrikain
Full Member
Full Member

di mar 07, 2006 19:54

Bekend probleem, stuur kan ontzettend vast zitten, vraag maar aan deze en deze forummer. :wink:
Wees idd voorzichtig met een pullie trekker, daar kan je je stuur lelijk mee beschadigen.
Hoera, goede hoop! :lol:

Furrikain
Full Member
Full Member

di mar 07, 2006 20:30

Nou, het is dus officieel schrikbestendig. Een nóg grotere hamer gaat niet meer passen tussen het stuur en m'n hoofd :P

Ik heb overigens gemerkt dat ik het stuur (stuurstang inclusief) een viertal mm omhoog kan duwen. Is dit normaal? Ik ben er vrij zeker van dat dit reeds het geval was, maar de paranoia is flink aan het werk nu :shock:

RG

di mar 07, 2006 20:34

Zit de hendel van de stuurhoogteverstellingsvergrendeling (3x woordwaarde :wink: ) nog goed vast? :roll:

Furrikain
Full Member
Full Member

di mar 07, 2006 20:51

Zit de hendel van de stuurhoogteverstellingsvergrendeling (3x woordwaarde :wink: ) nog goed vast? :roll:
Juist, nu ik eraan denk, die is vast een stuk verschoven bij het loshalen van de kappen. Maar goed dat je in Nederland woont, of ik zou me verplicht voelen bij je langs te rijden zodat je me een klap tegen m'n kop kan geven :wink: Nu kan ik gewoon rustig hier blijven zitten en me in alle kalmte een idioot voelen :D

Ik ga gewoon ergens een stuurtrekker zien te lenen en er nu mooi afblijven :P

Furrikain
Full Member
Full Member

wo mar 08, 2006 03:03

Toch maar even gekeken of de hoogteverstelling van het stuur goed vast zat, maar ik heb nog steeds een mm of 3-4 speling langs alle kanten (niet dat het stuur er los in hangt, maar als je er tegen duwt krijg je het wel aan het bewegen; is dit problematisch? :?

Voor een stuurtrekker ben ik op http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... uurtrekker gestoten, lijkt me een handig iets om te hebben :thumbs:

Giulia555

wo mar 08, 2006 08:25

Met een "stuurtrekker" ga je het ook niet redden......bij mijn GTV6 zat het stuur ook muurvast en WD 40 en rammen heeft allemaal geen zin (stuurnaaf/stang is ook licht conisch dus als ie er i het verleden stevig op is geramd danwel gedraaid zit het echt muurvast). Je sloopt echt de hele boel. Eenvoudigste methode is om even de as los te halen en stuur met as en al uit de auto halen. Je hebt dan veel meer toegankelijkheid en kan stuur klemmen in bankschroef waarna je stuurstang eruit tikt. Succes!

Furrikain
Full Member
Full Member

wo mar 08, 2006 17:28

Heeft iemand toevallig het elektrische schema van de betreffende module? het slechte contact zit bij mij enkel in de standlichten. Aangezien ik naar de keuring moet binnen een paar weken (hopelijk dan, ik wacht op m'n homologatie-attest), ben ik van plan gewoon de connectie voor de standlichten even los te maken. Momenteel moet ik toch nog een nieuwe module kopen en ik verwacht niet dat deze binnen de 14 dagen in mijn bezit zal zijn.

Eigenlijk een oplossing die geen oplossing is, maar prioriteit is nu toch even de wagen gekeurd krijgen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”