SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 21:35

Ik herrinner me een inspecteur die me uitschold omdat mijn oud wrak olie verloor (1 druppeltje aan een zwetende bak).
En wat als een motorrijder over zo'n druppeltje rijdt en onderuit gaat ??? :roll:

Het jaar daarop wreef een andere inspecteur eens goedkeurend over de flanken van de Spider onder de woorden:"das een schitterende dame die u daar hebt. Ze ziet er fantastisch uit."
Kijk ... Dit is echt een schoolvoorbeeld van hoe het er aan toegaat in België . En ik vrees dat het er niet op zal verbeteren ... Enige " Hollandse assertiviteit " zullen we dus echt wel kunnen gebruiken in de toekomst hier .

We blijven er dus aan werken :mrgreen: :wink:

Kristal

Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:00

ik dacht dat al die keuringen APK en Belgische "schouwing"veiligheidskeuringen waren,laatst vroeg een Belgische kennis of ik en paar plaatjes in zijn ook Belgische auto kon lassen,chassis balken doorgerot,gaten als mijn vuist,als die plaatjes gelast waren werd de auto goedgekeurd!!!!,ik dacht dat dat meer met veiligheid had te maken dan een sportstuurtje o.i.d. hoe lang is het nog maar geleden dat men met 500frank tussen je autopapieren je auto goedgekeurd kon krijgen,over coruptie gesproken.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:14

Heh??!! Dit is dus geen grap??!!!!

Ik dacht nu net in Belgie mijn 33 Q4 op kenteken te gaan zetten, maar dat plan moet ik maar gaan veranderen...

Dus mijn PU bussen, veerpootbrug, geperforeerde geegroefde schijven, carburateurs, Zender zijskirts, Zender bumper (??), verlagingsset, cassettebandjeshouder, en zelf gebreide wc rol houder voor op de hoedenplank mogen niet meer?


Ik was blij met mijn verhuizing naar Belgie, maar begin nu toch wel te twijfelen.....


'Is er leven op Pluto?' :whistle:
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:16

'Is er leven op Pluto?' :whistle:
Met iet of wat lenigheid kun je ook dansen op de maan hoor . :wink: Maar inderdaad maatregelen out of space dus ....

Kristal

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:20

Maar serieus, ik kan dit soort regels echt niet geloven, wie heeft dit ooit bedacht!!?? (noem maar gewoon namen hoor).
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Mobster

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:27

Maar serieus, ik kan dit soort regels echt niet geloven, wie heeft dit ooit bedacht!!?? (noem maar gewoon namen hoor).
Afbeelding
Renaat Landuyt , minister van mobiliteit

Hij rijdt ook zeker geen alfa da's duidelijk, zeker zo'n slappe Beamer leasingbak

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:27

Maar serieus, ik kan dit soort regels echt niet geloven, wie heeft dit ooit bedacht!!?? (noem maar gewoon namen hoor).
Ik zou je graag helpen , maar zoals je vast al gemerkt hebt is ons federaal landje niet zo makkelijk ... efkes een gokje : Op Vlaams niveau meen ik dat het Dhr . Landuyt is ( Renaat voor de vrienden :mrgreen: ) ... Maar federaal weet ik het echt niet :oops:

Maar doet dat er wat toe wie ... het is vooral wat dat telt en waarom ???? Even een andere bedenking ... Ik vind dat ze het politiek mandaat zouden moeten beperken tot één termijn , tussen vier en zes jaar dus , en voor de rest de adviseurs zorgvuldig uitkiezen en die zo lang mogelijk , als ze hun best doen uiteraard , op hun plek moeten laten zitten , ongeacht hun ( politieke ) kleur ...Tijd om naar dromenland te vertrekken zeker :roll: :wink:

Kristal

EDIT : De Westfluute van een Mobster heeft het dus bevestigd en zelfs ( helaas ) beeldmateriaal verschaft ... :wink:

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:33

Ik ben gewoon benieuwd wat voor bolleboos dit kan bedenken.... Het verhaal van Michel geeft het bizarre van de regeling goed weer.... Remmen downgraden om door de keuring te komen....

Ik denk dat heel veel Belgen nu in de problemen komen bij de keuring van hun auto..

Een colelga werd laatst teruggestuurd bij de keuring, zijn terreinwagen had geen chassisnummer. Mis! Het nummer bleek 10cm verder naar links te staan dan waar de keurmeester gekeken had..... Zoals Kristal al schreef: wat een Boomvrucht! (fantastisch woord, hij komt in de top 10 van favoriete woorden binnen!)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Mobster

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:39

EDIT : De Westfluute van een Mobster heeft het dus bevestigd en zelfs ( helaas ) beeldmateriaal verschaft ... :wink:
Zo beter?, OOSTPIEPER :mrgreen:

Afbeelding

Even serieus, ik lees hier:

10) vervangen van remschijf - voorwaarden :
- validatieprocedure aan de hand van een attest op basis van verordening nr. 1400/2002/EG


Wat bedoelen ze hiermee, moeten we onze auto eerst laten keuren vooraleer we die keuren :jumping:


Sergio, ik denk oo dat er veel belgen in de problemen zullen komen.

In frankrjk hebben ze echter ook zo'n ding, daar keuren ze enorm af op voorruiten waar steenslag of van die putjes door zand op te zien is. dan zou er geen enkele 33 nog door gekeurd raken, maar de meeste nemen dat niet zo serieus. Spijtig dat ik niemand ken in de autokeuring (maar missh maar best ook :wink: )

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:44

Zo beter?, OOSTPIEPER :mrgreen:
:jumping: Ik ben ook niet echt meer perfect gebouwd , maar om mij nu met patatten te vergelijken ...

We zullen wel ne keer een lijfelijk keuringske organiseren ... :wink:

Kristal

Mobster

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:52

We zullen wel ne keer een lijfelijk keuringske organiseren ... :wink:
Kristal
Ik hou je aan je woord, grondige inspectie dan hé :wink:

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

vr feb 17, 2006 22:55

We zullen wel ne keer een lijfelijk keuringske organiseren ... :wink:
Kristal
Ik hou je aan je woord, grondige inspectie dan hé :wink:
Een man die zo'n schoon blommeke als avatar gebruikt kan ik uiteraard niets weigeren .. hé Boystje :mrgreen:

Gelukkig slaapt Novantamanu al bijkanst ... :wink:

Kristal

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

za feb 18, 2006 00:27

Brrrr...
Gisteren uitgekomen :



FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER
15 FEBRUARI 2006. - Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)

De Minister van Mobiliteit,

In het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 17 maart 2003 (hierna : K.B. van 15 maart 1968), wordt bepaald in artikel 3, § 3 : « de ingebruikneming op de openbare weg van een chassis of een zelfdragend voertuig is verboden, wanneer dit laatste niet geheel overeenkomt met het type dat werd goedgekeurd ingevolge een aanvraag, ingediend door de in artikel 6 van hetzelfde besluit bedoelde personen. »

Overeenkomstig artikel 13, § 2, van het K.B. van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het proces-verbaal van goedkeuring bekrachtigd met een getuigschrift waarbij afwijking wordt verleend van de erin vervatte gegevens. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de constructeur of zijn gemachtigde, wordt het verzoek niet ingewilligd, tenzij met de toestemming van de constructeur of zijn gemachtigde.

Onder verbouwingen dient men vooral te verstaan, drastische ingrepen zoals aan de stuurinrichting, aan het ophangings-, emissie- of remsysteem of fundamentele ingrepen op het chassis of zelfdragend koetswerk die indruisen tegen het bestaande P.V.G. of C.O.C.

Deze omzendbrief heeft als doel de verbouwingen te omschrijven die niet als dusdanig worden aanzien en waarop bijgevolg artikel 13, § 2, van het K.B. van 15 maart 1968, niet van toepassing is. Voor deze verbouwingen is dan ook geen akkoord van de constructeur of diens gemachtigde vereist.

Deze omzendbrief is uitsluitend van toepassing op de voertuigen van de categorie M1.

Alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn hetzij toegelaten, hetzij toegelaten na een niet-periodieke keuring overeenkomstig artikel 23sexies, § 1, 2°, b), van het K.B. van 15 maart 1968, hetzij toegelaten na een niet-periodieke keuring overeenkomstig artikel 23sexies, § 1, 2°, b), van het K.B. van 15 maart 1968 en een validatieprocedure.

Alle in deze omzendbrief vermelde keuringen worden verricht in een keuringsstation van een erkende instelling belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen.

De aanbieder van het voertuig deelt iedere wijziging of verbouwing die overeenkomstig deze omzendbrief aan een niet-periodieke keuring is onderworpen mee aan het keuringsstation.

De niet-periodieke keuring overeenkomstig artikel 23sexies, § 1, 2°, b), van het K.B. van 15 maart 1968 beoogt, naast een volledige keuring van het voertuig, de vaststelling van de conformiteit van de gedane wijzigingen en verbouwingen aan de voorschriften van deze omzendbrief.

Deze conformiteit wordt vastgesteld door aflevering door het bevoegde keuringsstation van een tuningrapport dat aan het overeenkomstig artikel 23decies, van het K.B. van 15 maart 1968 afgeleverde keuringsbewijs wordt gehecht.

Het tuningrapport bevestigt dat de gedane wijzigingen en verbouwingen zijn toegelaten en overeenstemmen met de voorschriften van deze omzendbrief.

Voor de afgifte van het tuningrapport geldt het tarief bedoeld in artikel 23undecies, 7°, van het K.B. van 15 maart 1968.
Het tarief van de niet-periodieke keuring wordt vastgesteld overeenkomstig artikel 23undecies van het K.B. van 15 maart 1968.
De niet-periodieke keuring wijzigt de periodiciteit van de periodieke keuring niet.
De validatieprocedure beoogt de vaststelling van de conformiteit van de gedane wijzigingen en verbouwingen en van de onderdelen aan de hand van een attest dat aan het keuringsstation moet worden voorgelegd.

Er zijn vier soorten validatieprocedures :

a) een validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest;

b) een validatieprocedure voor niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen, goedgekeurd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag;

c) een validatieprocedure aan de hand van een attest op basis van verordening nr. 1400/2002/EG;

d) een validatieprocedure aan de hand van een montagehandleiding.

Het erkend labo vermeld in punt b) moet voldoen aan EN 17025 of EN 45004.

De erkende instelling vermeld in punt b) moet voldoen aan de volgende voorwaarden :

- V.Z.W. naar Belgisch recht;

- ISO 9001 : 2000 gecertificeerd.

Elke validatieprocedure impliceert een administratieve keuring, waarvan het tarief wordt bepaald in artikel 23undecies, 2°, b), van het K.B. van 15 maart 1968.

Voor wijzigingen, verbouwingen en onderdelen, waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd, wordt een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van drie maanden uitgereikt.

Tijdens deze periode wordt onderzocht of de gedane wijzigingen en verbouwingen en de onderdelen in aanmerking komen voor een validatieverslag.

Na dit onderzoek krijgen de gedane wijzigingen en verbouwingen en de onderdelen ofwel een definitieve goedkeuring ofwel een definitief verbod.

De geldigheid van het keuringsbewijs kan worden verlengd tot op het ogenblik van de definitieve goedkeuring of het definitief verbod.

De basisprincipes die moeten worden nageleefd voor alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn :

1. Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.

2. Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.

3. De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben, zonder belemmering door enigerlei voorwerp of opschrift.

4. De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafschermingen (carrosseriedelen, spatborden, e.a.).

5. De binneninrichting van het voertuig mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten bevatten die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen in geval van botsing.

6. De onderdelen (knoppen, hendels, enz.) en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten moeten voldoen aan de reglementaire krommingsstraal en oppervlakte.

7. De binnenkant van het dak mag in het deel boven of voor de inzittenden geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die naar achter of naar beneden zijn gericht.

8. Het oppervlak van de achterzijde van de zitplaatsen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen.

9. Directe en indirecte verlichting mogen enkel op een privé-terrein worden gebruikt.

10. De originele motorkapsloten en draairichting van de motorkap dienen behouden te blijven.

Onverminderd de omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen (cat. M1), gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 19 maart 2004, zijn de hierna vermelde wijzigingen en verbouwingen :

A. TOEGELATEN, MITS NALEVING VAN DE BASISPRINCIPES EN ONDER DE HIERNA BEPAALDE VOORWAARDEN :

1) aanbrengen van tinten en folie op achterste zijruit - voorwaarden :

- reflectiegraad maximum 15 %

- doorzichtig

2) aanbrengen van tinten en folie op achterruit - voorwaarden :

- twee achteruitkijkspiegels (buitenspiegels)

- reflectiegraad maximum 15 %

- doorzichtig

3) aanbrengen van zonneband en belettering op voorruit - voorwaarden :

- ondergrens van zonneband niet verder dan onderste lijn van originele tegen voorruit gedraaide zonneklep

- niet reflecterend

- niet spiegelend

4) « cleanen » van :

- zijdelingse sierstrips op deuren en drempels

- afdekkappen rond wielopeningen

- sierstrips op voor- en achterbumper

- sierstrips op voor- en achterlichten

- sierlijsten rond ruiten

- sierlijsten op achterdeur (koffer)

- dakrails

- emblemen op carrosserie

- emblemen in voorgrille

- antenne

5) verplaatsen van officiële kentekenplaat - voorwaarden :

- in midden of aan zijde van bestuurder

- niet buiten zijkant van voertuig

- onderrand minstens 30 cm boven wegdek

- voldoende verlicht

- verticaal of maximaal in hoek van 5° gekanteld

- goed leesbaar op afstand van 30 m

6) vervangen van achterlicht - voorwaarden :

- e- of E-goedgekeurd

- behoud originele kleur

- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing

- reglementair verplichte lichten aanwezig

7) vervangen van voor-, zij- en achterrichtingaanwijzer - voorwaarden :

- e- of E-goedgekeurd

- behoud originele kleur

- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing

- knipperfrequentie tussen 60 en 120 periodes per minuut

- behoud functionaliteit

- behoud minimale lichtsterkte

vervangen en verplaatsen van derde stoplicht - voorwaarden :

- e- of E-goedgekeurd

- montage volgens bepalingen van artikel 6.7 van het Reglement nr. 48 van Genève

9) vervangen en verplaatsen van achtermistlicht - voorwaarden :

- e- of E-goedgekeurd

- kleur

- aantal

- onderrand minimum 25 cm boven wegdek

- bovenrand maximum 120 cm boven wegdek

10) vervangen en verplaatsen van achteruitrijlicht - voorwaarden :

- kleur

- aantal

- werking enkel bij achteruitrijden

- onderrand minimum 25 cm boven wegdek

- bovenrand maximum 120 cm boven wegdek

11) vervangen van kentekenplaatverlichting - voorwaarden :

- nummerplaat bij volledige duisternis goed zichtbaar op afstand van 30 m

- geen direct licht naar achteren

- wit

- statisch

12) verplaatsen en verwijderen van koffersleutelgat en -greep

13) wegwerken van sleutelgat van deuren

14) verplaatsen van sleutelgat van deuren

15) vervangen van greep van klinken - voorwaarde :

- niet raken aan sluitmechanisme

16) verplaatsen van greep van klinken - voorwaarde :

- niet wijzigen slot

17) verwijderen van grepen van achterste deuren - voorwaarden :

- verwijderen van achterbank

- verwijderen van achterste veiligheidsgordels

- definitief onbruikbaar maken van verankeringspunten van achterbank

1 vervangen en wijzigen van bumper - voorwaarde :

- behoud functionaliteit

19) vervangen van carterbescherming - voorwaarde :

- stevig en degelijk gemonteerd

20) vervangen van pedaal - voorwaarden :

- antislipbekleding in vorm van rubberuitsteeksels of geribbelde aluminium

- stevig en degelijk gemonteerd

- voldoende ruimte tussen pedalen

21) vervangen van vloermat - voorwaarden :

- vorm van bodem van voertuig volgen

- geen snijdende delen

- werking van pedalen niet hinderen

- niet kunnen verschuiven

22) vervangen van audio-installatie - voorwaarde :

- gepaste zekering

23) vervangen en wijzigen van dashbord

24) aanbrengen van instrumentenfolie - voorwaarden :

- wijzerplaten goed leesbaar, zowel in donker als bij klaarlichte dag

- juiste graduatie van meettoestellen

- indicatielampjes goed zichtbaar

- geen aanleiding tot foute interpretatie van signalisatie

25) vervangen van achteruitkijkspiegel (binnen) - voorwaarde :

- voldoen aan bepalingen van K.B. van 15 maart 1968

26) monteren van sporttankdeksel - voorwaarden :

- sluiting tankdop verzekerd

- niet raken aan ontluchtingsmechanisme

27) monteren van spoiler - voorwaarden :

- materialen met een hoge absorptiegraad (polyester, plastiek, ABS, e.a.)

- niet boven hoogste punt van dak (kofferspoilers)

- niet aan dragende structuren (dak- en raamspoilers)

2 verlengen van motorkap - voorwaarden :

- functionaliteit

- minimale lichtbundel

24) aanbrengen van lichtmask - voorwaarden :

- minimale lichtbundel (vooraan)

- lichtsterkte niet lager dan minimale lichtsterkte (achteraan)

25) monteren van ruitenwisser - voorwaarden :

- minstens één

- veegoppervlak minstens gelijk aan of groter dan oorspronkelijk

26) vervangen en wijzigen van versnellingspook - voorwaarden :

- niet raken aan mechanisme

- degelijke montage

- niet hinderen werking handrem

27) vervangen van remblok - voorwaarde :

- e- of E-goedgekeurd

B. ONDERWORPEN AAN EEN NIET-PERIODIEKE KEURING EN TOEGELATEN, MITS NALEVING VAN DE BASISPRINCIPES EN ONDER DE HIERNA BEPAALDE VOORWAARDEN :

1) monteren van luchthapper op motorkap - voorwaarden :

- behoud van afstand tussen motor en motorkap

- niet overschrijden maximale uitsparing

2) monteren van luchthapper op dak - voorwaarde :

- niet raken aan dragende structuur

3) monteren van luchthapper op flanken - voorwaarde :

- in lijn van koetswerk

4) monteren van audio-installatie - voorwaarde :

- gepaste zekering

5) verbreden van spatbord (widebodykits) - voorwaarde :

- behouden van wettelijke zijafstand van lichten

6) monteren van spatbord - voorwaarden :

- naar binnen plooien van rand

- wielafscherming

7) vervangen en wijzigen van handremhendel - voorwaarden :

- niet raken aan hefboomwerking

- degelijke montage

- geen scherpe of snijdende delen

aanbrengen en verwijderen van binnendeurpaneel

9) vervangen van voorlicht - voorwaarden :

- e- of E-goedgekeurd

- behoud originele kleur

- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing

- reglementair verplichte lichten aanwezig

10) monteren van veerpootbrug

- montage bovenaan en volgens handleiding, indien aanwezig

- stevig en degelijk gemonteerd

- geen impact op wielgeometrie

C. ONDERWORPEN AAN EEN NIET-PERIODIEKE KEURING EN TOEGELATEN, MITS NALEVING VAN DE BASISPRINCIPES, HET DOORLOPEN VAN DE HIERNA VERMELDE VALIDATIEPROCEDURE EN ONDER DE HIERNA BEPAALDE VOORWAARDEN :

1) monteren van vlinderdeur - voorwaarden :

- geschikt voertuig

- validatieprocedure aan de hand van validatieverslag voor niet e- of E-goedgekeurde onderdelen, goedgekeurd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag

2) vervangen van buitenzijspiegel - voorwaarden :

- e- of E-goedgekeurd

- validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest

3) vervangen van stuurwiel door e- of E- goedgekeurd stuurwiel - voorwaarden :

- montage door middel van adaptor

- alle bedieningen goed bereikbaar

- snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar

- signaalhoorn bruikbaar

- validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest

4) vervangen van stuurwiel door niet-e- of E- goedgekeurd stuurwiel - voorwaarden :

- montage door middel van adaptor

- alle bedieningen goed bereikbaar

- snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar

- signaalhoorn bruikbaar

- validatieprocedure voor niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen, goedgekeurd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag

5) vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden :

- montage op oorspronkelijke bevestigingspunten

- degelijke bevestiging

- geschikt voor voertuig

- compatibel met gordels en hun verankeringspunten

- validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest

6) vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden :

- montage op oorspronkelijke bevestigingspunten

- stevig en degelijk gemonteerd

- geschikt voor voertuig

- compatibel met gordels en hun verankeringspunten

- validatieprocedure voor niet e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een validatieverslag

7) vervangen van veiligheidsgordel - voorwaarden :

- e- of E-goedgekeurd

- compatibel met verankeringspunten en zetel

- validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest

monteren van veiligheidskooi - voorwaarden :

- achter voorste zetels

- verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels

- stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)

- geen invloed op integrale en functionele karakteristieken van personencompartiment

- validatieprocedure aan de hand van de montagehandleiding

9) monteren van velg met adapter - voorwaarden :

- vaste adapter aan velg

- geen wijziging van spoor

- geschikt voertuig

- stevig en degelijk gemonteerd

- validatieprocedure voor niet e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een validatieverslag

10) vervangen van remschijf - voorwaarden :

- validatieprocedure aan de hand van een attest op basis van verordening nr. 1400/2002/EG

11) vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat - voorwaarden :

- maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat

- normale emissietest mogelijk

- validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest

12) vervangen van uitlaat door niet-e- of E-goedgekeurde uitlaat - voorwaarden :

- maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat

- normale emissietest mogelijk

- validatieprocedure voor niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen, goedgekeurd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag

D. IN ELK GEVAL VERBODEN :

1) aanbrengen van folie op voorste zijruiten

2) aanbrengen van zonneband op voorste zijruiten

3) wegnemen van sluitmechanisme van koffer

4) wegnemen van greep van als passagiersdeur gebruikte koffer

5) wegnemen van sluitmechanisme van deuren

6) wijzigen van structuur van motorkap

7) wijzigen van afstand tussen motor en motorkap

vervangen van motorkap door motorkap van kunststof

9) vervangen van motorkapscharnier

10) spoilers in materialen met lage absorptiegraad (aluminium, carbon, hout, enz.)

11) topchops

12) afzagen van origineel spatbord dat deel uitmaakt van dragende structuren

13) hinderen of onmogelijk maken van werking van airbag

14) verwijderen van airbag

15) driepuntsveiligheidsgordel vervangen door tweepuntsgordel

16) afdekken van signalisatie

17) monteren van NOS-fles

1 plaatsen van startknop

19) verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers

20) wegnemen van derde stoplicht

21) plaatsen van vierde stoplicht

22) aanbrengen van extra verlichting rond of onder wagen

23) bevestigen van wiel door middel van kit met centrale bevestiging

24) wijzigingen aan remsysteem

25) vergroten van spoor door middel van spoorverbreder

26) wijzigen of monteren van stabilisatorstangen

27) monteren van ander type ophangingsrubber

2 wijziging van diameter van uitgang van originele uitlaatdemper

29) monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen

30) motortuning

31) monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar

32) monteren van velgen met adapter los van velg

De bepalingen van deze omzendbrief zijn van toepassing vanaf 15 februari 2006.

Brussel, 15 februari 2006.

De Minister van Mobiliteit,

R. LANDUYT

En dan dit:



"De internetforums worden overstelpt met reacties op deze nieuwe reglementeringen. Er wordt zelfs al met zware acties gedreigd. Stakingen, bezetten van drukke wegen, betogingen zullen de volgende weken zeker volgen. Naar de reacties te lezen worden vanaf vandaag de beroepen als stationchefs en politieagenten voor risicoberoepen aanzien. Sommige stationschefs reageren al met afschuw op de nieuwe reglementering en vragen extra bescherming uit vrees voor wraakacties. Het probleem dat de overheid hier zelf creëert is dat meer wagens geen geldig keuringsbewijs meer zullen hebben en zo onverzekerd gaan rondrijden. Hieronder volgt een bijlage uit de GVA van 16/02/2006.



De ministeriële omzendbrief die de nieuwe regels over verbouwingen aan personenvoertuigen (het tunen) bevat, is woensdag in het Belgisch Staatsblad verschenen. "Tot nu toe waren er enkel regels voor het verlagen van de auto, nu is er eindelijk een reglementering voor alle verbouwingen", meldt GOCA, de federatie van de autokeuringsstations, donderdag. De mogelijke verbouwingen aan een auto zijn opgedeeld in drie categorieën.

De regels, die betrekking hebben op personenvoertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen (bestuurder niet meegerekend), zijn het gevolg van overleg tussen de federale overheidsdienst Vervoer en Mobiliteit, minister van Mobiliteit Renaat Landuyt, GOCA en de tuningsector, aldus Katrien De Coster, communicatiemanager van GOCA.

Het basisprincipe luidt dat de veiligheid van de bestuurder en van andere weggebruikers gegarandeerd moet blijven. Zo mogen er geen puntige of snijdende voorwerpen uitsteken aan binnen- of buitenkant, mag de zichtbaarheid van de bestuurder niet belemmerd worden en mag de dragende structuur niet verwijderd worden.

De aanpassingen waarvoor geen bijkomende documenten nodig zijn, werden ondergebracht in een categorie A. Het gaat onder meer om (aanpassingen aan) bumpers, spoilers, ruitenwissers, dashboard, pedalen, achterlichten, velgen, verlagingen en motortuning.

Dergelijke verbouwingen moet de bestuurder pas laten controleren bij de periodieke keuring, en kosten hem niets extra.

Voor de categorieën B en C moet de bestuurder zich na elke verbouwing spontaan aanbieden bij de keuring, alvorens het voertuig opnieuw in gebruik te nemen. Hij zal daarvoor ook minstens 33,50 euro betalen: 24,50 euro voor de tuningkeuring, 3 euro (benzinevoertuigen) of 6 euro (diesels) voor de milieukeuring en 6 euro voor het tuningrapport dat de verbouwingen omvat. Dit rapport, dat bij het keuringsbewijs wordt toegevoegd, blijft geldig zo lang de bestuurder geen nieuwe verbouwingen laat uitvoeren.

Voor de categorie B gaat het onder meer om het plaatsen van een luchthapper, wijzigingen aan spatborden, audioinstallatie, deurpanelen of groot- en kruislichten.

Voor elke verbouwing in categorie C moet de bestuurder telkens nog eens 6 euro betalen voor het validatieverslag dat daarover wordt opgemaakt. Het gaat hier om aanpassingen aan zijspiegels aan de buitenkant, vlinderdeuren of -scharnieren, het plaatsen van niet-originele zetels, nieuwe veiligheidsgordels, een niet-origineel stuur of een veiligheidskooi. Ook een niet-originele uitlaat en aangepaste remschijven vallen onder deze categorie.

Verboden zijn niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remlmauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders, benadrukt GOCA.



Kopieer dit bericht en stuur het naar al uw contactpersonen in uw outlookbestand en maak zo deze manier van werken van de regering bekend aan zoveel mogelijk personen. Door een massaal reageren kunnen wij laten zien dat tuning een serieuze hobby is en niet moet worden vergeleken met machogedrag, illegale straatraces, gevaarlijk rijgedrag en overdreven muzieklawaai. Wij zijn zeker voorstander voor een degelijke reglementering op alle vlakken maar het kan niet langer dat de auto in België wordt gebruikt voor een melkkoe. België maakt zich weer belachelijk in de andere landen van Europa. Duizenden jongeren –de toekomstige motor van België- zien zich weer “gepakt” door de regering. En wat met de banen die in gevaar worden gebracht? Door één pennentrek van een naïeve minister zijn er weer honderden tot enkele duizenden banen in gevaar. Hoeveel tuning- en audiozaken gaan zich genoodzaakt voelen om hun deuren te sluiten en personeel te ontslaan."
Bron: 1 of andere toyota-forum-site 8)
Laatst gewijzigd door dibro op za feb 18, 2006 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

za feb 18, 2006 00:30

§3. Het verbouwen van de auto's tot aanhangwagens en andersom is niet toegestaan.


zo hee en die moet ik serieus nemen???

:wink:
Euh... Ja!

Afbeelding
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

za feb 18, 2006 00:32

:mrgreen:

nu nog een foto van een aanhangwagen als auto :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Het Forum Café”