Ik ben nog steeds bezig met de cilinderkoppen van mijn Alfa 33 1.4IE. Nou vond ik revisie te duur, en heb ik een middenweg gekozen. Nieuwe hydraulische klepstoters, een tweedehands nokkenas, nieuwe klepseals en nieuwe keerringen/pakkingen. De reviseur wilde de klepzittingen en kleppen eigenlijk bijslijpen omdat er wat oneffenheden (putjes) in zaten. Dit kost echter weer 150 euro extra, bovendien heeft hij pas 156.000 km gelopen en als de klepstoters niet waren gaan tikken had ik er met deze klepzittingen ook 220.000 op gezet.
MAAR, zoals de reviseur al zei: er zitten wel wat putjes in de afsluiting. Daarom had ik het idee de kleppen en klepzittingen met de hand opnieuw op elkaar in te slijpen met behulp van een draaistokje met zuignap en 2 verschillende (grof en fijne) slijppasta. Is dit eigenlijk wel slim om te doen? Is het dan niet zo dat de klep wat dieper in de zitting valt en dit weer voor de nodige gevolgen zorgt? En wat als ik de ene klep nou meer in slijp als de andere? Gaat hij dan beroerd lopen?
Ik was dus van plan de putjes er netjes uit te slijpen. Graag jullie mening en indien van toepassing een kleine handleiding over hoe dit te doen.
(wanneer welke pasta, hard/zacht draaien, hoeveel druk erop zetten, klep nog optillen en draaien ondertussen...etc?)