Uf

Paar vragen voor een Spider

di feb 07, 2006 09:49

Een paar vragen voor een Spider 1.6 '85:

- Welk soort of maat K&N luchtfilters moet ik hebben om deze ipv het originele luchtfilter te monteren? Ik neem aan de ovale maar er zijn verschillende...

- Wat is de ideale bandenspanning?

- Alfa's moeten dus goed warm gereden worden. In hoeverre moet dit? Want de een zegt dat de watertemperatuur goed moet, de ander dat de olietemperatuur goed moet zijn, de een zegt weer dat je de eerste km's laag in de toeren moeten blijven, en de ander zegt weer dat je aan de warme lucht uit de ventilators kan afleiden dat je motor warm is. Op zich punten die met elkaar overeenkomen....

Alvast bedankt!

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Paar vragen voor een Spider

di feb 07, 2006 10:12

Voor de filters, niet anders dan ander Nord-motoren. Wellicht even oppassen voor de passing onde de motorkap (hoogte?)

Het warm rijden: olie moet op temperatuur zijn. Dat duurt aanzienlijk langer dan het water en dus de verwarming. De eerste kilometers niet teveel toeren (max 3000 a 3500) maar ook niet te laag. Laat de motor zo tussen 1800 en 3000 draaien. Geef niet volgas. Als je een oliedrukmeter hebt kun je op een gegeven moment zien dat de olie op temperatuur komt. Dan gaat de druk varieren met het toerental. Je kunt als vuistregel aanhouden dat een Nord-blok na 15 km warm is. (dat levert discussie op!)

Groet,

Rob

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Paar vragen voor een Spider

di feb 07, 2006 11:38

Bandenspanning is afhankelijk van keuze. Wat zit er onder?? Std 165 of bijvoorbeeld een 195/65??

Warmrijden-

Het beste in na de koude start even een verhoogd toerental aan te houden om alle olie eerst te laten circuleren. Het voorkomt droog draaien en is aan te raden
bij koude temperaturen. Je zorgt dat olie alle delen van de motor heeft bereikt en naar carter terugstroomt. Als koelwater op temperatuur gebruik ik motor
gewoon normaal maar wat is normaal???
Er zijn Alfisti die zweren dat motor eerst 25 minuten lang onder de 3.000 tpm moet worden gehouden voordat de zweep erover kan. Ik rij 10 minuten rustig en rij vervolgens 120km/h en normaal maar echte hoge toerentallen en grote belastingen pas na goed indraaien.

Terug naar “Algemene Technische vragen”