Speeder

Roestvorming op en rond het motorblok...

zo feb 05, 2006 21:57

Hoi Alfisten,

Nog steeds ben ik bezig met mijn alfa33. Dit keer kom ik weer met een nieuwe vraag:

Tijdens het sleutelen aan mijn alfa vond ik dat de motor eigenlijk wel 'erg' geroest was. Ik weet dat de alfa 33 geen platen onder de motor heeft, en dus alle pekel en troep tegen (en op) het blok slaat. Ik heb 2 foto's bijgevoegd. Vinden jullie mijn blok uitzonderlijk, of zien de meeste motorblokken van eind 93' er zo aangeslagen uit? Wat zou ik hier eventueel tegen kunnen doen? Moet ik er uberhaubt iets tegen doen, of maakt dit eigenlijk geen *** uit...

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Roestvorming op en rond het motorblok...

zo feb 05, 2006 22:06

Ziet er volgens mij niet overdreven slecht uit
natuurlijk altijd wel even schrikken onder de inlaat en achter de distr. kappen:schrik:

wel goed in de gaten houden dat de diverse slangklemmen nog goed in orde zijn
anders liever direkt vervangen door andere liefst RVS klemmen
je kunt er nu beter bij.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Roestvorming op en rond het motorblok...

zo feb 05, 2006 22:06

dat doen die blokken allemaal, nu moet ik wel zeggen dat die van jouw er best wel bruin uitziet. Je hoeft je er in ieder geval niet druk om te maken, het is ook van gietijzer, dus als dat roest geeft dat zo'n bruine kleur.

Ik heb wel eens gezien dat er mensen het blok een kleurtje hebben gegeven.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

164 Q4

RE: Roestvorming op en rond het motorblok...

zo feb 05, 2006 22:35

Vergeleken met de '91er 33 van m'n zus is deze wel heel erg roestig ja. Maar die boxer van m'n zus zit ook in de zwarte motorlak en heeft de metaaldelen zoals de deksels van de distributie in de poedercoating zitten dus dat zal 'm daar dan ook wel aan liggen :wink: .

ElCamino

RE: Roestvorming op en rond het motorblok...

zo feb 05, 2006 22:42

Roest is geen goed teken, dat betekent dat je motor te weinig olie lekt... :wink:

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Roestvorming op en rond het motorblok...

zo feb 05, 2006 22:42

Rond de distributie is die van jou idd een stuk bruiner dan die van mij. Maar zoals veel anderen al zeiden, niet echt iets om zorgen om te maken. Plaatje van mijn boxer, heeft ook een bruine bovenkant

Afbeelding
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Roestvorming op en rond het motorblok...

ma feb 06, 2006 12:21

Dit is juist supermooi! Normaal gesproken is zo'n blok besmeurd met een dikke laag zwarte drap van alle lekkende en zwetende pakkingen. Die van jou is dus juist lekker droog!
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Tim_33

RE: Roestvorming op en rond het motorblok...

ma feb 06, 2006 14:55

tering wat een verroeste zooi is het bij jullie zeg! Bij mij is het echt veel minder! Dat ook die startmotor, thermostaat, radiateur en fan zo onder de roest zitten! Dat heb ik helemaal niet..Maar idd wat je zegt,het maakt niks uit

Voor alu al helemaal niet, want corosie op alu is als een beschermlaagje!

Mobster

Re: RE: Roestvorming op en rond het motorblok...

ma feb 06, 2006 15:00

Dat ziet er idd redelijk roestig uit.
Heb je hem veel buiten laten staan en heeft ie missh. een tijdje stilgestaan.
Voor je motorblok kan dit absoluut geen kwaad, maar missh dat er sommige ijzeren spanbandjes binnenkort kapot zullen gaan.

Mijn motor is niet zo roestig, maar de reden is al verteld, altijd wel wat olie op het blok.

Speeder

RE: Roestvorming op en rond het motorblok...

ma feb 06, 2006 21:59

De distributiekappen zijn inmiddels gestraald en gepoedercoat, de waterpomp is vervangen en de beugeltjes opnieuw geschuurd en gespoten. Tevens zijn alle slangen en slangenklemmen vervangen, dus dat zit wel goed. Dan blijf ik dus alleen nog zitten met dat aangeroest gietijzere blok. Maar volgens jullie moet ik daar dus nix mee doen, geen roestomvormer of weet ik het wat eroverheen? Met de boormachine en borsteltje schoonmaken is bijna geen doen. Bovendien is die roest toch zo weer terug...

Greetz

Speeder

Terug naar “Algemene Technische vragen”