Een NIEUW papierfilter flowt MEER dan een KN filter...
probleem is dat het snel over is met dat nieuwe...
Anders afstellen van een modern injectiesysteem is niet eens mogelijk, en te arm lopen ook niet..
Mengsels van 1:7 en 1:17 zijn niet voldoende ontsteekbaar en moderne auto's lopen geen 1:14,7...
Dat zou mooi zijn
In het deellastgebied met warme motor én kat dan loopt i 1:14,7.. alleen maar omdat de kat dan goed kan werken.. stoichoimetrische mengselsamenstelling..
Normaliter verrijkt een injectie motor onder belasting koude start en vollast MEEr dan een carb motor.. ook al om de kat te ontlasten...
Een goede carbmotor loopt op vollast co 4a 5%.. een injectie om de kat te ontlasten 10%..
Vol vermogen wordt bereikt bij een lambda van 0,8 ofwel zo'n 1:12
Ik denk dat Yuri ook nog wel wat kan vertellen over K&N!!
Dat ze onbetwist de beste filters maken daar ben ik van overtuigd.
Ik kan van alles vertellen
En Andretti heeft voor het allergrootste deel gelijk, alleen dat en nieuw papierfilter meer zou flowen dan een nieuwe K&N waag ik te betwijfelen, onze DynaFlow liegt niet (hoop ik dan toch

). Wat wel waar is, is dat een paierfilter vrij snel vervuilt en dicht gaat zitten; dit gaat lineair: met elk gevangen vuildeeltje is een evenredig deel van de filteroppervlakte en dus flowcapaciteit verdwenen. Bij 'ons' filter (K&N) gaat het vuil niet in de gaatjes van het katoen zitten, maar in de olie. omdat de olie in suspensie aan het katoen 'hangt' zal het vuil dus de flow niet belemmeren. Sterker een LICHT vervuilde K&N flowt vaak wat beter dan een helemaal nieuwe omdat vuil wat al opgevangen is ook weer nieuw vuil 'aantrekt'.
Door de tijd heen zal een K&N langer dezelfde flow vasthouden, maar ook maar binnen bepaalde grenzen. Na zekere tijd (afhankelijk van plaatsing filter, rij-omstandigheden etc.) zal ook de flow van K&N afnemen. Dan: reinigen en opnieuw olie aanbrengen.
Wat betreft de vermogenswinst op je 33: hier ga ik ook eerlijk zijn (ik doe R&D, ik ben geen verkoper). Omdat de grootste restrictie bij deze auto de luchtweger zelf is (stuwklep/traagheid), zal alles wat daarvoor in het inlaattraject gebeurt (dus: filter) een relatief kleine invloed hebben. De traagheid van de luchtmassa in de luchtfilterbak ben je wel kwijt, dus zal de motor wat vlotter oppakken. Op de dyno zal er wel 2 a 3 pk winst te meten zijn, maar dat zijn geen wereldschokkende verschillen.
In deellast zal de motor wel degelijk (wat) zuiniger zijn, omdat minder weerstand overwonnen hoeft te worden. Onder vollast zal de ECU meer lucht 'zien' via de luchtweger, en meer brandstof inspuiten. Vervolgens controleert de Lambdasensor eea en stelt zonodig wat bij via de kenvelden voor lucht/brandstof in de ECU (is een beetje kort door de bocht gezegd, maar u begrijpt wat ik bedoel)
Je kunt ook permanent je mengsel verrijken door het tandradje van de stuwklep 1 of 2 tandjes op te schuiven

daar gaat je zuinigheid!
En Andretti: 10 februari