Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Klepstoters+nokkenas vervangen 33

di jan 31, 2006 19:31

Weet je, dit zijn echt kl***e defecten. Omdat je moet kiezen tussen verschillende opties, en het moeilijk keuze maken is.

- je haalt je koppen er af, op zich niks niks mee, moet toch gebeuren. Je vervangt de defecte stoter(s). Kost je sowieso nieuwe koppakkingen en geen garantie dat binnen 6 maanden een andere begint te tikken en je bent er aan voor de moeite. (EN het geld van de koppakkingen). Ik ga er hier van uit dat je nok niet beschadigd is (verwacht ik eerlijk gezegd ook nog niet)

- je zet er ruilkoppen op. dit zou ik alleen doen als je nok(ken) toch schade geleden hebben. Maar ook dan: die stoters in mijn koppen tikken niet, maar niemand kan voorspellen of ze binnen 6 maand nog steeds niet tikken. In dit geval ben je d'r alweer aan voor de moeite en het geld van de koppen / koppakkingen

- andere motor. Heleboel werk. Je kan een motor kopen die nu goed loopt, maar alweer geen garanties naar de toekomst (geldt natuurlijk ook voor jouw motor). Anderzijds als je de motor overzet, kan je natuurlijk meteen staat van de koppeling controleren enz enz....en heb je daar ook alweer zicht op naar de toekomst...

En financieel zal het allemaal niet veel schelen volgens mij.

optie 1: een tweetal stoters (of meer ) aan 15 € / stuk + koppakkingen + dichting tussen kop en nokkenhuis
optie 2: 2 koppen voor 40 € + koppakingen
optie 3: motor aan 80 €

Je komt dus altijd tussen de 60 en de 80 € uit, dus zou ik gaan voor datgene wat je zelf kan doen en je 't minste werk kost. Kom ik uit bij koppen vervangen. En dat schrijf ik ECHT niet omdat ik m'n koppen wil slijten hoor, die dingen liggen heus niet in de weg :wink: Voor die optie zou ik voor mzelf ook gaan, 2 koppen zoeken (of eentje zelfs, als je zeker weet dat het getik maar van 1 kant komt)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 31, 2006 20:14

Zou idd eerst eens proberen te flushen/ schone olie/ lekker warm, enz., enz. Die nokkenas is zeker niet van een paar km tikken verslijten. Ik kan me bij zo'n lage km-stand eigenlijk geen serieus probleem voorstellen. :? Ik ben benieuwd! 8-[ Vastzittende stoter gok ik. Maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gerrets
Guru
Guru

wo feb 01, 2006 00:33

Hallo ik vind het knap dat een kerel zonder de motor losgemaakt te hebben en zonder de klepstoters uberhaupt gezien te hebben zo'n diagnose kan stellen. Laat eens je kleppen stellen ik heb ook een tijd getik gehad en ze vertelde mij dat je klepstoters moet zien om te zeggen of ze kapot zijn. Ze hebben bij de d_riem vervangen en het was weg.

zoek topic tik in de motor.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Klepstoters+nokkenas vervangen 33

wo feb 01, 2006 09:10

Hallo ik vind het knap dat een kerel zonder de motor losgemaakt te hebben en zonder de klepstoters uberhaupt gezien te hebben zo'n diagnose kan stellen. Laat eens je kleppen stellen ik heb ook een tijd getik gehad en ze vertelde mij dat je klepstoters moet zien om te zeggen of ze kapot zijn. Ze hebben bij de d_riem vervangen en het was weg.

zoek topic tik in de motor.
Die diagnose kan je stellen ja, want dat is zeer duidelijk hoorbaar. Hydraulische klepstoters kan je niet stellen, daarom zijn ze nou juist hydraulisch :wink: . Aan een kapotte klepstoter is niks te zien, tenzij wanneer je er al lang mee rondrijdt, dan zie je dat de nok begint in te lopen aan de bovenkant. Enige manier om te te testen is ze proberen in te drukken. Dat mag niet lukken, anders zijn ze stuk. eens de stoters nagekeken is de kop er sowieso al af en zit je al in de kosten hoor (ook al zijn ze niet stuk)

Canguro
Member
Member

wo feb 01, 2006 16:37

Bedankt voor de uitleg. Een andere motor erin is voor mij geen optie. dan geef ik hem nog liever weg aan een liefhebber.
Aangezien ik met deze auto een lange reis wou gaan maken (familie bezoek in Italie :lol: ) lijkt t me beter de boel open te halen
en zodoende alle mogelijke gebreken te verhelpen. Die pakkingen dat is niet zo'n ramp.
Ik heb net Wynn's HVLC gekocht en hopen dat het werkt.
Kan ik gewoon van die goedkope (Lidl, Aldi, Action) olie erin gooien nadat ik de huidige olie eruit heb laten vloeien? Of toch een A merk?

Nu ja ik zal morgen het resultaat posten.

gr
Laatst gewijzigd door Canguro op do apr 06, 2006 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 02, 2006 00:19

Hoeft geen A-merk te zijn, maar toch zeker wel een B-merk. :roll: En geen te dikke olie hè! Lidl/ Aldi olie is volgens mij wel een D of E merk! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Canguro
Member
Member

do feb 02, 2006 15:22

okay .. verse olie erin met Wynn's flush en het getik blijft :x
ik moet daarbij zeggen dat ik hem maar een minuut of 5 heb laten draaien, geen idee of dat voldoende is.
Misschien moet ik er een rondje mee rijden, wellicht komt er dan weer beweging in....? [-o<
Laatst gewijzigd door Canguro op do apr 06, 2006 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do feb 02, 2006 15:35

Dat spul gaat bij de olie en moet dus eerst rondgepompt worden door de hele motor op weg naar de stoters. Dan moet het nog eens zijn werk gaan doen. Dus 5 minuten je motor laten draaien is niet genoeg. Je zult er een stuk(je) mee moeten gaan rijden. Staat er niet een tijd/afstand o.i.d. op de bus?

Succes,

Rob

Gerrets
Guru
Guru

do feb 02, 2006 20:17

Mij is verteld dat je zo geen analyse kan maken, ze hebben bij mij de kleppen gesteld en de tik was weg. zoals eerder genoemd zal de D-riem de oorzaak geweest zijn. sinds die vervangen is geen probleem, nu zal ie bij jou niet vervangen hoeven worden maar kijk in iig of ie nog op z'n plek zit.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Canguro
Member
Member

do feb 02, 2006 20:40

ja dat zal ik iig even doen..voordat de boel losgaat. kep net een kilometer of 6 rond gereden maar de motor wil niet echt draaien boven de 2800 :(
en ben bang dat als ik langer door rijd de nokkenas wel gaat slijten want t klinkt nu meer dan alleen maar een tik :roll:
dat word dus sleutelen geblazen.

bedankt voor alle tips!
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Luc33
Guru
Guru

Re: RE: Klepstoters+nokkenas vervangen 33

do feb 02, 2006 20:43

ja dat zal ik iig even doen..voordat de boel losgaat. kep net een kilometer of 6 rond gereden maar de motor wil niet echt draaien boven de 2800 :(

bedankt voor alle tips!

pat
Oh was jij dat.... lag net lekker te dromen, totdat ik dacht dat ik door een machinegeweer werd beschoten :lol:

ps. Ik heb geloof ik ook nog wel wat aan koppen stoters en nokkenassen.... zal dit weekend eens de schuur bij mijn ouders in duiken.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Canguro
Member
Member

do feb 02, 2006 21:11

Oh was jij dat.... lag net lekker te dromen, totdat ik dacht dat ik door een machinegeweer werd beschoten
jazekerrr.. als ie zo klonk dan was ik het 8) Klik hier

dit gaat door merg en been..luister op eigen risico.. tja als die alfa niet wil rijden dan maak ik er wel een LP mee.
Laatst gewijzigd door Canguro op do apr 06, 2006 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Speeder

do feb 02, 2006 21:34

OEF! Dat klinkt echt verschrikkelijk! Als ik jou was zou ik niet meer gaan proberen met toevoegingen aan de motorolie maar gewoon de cilinderkoppen eraf halen. Als de cilinderkoppen eraf zijn zou ik de klepdeksels verwijderen en kijken hoe de nokkenassen eruit zien. Met dit geluid kan je er donder op zeggen dan er 1 of meer hydraulische klepstoters kapot zijn (niet meer op druk komt) en nu lekker op je nokkenas lopen tikken.

Niet meer laten draaien die motor, gewoon uit elkaar halen en maar hopen dat de nokkenassen nog goed zijn. Klepstoters kosten rond de 15 euro per stuk, dus dat zijn de kosten niet. Een tweedehands nokkenas die nog goed is zijn ook nog wel te vinden, toch?

Greetz

Speeder

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 03, 2006 19:09

Zo; ik had daarstraks ff beloofd foto's te mailen, maar ik post ze hier maar even, heeft de rest er ook wat aan. Foto's zijn van een blok dat ik aan het reviseren ben.
Tevens ook wat tips ivm koppen loshalen. Je distributie, in en uitlaat was al los/er af, he ;)
Aanhaalvolgorde:

3 1 5
6 2 4

Loshalen in omgekeerde volgorde. Let op: deze kunnen behoorlijk vast zitten ! De kleine bouten die kop en nokkenhuis verbinden ook al eventje lossen, achteraf werkt het veel moeilijker (want die krengen zitten ook vast) tenzij je een bankschroef hebt. Leg de bouten neer zodanig dat je later nog weet welke waar uit kwam. De kop zal er (helaas?) niet afdonderen.
Om de kop er af te krijgen: rondom rond tikjes geven, afgewisseld een beetje wrikken bet beide handen. Let op: geen geweld, want de kop zit over deze tapjes (zie foto,groene pijl) en het is daar dat ie af moet. Ook niet met schroevendraaiers, sleutels of schoonmoeders tussen gaan peuteren ! ook niet met dode konijnen ! 8)

Afbeelding

Haal de koppakking weg en maak beide pasvlakken grondig schoon ! Er mogen GEEN restanten van pakking of wat dan ook achterblijven.
Als je de kop er af hebt, kleine bouten losmaken en (opnieuw met tikjes ed..de kop scheiden van het nokkenhuis. Onder foto's van gesloten kop en gescheiden kop

Afbeelding
Afbeelding

Opletten, er zit nog een soort doorzichtige plastic dichting tussen, vergeet achteraf geen nieuwe te monteren.
Je nok hoeft er niet uit, zoals op mijn foto's.
Maar: je ziet nu je vrolijke tikkertjes ! (zie foto)

Afbeelding

als de die dingen kan indrukken, zijn ze stuk. Afgaande op jouw audiootje zal je wel sporen op het bovenvlak zien ook. Controleer je nok ook !!!!

Hier nog even de onderkant van de kop

Afbeelding

Dan zoals je vroeg nog even aanhaalprocedure en momenten:

fase 1 met 300 mm momentsleutel: 57-62
fase 1 met 400 mm momentsleutel: 62-67 (naargelang welke je hebt, uiteraard)
fase 2 motor laten warmdraaien en afkoelen
fase 3 kopbouten losdraaien en inoliën (deze vind ik persoonlijk een beetje vreemd, zou ze niet te ver losdraaien, 360° oid en uiteraard volgorde respecteren)
fase 4 met 300 mm momentsleutel: 57-62
fase 4 met 400 mm momentsleutel: 57-62

nog even fotootje voor diegenen die nog nooit de nok van een boxertje gezien hebben:

Afbeelding

Succes !!!

Canguro
Member
Member

vr feb 03, 2006 19:37

bedankt Michel top!
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v