Co-Jack

Moeilijk? zo'n voorscherm vervangen van een 33?

ma jan 23, 2006 14:58

Hallo alfalovers..

Heb de neiging om het voorscherm van mijn (for now) ar 33 16qv te gaan vervangen.
Moet ik nog ergens bijzonders op letten? Of is het gewoon schroeven maar en klaar?

Bumper moet er ook vanaf neem ik aan..

Graag had ik wat nuttige info van alfisti die dit vaker doen.

Thnx alvast

JAck
Afbeelding

Valt eigenlijk niet zo op he??? of wel??

Afbeelding

Tim_33

RE: Moeilijk? zo'n voorscherm vervangen van een 33?

ma jan 23, 2006 15:28

Ik heb het van de zomer gedaan bij mij. Tis niet zo heel moeilijk, als tenminste niet alle boutje zitten vastgerot.

Onder de motorklep zitten boutjes
knipperlichtje eruit wippen
aan de bumper zitten een paar boutjes, 1 of 2, weet niet meer precies. Daarvoor hoef je de bumper er niet af te halen.

Dan het voorscherm naar voren halen, en dan zitten er tegen het schutbord nog 2 of 3 boutjes. Deze zitten vaak onder de tectiel die daar gespoten zit dus kan soms lastig zijn.
Volgens mij kan je hem er dan aftrekken. Even wat tectiel lossnijden bij de naad tussen het voorscherm en schutbord.

Co-Jack

ma jan 23, 2006 15:40

Ahhh ja. Pcies...

Zo had ik het ook in gedachten inderdaad,..... maargoed...blijft een alfa die altijd
wel wat verassingen voor me heeft ..

Thnx voor je feedback Tim_33

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 23, 2006 18:18

zou je die deuken er niet uit kunnen laten lepelen voor een paar tientjes? dan heb je in ieder geval geen kleurverschil. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

ma jan 23, 2006 18:57

Die deukjes zijn niet meer te lepelen hoor ;)

je scherm zit ook niet vast met tectyl, maar met kit... dus opnieuw vastkitten is een goed idee ;)

Scherm overzetten moet met een beetje geduld voor iedereen te doen zijn.

ikke
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 23, 2006 19:31

Is inderdaad niet zo'n moeilijke klus, bij mij had ik wel heel wat doorgedraaide boutjes, uitboren dus, die boutjes als ze door blijven draaien.

ToonQVp4
Full Member
Full Member

ma jan 23, 2006 19:32

met veel geduld kom je er wel,maar het is en blijft een pokke werk.bij mij draaide alle boutjes door ](*,) maar de aanhouder wint :)
156 sw 2001 facelift 2004 parelmoer wit

gehad:33 1.7 16v QV permanent 4.(2wd :( )'93 :(
2x33 1.4 imola '93
1.7 16v QV '91
Spider 2.0 ts '97

non alfa:

Volvo 850 estate 2.0 '95 dagelijks voor m'n vriendin

MarcoSprint
Full Member
Full Member

ma jan 23, 2006 20:59

Is goed te doen hoor. Bij mij gingen alle boutjes en moertjes goed los, alleen de bumperbevestiging zat aan één kant muurvast. Je bumper hoeft er inderdaad niet van af. Ik had ook wat moeite met de plastic binnenschermen van de wielkasten. Deze zitten met plastic dopjes vast. Daar zit in het midden een plastic staafje doorheen. Dit kun je er goed uittrekken door er een naald of klein schroefje midden in te steken. Je kunt het pinnetje er dan zo uit trekken. Voordeel is dat je ze ook weer kunt hergebruiken. Het boutje tegen je schutbord zit vaak verstopt tussen het tectyl. Je kunt dit wegsnijden en dan draai je hem zo los. Verder moet je zijskirt een stukje los, want daaronder zit ook een boutje. Ik was er een ochtendje mee bezig, en had nog nooit iets gedaan aan plaatwerk van een auto, dus moet het jou ook wel lukken! Behandel je nieuwe spatbord gelijk goed tegen roest(vooral onderste stuk bij je skirt) en doe er weer carroserie kit tussen aan de bovenkant. Succes ermee!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Co-Jack

di jan 24, 2006 10:13

Thnx Folks voor jullie uitleg..
Als het weer een beetje meezit ga ik er gewoon es aan beginnen. (beginnen is het halve werk zegt men)

Het weer moet t wel ff toelaten, moet het namelijk hier op de stoep doen...
En ik weet dat de gasten hier in de buurt er niet van houden als iemand uitgebreid met de radio aan en uitstalling van je gereedschappen kist, onderdelen etc gaat staan/liggen sleutelen.... Well......daar poep ik op!! Moeten ze maar niet bij mij in de buurt komen wonen....... Ze zien toch die alfa staan!!! :shock:

GrtZ All!

Emilio
Guru
Guru

di jan 24, 2006 13:50

Mensen zien meteen de waarde van hun huis dalen als er iemand in de buurt aan auto's sleutelt.

Laten we dat gedeelte maar het zielige gedeelte van nederland noemen. Die mensen hebben er vast en zeker ook moeite mee als er ook niet-nederlanders in de straat wonen, homo's mogen trouwen etc...

En daar moet je inderdaad op poepen.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Maxtor
Guru
Guru

di jan 24, 2006 15:14

Das juist het leukste, wij wonen in een buurt vol met Volvo's, Mercedessen en ander duur gespuis. Golfbaan en tennisclub letterlijk in de straat dus genoeg echte ballen hier.

En dan met je smerige kleding heerlijk aan t sleutelen, iedereen die het irritant vind etc. Maar al 3 maal gehad dat 's morgens onze Panda wel startte en de Volvo V70 van de buurman niet 8) Auto's laten warmdraaien op de oprit, (vooral de 33) na vervangen van bijv. thermostaat om te ontluchten vind de buurt ook altijd zo leuk. 2 maal gehad dat de buurman naar buiten kwam om te klagen... sorry buurman, hij moet nog minstens een halfuurtje blijven lopen :lol:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di jan 24, 2006 15:23

Het demonteren en moteren viel mij ook erg mee. Alleen het afstellen van het scherm, zorgen dat de naad tussen de motorkap en scherm evengroot is, dat kan wel lastig zijn.

Iemand daar nog tips voor?

Gerrets
Guru
Guru

di jan 24, 2006 19:51

Geen probleem jij bespaart je mooi centen zo moet je het maar zien, allen denken veel mensen niet zo. ik zit hier in de zomer aan mijn alfa te prutsen. Wordt ik ook wel met een schuin oog aangekeken en dan roep ik hobby!!!!!!!maar mensen zeiken tegenwoordig te snel zo kun je je niet meer met een groepje voetballen op straat want dan ben je gewoon hangjeugd stelletje zeikerds!!!
zo shit on it!! ieder zijn hobby ik zit liever buiten dan binnen.

En dat voorschermpje geen probleem haal wel ff je wiel eraf dat werk wat prettigerzo kun je namelijk mochten de schroeven doorgeroest zijn via de onderzijde de schroeven vastklemmen en van boven draarien.

Ga je em nou nog verkopen? :wink:

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

MightyMarcel

do jan 26, 2006 10:17

de vorige keer dat ik uitgebreid met een auto bezig was op de oprit, vond de ene buurman het machtig interressant ('ik wou dat ik zo handig was... alsof ik 'handig' zou zijn...), de buurvrouw hielp een handje (die is wel handig ;)) en de overbuurman was nieuwsgierig wat ik aan t doen was.

en dan is t hier nou niet echt een echte volksbuurt of zo, meer een leasebakkenbuurtje....

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 26, 2006 17:41

Hier in de straat zien me graag sleutelen, dan weten ze dat het goed met me gaat! 8)
Dat is zo gegroeid de afgelopen paar jaar. :?

Maar gelukkig kan het hier gewoon op eigen terrein, dat scheelt een hoop. :o
Jaren geleden eens ton de straat opgebroken was een cilinderkop gewisseld (twee keer in een week :shock: ) op een pleintje verderop. oud vrouwtje heel argwanend regelmatig komen kijken of ik de straat toch niet vies maak met olie en zo! natuurlijk wil het lot dan toch dat er wat koelvloeistof gemorst werd. [-X Ik kon haar niet overtuigen dat die stoep na een dag of tien fantastisch schoon zou zijn, zonder alg en zo. :D

O:)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”