Ik dacht dat shranking het speoeln van de inlaatlucht direct tegen de cilinderwand betekende.. dat je klep dus te dicht bij de cilinderwand zit?!
Levensduur van een racemotor is niet echt in km...
Wat je zoet is ieder race weekend een lektest en dan weet je hoeveel motor je nog over hebt...

Schranken bedoel ik meer in de trand van een pen in een te groot gat. Gat lengte kort.
Extreem geval: Drukkracht niet geheel centrisch op de pen (nokkenas die excentrisch drukt tgv het nokprofiel) wil de pen haken cq blokkeren.
Mooi voorbeeld: een kitspuit. Hier wordt van het fenomeen schranken gebruik gemaakt om in een richting te kunnen bewegen.
De extra slijtage van de klepgeleider komt door het verkorting van de klepgeleider, hogere krachten op de zijwand v.d geleider (koppel = kracht x arm <--> nokkenas lob excenter x klepveerstijfheid x ingedrukte lengte klepveer = klepgeleiderlengte x 2 x kracht op de zijwand van de geleider).