Over welke auto heb je het? Bij een 105 bestaat de aandrijfas uit twee delen, welke dmv een schuifstuk met spiebaan met elkaar zijn verbonden. Op dit schuifstuk zit oo nog een smeernippel. (Aandrijfas even ronddraaien dan zie je em wel.
Dat wordt inderdaad vaal vergeten. De nieuwe kruiskoppelingen hebben overigens geen smeernippel meer.
Ben benieuwd als je zo'n oude met nippel vervangt door een zonder hoe je dan met je balans zit.....
geen idee, ik heb zelf ook de kruisstukken vervangen van de berlina, en er zitten nu ook geen smeernippels op maar ik voel geen extra trillingen? is al weer half jaar geleden maar hoe en waar zit dan het smeernippeltje? op de kop van een kruis of juist in het midden van zo'n kruisje. het is natuurlijk maar een paar gram die of inhet midden van de as zit of op ongeveer 4 cm uit het midden zit. lijkt me niet echt veel ellende te geven....
De nippels zitten in het midden van de kruiskop en staan onder een hoek. De nieuwere typen 105 en vele vervangende kruisstukken hebben geen nippel. Onder ELKE 105 zit echter WEL een schuifstuk MET een nippel, dus wel ff smeren!!
okee, in het midden dus onbelans bij nieuwe kruisstukken zonder de nippels is uitgesloten. nippel op het kruistuk die ken ik. ik zit in de landbouwmechanisatie en dus trekkers met 4WD, daar worden vaak kruisstukken vervangen dus peulleschilletje voor mij, dopjes goed in het vet gezet dus ik maak me er niet druk om. kan zeker weer een jaar of 3 a 4 mee.