


Weet niet of je een apart controlelampje voor de oliedruk hebt (mijn 105 dus wel). Zolang dat ook niet mee gaat oplichten "zal" er wel niks aan de hand zijn waar je niet mee had mogen doorrijden (is aparte sensor). Misschien voor je eigen gemoedsrust maar eens mechanisch (laten) uitmeten en als dat in orde blijkt, zal het wel iets electrisch zijn....weet niet hoeveel er van jouw kabelboom nog origineel is, maar bij de mijne werd een defecte oliedrukmeter veroorzaakt door gecorrodeerde stekker achter het dash....




Zeg dan niks!kan het zijn dat de oliepomp zijn langste tijd heeft gehad ?
Ja dan weet ik dat ook weer, bedanktZeg dan niks!kan het zijn dat de oliepomp zijn langste tijd heeft gehad ?![]()
Een oliepomp verslijt heeeeeeeeeel langzaam, waardoor de oliedruk door de loop der jaren [lees km's] ietsje pietsje minder wordt.
Of je hebt geen oliedruk, door een (veeeeeeeel) te laag oliepeil. Of je hebt gwoon voldoende druk.
dan wel/ dan geen oliedruk kan dus enkel als het oliepeil erg laag is en dat is vast niet het geval!
De kenmerken duiden heel duidelijk op sensor of bedrading, iiid geval electrisch.
Dit zijn absoluut geen symptonen van een versleten oliepomp!

En die aansluiting wordt bij de Bertone met mijn type dash dus idd. gebruikt voor het extra "ballast" lichtjePS: Bij een nord zit aan de linkerzijde onder het uitlaatspruitstuk een plug welke rechtstreeks verbinding heeft met de oliekanalen. Hierin zit fijne draad, dezelfde draad die vaak gebruikt wordt voor de oliedrukzenders.

Ik had al zo'n vermoeden! Die schakelaar zal er zeker nog zitten. Punt was natuurlijk zo min mogelijk draden en rommel te gebruiken maar deze luxe ga ik me zeker permiteren. Dat extra draadje kom er zeker. Ga inderdaad de zender maar eens direct meten tijdens het rijden. Komt wel goed...Jep, een TS heeft die aansluiting ook, sterker nog daat zit normaliter ook de drukschakelaar ingeschroeft!!!!!! Dus als het goed is moet je enkel een draadje trekken.................
En die oliedruk is vast in orde, die drukzenders gaan vaker stuk hoor. Ik heb ook eens zo'n drukmeter gehad die meestal niets aangaf en soms een enkele stuiptrekking gaf.



Hey, da's grappig dat ik dat nou vind! De laatste week is het oliedruklampje van deze 75 een paar keer aangegaan (bij het starten, heel raar). Er is voldoende olie, het metertje geeft voldoende druk aan, maar toch word je niet blij als dat lampje aan gaat. Nu ik weet dat deze 75 dat al vaker gehad heeft scheelt het mij (en vooral Marian) weer zorgen. Dit weekend zal ik alle contacten eens netjes schoonmaken in ieder geval. Reserveblok komt sowieso over een paar weken in de schuur te liggen, beter ermee verlegen dan er om verlegen zeg maar.Had je een tijdje niet gereden met je wagen?
Als mijn 75 meer dan 3 weken heefts stilgestaan dan gaat het oliedruk lampje branden als de motor erg warm is en ik sta voor een stoplicht.
Het metertje zit dan ook bijna onderaan de schaal op 0,5 Bar.
Ziet er eng uit!
Dit gaat weg als ik een paar honderd km's heb gereden.![]()
Motor loopt verder als een zonnetje. Ik denk dat het "vocht" is in het contact of zo dat even moet verdampen.
Als ik bijna elke dag of elke week met de wagen rij heb ik nergens last van.
roy