Ruud33 16V

33 die het niet leuk meer vindt

wo nov 16, 2005 10:09

Mijn alfa 33 1.5 uit 1992 met bosch injectie heeft er de laatste tijd met de kou en het vocht weinig zin in heb ik het idee.

Koude start gaat redelijk. Dan rij ik altijd zo snel mogelijk weg om de auto zo snel mogelijk warm te krijgen, uiteraard wel rustig;). Echter, dan begint hij me met accelereren toch een partij te sputteren en in te houden... Echt irritant want het zijn soms flinke klappen.

Als ik dan bij een stoplicht of kruispunt moet stoppen loopt ie stationair vrij laag en als ik dan weer gas bijgeef om weg te rijden zakt hij verder terug in toeren en dreigt hij af te slaan. Ik moet dan echt met het gas spelen om hem aan de praat te houden en weg te komen. Als het dan lukt om weg te komen weer inhouden en sputteren... Ook is hij me vanmorgen op een stuk van 7km al drie keer echt afgeslagen. Om hem dan weer te starten lukt meestal wel alleen moet de startmotor dan wel vaak een paar keer extra rondzwengelen. Als hij eenmaal goed en dan bedoel ik ook echt goed warm is dan loopt hij weer als een zonnetje en heeft ie nergens geen last meer van. Wat kan dit zijn??

Ik zit zelf aan de ontsteking te denken vanwege het sputteren bij accelereren enzo maar waar begin ik met zoeken of vervangen?? AUB help mij met mijn 33 de winter door!!!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 33 die het niet leuk meer vindt

wo nov 16, 2005 14:27

check temperatuursensor. meten, voor waarden zie vraagbaak.
check extra luchtschuif op (juiste) werking!
En kijk ook eens of je luchtmassameter goed werkt/ soepel beweegt.
Daar zou ik mee beginnen.
Je kunt ook eens kijken wat ie doet als je de lambdasonde loskoppelt.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Luc33
Guru
Guru

Re: RE: 33 die het niet leuk meer vindt

wo nov 16, 2005 17:11

check temperatuursensor. meten, voor waarden zie vraagbaak.
check extra luchtschuif op (juiste) werking!
En kijk ook eens of je luchtmassameter goed werkt/ soepel beweegt.
Daar zou ik mee beginnen.
Je kunt ook eens kijken wat ie doet als je de lambdasonde loskoppelt.
Dat en:

Scheurtje in verdelerkap?
Katalysator kapot? Daardoor uitlaat verstopt?

Het is trouwens wel weer een beroerde tijd voor de 33 zo te lezen! :shock:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Ruud33 16V

do nov 17, 2005 08:28

Tja ik zal de verdelerkap eens even checken. De rest van de mogelijke oorzaken door jullie genoemd is vlgs mij een beetje lastig te checken voor een leek:)

Wat ik wel erbij moet zeggen is dat hij er de ene keer wel en de andere keer geen last van heeft. Vanochtend was er niks aan de hand terwijl het gisterochtend helemaal mis was dus...

Uiteraard heeft hij er vaker last van naarmnate hij langer heeft stilgestaan maar dat hoeft niet altijd zo te zijn...

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

do nov 17, 2005 08:58

Pak je bougie kabels maar eens beet als de motor loopt! Spuit ze anders eens nat met een plantenspuit. Wedden dat de motor uitvalt dan? :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Ruud33 16V

do nov 17, 2005 14:28

Dus jij denkt dat het aan de bougiekabels ligt?? Hoe kan ik dat testen dan? Met die plantenspuit??

esvida
Advanced Member
Advanced Member

do nov 17, 2005 14:44

je kunt het beste in de donker doen je laat de auto lopen en spuit dan de bogiekabels met de plantenspuit nat dan kun je precies zien door vonkjes waar ie overslaat als je er maar een ziet is het al goed fout het euvel wat je beschrijft is 9 van de 10 keer de bogiekabels en meestal aan de bijrijderszijde. [als je me niet kent heb je imola gestript].

Ruud33 16V

do nov 17, 2005 16:07

Oh ja haha van die gecrashte imola ja. Hoop dat je er nog wat aan verdient hebt...

Dan zal het wellicht de bougiekabel zijn. Maar hoe kan het dan dat als ie warm is hij wel fatsoenlijk loopt... Of komt dit gewoon doordat hij dan zo warm is dat je er weinig last van hebt zelfs al is de ontsteking niet optimaal..

sandertje

do nov 17, 2005 19:17

slecht lopende 33

Lees het volgende topic maar eens door... ik heb zelf ook last van mijn 33 gehad. Er staan veel ahndige tips in!!

greetz

Terug naar “Algemene Technische vragen”