Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

di nov 15, 2005 17:11

hmmmmmm, lastig dus...

Welke ervaren sleutelaar kan er iets over zeggen, of ik die koppakking nog kan gebruiken.

Maar in het werkplaatshandboek staat dat je na het vast draaien de motor weer in moet bouwen en dan warm laten lopen en daarna een voor een (neem ik even aan) de bouten weer los moet draaien in olien en dan weer op 87 Nm moet vast zetten. Dan is het toch eigenlijk ook zo dat je de druk op de pakking er een klein beetje afhaalt. Oke natuurlijk niet in de mate als je alle bouten helemaal los haalt en de kop er ook af haalt.

Tja een beetje een dilemma, maar van de andere kant. De koppakking hoeft denk ik ook geen 100.000 km of meer mee te gaan en de auto heb ik ook gekocht voor €375, dus om er nu weer twee koppakkingen te kopen, is ook een beetje krom. Ik denk dat ik het gewoon gok dat het wel moet lukken. Dan zie ik vanzelfs in de toekomst of het wel kan. Denk dat het vooral gissen wordt wat je het beste kan doen.
Nou moet ik wel zeggen dat Huib wel een goed argument geeft. :-k

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

di nov 15, 2005 18:02

Een koppakking bevat holle (koperen?) ringen om de verbrandingsruimte. Deze druk je plat bij het aanhalen van de kopbouten en op die manier wordt de afdichting gegarandeerd. Deze zijn dus zeker wel al platgedrukt.

Ik zou het niet aandurven, alessandro dus wel. Ben benieuwd of de ervaren sleutelaars op dit forum hier een mening over hebben. (@alessandro: daar schaar ik jou natuurlijk ook onder).

Die dunne pakkingen tussen kop en nokkenashuis heb ik nooit met vloeibare pakking oid gemonteerd, en ik heb ook nooit problemen gehad met lekkage bij deze pakking. Ook niet bij hergebruik.
:thumbs:
Ik heb (helaas of gelukkig, het is maar hoe je het bekijkt) geen ervaring met de koppakkingen van een boxer, maar ik zou het wel aandurven ja. Maar ik zou mezelf er wel 100% van overtuigen dat ie op dezelfde plaats ligt. :wink:

@Rens: dat van die kopbouten loshalen olieën, enz heb ik eens bij een nord edaan, maar dan echt één voor één.
Dus: 1 los, olieën en weer vast. :!: en dat dan 10 keer.
Zo komt de koppakking dus niet los te liggen, dus het is wel anders. :wink:
Maar des ondanks zou ik het toch aandurven. :roll: Er is maar een manier om er achter te komen, duss............
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Remco S
Guru
Guru

di nov 15, 2005 18:31

Ik zou het ook wel aandurven de koppakingen opnieuw te gebruiken.
Het inolien na dat de motor warm is gedraaid heb ik ook nooit gedaan, en zo ver ik weet rijden de meeste nog steeds :lol: :lol:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 15, 2005 20:36

Ik zou het ook wel aandurven de koppakingen opnieuw te gebruiken.
Het inolien na dat de motor warm is gedraaid heb ik ook nooit gedaan, en zo ver ik weet rijden de meeste nog steeds :lol: :lol:
Bij een niet nader te noemen V6 moesten de kopbouten na 1000 km aangehaald worden. :? Ik ben al lang vergeten wanneer dat was, maar 'we' zijn al zeker 15.000km's te laat. :shock: M.a.w. dat gaat er dus echt nooit meer van komen en dat gaat nog steeds goed. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dat over 100.000km's nog steeds zo is. Dus ik zou het zo weer achterwege laten. :wink:

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di nov 15, 2005 21:41

Ik heb (helaas of gelukkig, het is maar hoe je het bekijkt) geen ervaring met de koppakkingen van een boxer, maar ik zou het wel aandurven ja. Maar ik zou mezelf er wel 100% van overtuigen dat ie op dezelfde plaats ligt. :wink:

@Rens: dat van die kopbouten loshalen olieën, enz heb ik eens bij een nord edaan, maar dan echt één voor één.
Dus: 1 los, olieën en weer vast. :!: en dat dan 10 keer.
Zo komt de koppakking dus niet los te liggen, dus het is wel anders. :wink:
Maar des ondanks zou ik het toch aandurven. :roll: Er is maar een manier om er achter te komen, duss............
ja koppakking zit zeker op dezelfde plaats en dat van die bouten dacht ik dus goed, want anders valt je kop er alsnog vanaf. :( :wink:

even de foto's gaan plaatsen

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di nov 15, 2005 21:54

In beeld.

klepveren, de rechtse zat dus in ieder geval wel verkeerd om:
Afbeelding

Hieronder zijn beide veren te zien. Het verschil tussen de kante waar de windingen het dichst op elkaar zitten is ook wel duidelijk. Of het nou echt iets uitmaakt?? Ik weet het niet, maar heb ze voor de zekerheid er gewoon goed ingezet.
Afbeelding

Afbeelding

Hieronder nog even de merktekens. De krukas staat op het T-teken. Naar mijn idee zit het dus wel goed. De vorige keer had ik de linker dus wel een tandje te veel, want toen zat er echt meer ruimte tussen.

rechts:
Afbeelding

links
Afbeelding

totaal plaatje
Afbeelding

Nu is het nog een kwestie van de carbs schoonmaken, olie in de motor en even goed rondpompen en nog wat finishing touch en dan kan die weer ingebouwd worden.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Maxtor
Guru
Guru

di nov 15, 2005 22:36

Had precies hetzelfde bij mijn nokkenassen met de merktekens. Zelf zat ik er ook mee of de boel wel goed zat, maar idd met het aanspannen trok hij de nokkenas weer van de plek af. Heb het opdezelfde manier gemonteerd zoals jij ze nu heb zitten en loopt perfect.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 15, 2005 22:58

Ziet er goed uit! :thumbs: Als dit niet goed gaat, eet ik m'n schoen op. En dat heb ik vaker gezegd. :wink: [-o<

Huib
Guru
Guru

wo nov 16, 2005 08:55

Ik sluit me bij Alessandro aan, ziet er netjes uit Rens!

En als ik de anderen hier zo hoor (=lees) moet dat met die koppakking wel goed komen geloof ik.

De olie rondpompen kun je door na montage even te starten zonder bougies (en het liefst zonder brandstof). Zo heb ik het de laatste keer na het vervangen van mijn (hydraulische) klepstoters ook gedaan. Tijdens het 'droogstarten' werd het tikken snel minder, al was er toch één klepstoter die pas na 5 minuten draaien besloot om mee te gaan doen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo nov 16, 2005 19:01

Nu zit de distributie er weer op en nu lees ik verder en zie staan dat je de nokkenassen een voor een in de neutrale stand moet zetten. Nu lijkt me dat sterk, want de staan natuurlijk tegelijkertijd in de neutrale stand :wink: , maargoed....

Dan staat er: "Los de moer van de spanrol, druk de spanrol naar boven en zet de moer weer vast. Draai de krukas nogmaals enkele omwentelingen en herhaal de volgende handeling. Controleer de afstelling van de distrubutie."

Tja leuke handelingen, daar komt geen eind aan!!! :wink: #-o .
Die spanrol losdraaien en daarna weer vastdraaien ja dat zal wel zo zijn. Alleen ik moet de spanrol ook omhoog duwen. Alleen als ik de ene kant omhoog doe dan ontspan ik het zakje en bij de ander span ik het weer, dit klinkt niet zo logisch.

Bij de 8v met hydr. klepst. staat dat je gewoon een voor een de moer een keer moet lossen en dan moet die weer met het juiste aanhaal moment vast. Dit klinkt iets logischer in de oren, moet ik dit gewoon aanhouden??

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Maxtor
Guru
Guru

wo nov 16, 2005 20:02

Ik heb gewoon de spanrollen zelf laten spannen, dus gewoon de bout losdraaien en ze spannen zichzelf. Daarna alleen nog naspannen en dat was het. Heb ze toen wel zelf nog een beetje aangedrukt met de hand... dat zal ik als ik jou was niet doen. Gaan ze net iets te strak staan en hoor je de riemen lopen... Is niet schadelijk ofzo maar toch wel een beetje irritant geluid, zeker bij stationair lopen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

164 Q4

wo nov 16, 2005 20:30

Nu zit de distributie er weer op en nu lees ik verder en zie staan dat je de nokkenassen een voor een in de neutrale stand moet zetten. Nu lijkt me dat sterk, want de staan natuurlijk tegelijkertijd in de neutrale stand :wink: , maargoed....
Als je aan een nokkenas draaid zonder riem erom zal hij soms met de klok mee of tegen de klok in willen verspringen (door de veerdruk van de klepveren). Neutrale stand is de ruststand van de nokkenas.
Dan staat er: "Los de moer van de spanrol, druk de spanrol naar boven en zet de moer weer vast. Draai de krukas nogmaals enkele omwentelingen en herhaal de volgende handeling. Controleer de afstelling van de distrubutie."

Die spanrol losdraaien en daarna weer vastdraaien ja dat zal wel zo zijn. Alleen ik moet de spanrol ook omhoog duwen. Alleen als ik de ene kant omhoog doe dan ontspan ik het zakje en bij de ander span ik het weer, dit klinkt niet zo logisch.
Valt allemaal wel mee. Je moet eerst aan de motor draaien zodat alles zich een beetje kan zetten en er een normale spanning op de 'aantrekzijde' van de riem staat. Als je de spanner los wilt draaien moet de betreffende nokkenas niet meer op spanning door de klepveren staan (ruststand) omdat anders de riemspanning niet helemaal klopt.
Bij de 8v met hydr. klepst. staat dat je gewoon een voor een de moer een keer moet lossen en dan moet die weer met het juiste aanhaal moment vast. Dit klinkt iets logischer in de oren, moet ik dit gewoon aanhouden??

Voor de spanner bedoel je? Ja dat klopt maar je moet wel even letten op wat boven is beschreven.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo nov 16, 2005 23:21

ok

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Huib
Guru
Guru

do nov 17, 2005 08:53

Rens
Het gaat er alleen om dat de spanner vrij kan bewegen als je de moer lost, dus dat hij niet klemt tegen het blok ofzo. Op die manier zorg je ervoor dat de veer in de spanner de riemspanning bepaalt. Dus als je spanners net los geweest zijn dan hoef je idd waarschijnlijk alleen de moer te lossen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Remco S
Guru
Guru

do nov 17, 2005 18:35

misschien nog een leuk idee om het "onderblok" een kleurtje te geven voordat je de rest van de spullen monteerd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”