Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 12:48

Ik heb nu de koppakking en ander pakkingen/keeringen vernieuwd en nu ben ik bezig om de distributie op tijd te zetten. Wanneer ik beide merktekens op de goede plek zet en dan die riem erovereen leg, gaat nog goed (de linker riem ligt aan de onderkant dan nog wat slap lijkt me). Alleen als ik hem dan wil spannen, dan verdraaid die steeds krukas een klein beetje, waardoor de distributie dus niet meer op tijd staat.

Heb het al een paar keer geprobeerd alleen nog zonder resultaat.

Wat doe ik fout???

PS is van een 33

Rens
Laatst gewijzigd door Rens 1.7QV op zo nov 13, 2005 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

164 Q4

RE: Distributie op tijd zetten

zo nov 13, 2005 13:27

Ik zou het net andersom doen (eerst krukas goed en pas later de nokkenassen). Eerst de krukas goed op tijd zetten en dan de nokkenas ietsje te vroeg zetten en de riem erom leggen (riem staan dan enigzins slap). Als je de riem dan weer strak trekt zal de nokkenas weer exact op tijd staan (de achterste riem natuurlijk eerst :wink:). Als de nokkenas toch niet helemaal op tijd staat dan de nokkenas weer iets terug draaien, de riem een tandje verschuiven en weer strak zetten. Als de timing klopt de spanner losmaken zodat hij tegen de riem drukt en weer vastzetten. De ander kant moet net zo. Daarna met de hand de motor nog even 2x rondraaien en de riemspanning goed instellen (spanner even weer losmaken en vastzetten) en timing nog even controleren.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Distributie op tijd zetten

zo nov 13, 2005 15:41

Dat wil nog niet helemaal lukken. De rechter blijft verkeerd staan. Want schuif je hem 1 tandje vroeger dan staat die verkeer en 1 tandje later dan staat die ook verkeerd. Ik zou hem eigenlijk een half tandje moeten kunnen verschuiven. En de linker komt ook niet helemaal lekker te staan.

Maar goed even iets anders. Ik heb het blok uitelkaar gehad en goed opgelet wat links en rechts was en de klepstoters heb ik ook weer op de originele plek terug gezet. Alleen van de klepspeling klopt nou helemaal niks meer.

Nu heb ik eigenlijk 2 verschillend versleten nokkenassen zag ik. De een is iets beter als de ander. De beste nokkenas heeft de speling die het strakst (verkeerd) staat. Nu zou je denken dat ik per ongeluk beide nokkenassen omgedraaid heb. Echter de nokkenas die verder versleten is, heeft een goede klepspeling op 1 na. 0,40 voor uitlaat ipv 0,45.
Als ik beide nokkenassen verwisseld heb, dan zou de slechtste nokkenas juist veel te ruim zitten, lijkt me.

Bovendien weet ik wie de kleppen gesteld heeft en dat moet goed gestaan hebben.

Alleen om zeker van m'n zaak te zijn. Zit er een verschil in de linker nokkenas en de rechter???? Dat daarom de distributie ook niet echt lekker op tijd komt te staan??

Nu las ik later in het boek, dat er een bovenkant en een onderkant is met de klepveren. Aan de kant waar de windingen dichter op elkaar zitten die moet richting kop. Nu viel me dit dus wat te laat op helaas. Alleen nou vroeg ik mij af wat het effect kan zijn als de veren andersom zitten????

Ach ja al het begin is moeilijk, alleen dat van die klepveren is wel lullig, want dan moet het zaakje echt weer helemaal los. Hopelijk kan iemand mij helpen, of kent die dit senario een beetje....

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 16:54

Dit gaat toch over je 1300 type 3 blok?

Die zou hydraulische klepstoters moeten hebben lijkt mij?
De linker en rechter nokkenas zijn identiek.

Weet je zeker dat je de krukas exact op BDP hebt staan? Een kleine tip, zeker als je het blok er toch uit hebt liggen: markeer alle merktekens op het vliegwiel voorzichtig met typpex. Dat is later met ingebouwde motor handig, bijvoorbeeld als je zometeen de ontsteking af gaat stellen.

Ik heb bij een 8v eigenlijk nooit zo'n probleem gehad met de timing. De nok die tussen de twee merktekens op het riemwiel zit zie je door het gaatje in het distributiedeksel. Het is niet zo dat hij 100% zuiver voor het gat zit maar als je hem goed hebt staan is daar geen twijfel meer over mogelijk. Kun je misschien wat foto's maken en hier plaatsen?

Over de klepveren durf ik je niks te zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Bedenk wel dat het je nu 50 euro aan koppakkingen kost om het alsnog goed te doen, maar niet zoveel extra werk. Als je de motor weer ingebouwd hebt en je besluit dan om het te doen heb je veel meer werk.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

164 Q4

RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 17:12

Op zich kan er weinig mankeren aan de nokkenastiming. Als hij te vroeg of te laat staat en daartussen moest zitten zal of de krukas niet helemaal goed staan of bijv. de dikte van de pakking behoorlijk verschillen met de originele (theoretisch ook nog mogelijk maar niet waarschijnlijk). En zoals gezegt moet je er ook niet al te nauwkeurig naar kijken. Als je er 1 tandje naast zit zie je het verschil al duidelijk dat je ernaast zit.
Zet alles eens goed op tijd en plaats eens een fotootje.

Bij zo'n nieuwer blok kun je geen kleppen meer stellen en komt dat ook te vervallen (hebben ook geen losse kleppendeksels meer).

Met die klepveren is logisch en geldt eigenlijk voor alle veren (bijv ook wielophanging): Die moeten als je de keuze hebt altijd zo ingebouwd worden zodat het onafgeveerd gewicht zo beperkt mogelijk is. Vandaar dat in dit geval de dichtste windingen richting blok moeten. Als je ze er verkeerd ingedaan hebt is dat nog geen ramp maar meer een schoonheidsfoutje. Ik zou daar geen nieuwe pakkingsset tegenaan gooien.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 17:55

aha nokkenassen zijn dus gelijk das mooi. Het is er trouwens een met stelplaatjes Huib.

De koppakking heb ik tot nu toe alleen de eerste 3 fasen vastgedraaid en dat is max 87 Nm zo uit mijn hoofd. Blok is uiteraard nog niet ingebouwd, maar als ik die nu weer los zou halen, dan zal ik de pakking toch nog wel kunnen gebruiken???

Ik weet ook zeker dat de krukas op het bovenste dode punt staat. De T is goed te zien.

Als ik tijd heb zal ik nog even een foto maken en plaatsen.

Bedankt voor de info,

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 19:48

Bij mijn type 2 SW ook een 1300 (weet niet of het hetzelfde blok als die van jou is) had ik hier ook een beetje last van. Vond het nogal lastig te bepalen of de kerf nou wel of net niet overkwam met die in het nokkenashuis. Echter zodra ik met mn nagel door de kerf in de nokkenas ging ging die wel altijd netjes over in die van het nokkenashuis. Bij mij was het overigens de linker nokkenas (bestuurderskant) waarbij ik mijn vraagtekens plaatste. Toen toch maar alles vastgezet en blokje liep heel erg netjes. Dus lijkt me niet dat de timing verkeerd zou staan, heb dat ooit eens bij de 75 van mn broer gemerkt en die liep bar slecht stationair toen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 20:34

Bij mij is het ook vooral de linker, waarbij ik mijn twijfels heb.

Maar plaats later nog wel even wat plaatjes

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 20:46

de motor heef nog niet gelopen, dan zou ik het zondermeer aandurven om die op nieuw te gebruiken. :!: In het zelfde blok uiteraard. :wink:
Maar het lijkt mij volstrekt onnodig om de klepveren om te draaien, dus tja wat te doen? Als tijd geen rol speelt even opnieuw doen dus. Anders lekker laten zitten. :roll:

Heb je toch wel de goede riemen? (niet te lang) En staat de krukaspoelie echt op het goede merkteken? Weet het zo niet uit het hoofd, maar staat ie niet op het 8 graden teken??? :-k :-s (die is nodig om je ontsteking stat. af te stellen) :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

164 Q4

Re: RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 21:51

Heb je toch wel de goede riemen? (niet te lang)
Dat zou niks uitmaken wat betreft de timing of de h.o.h. afstand van de tanden zou al moeten verschillen maar dan zal hij wel heel snel overspringen. Met een langere riem zal alleen de spanner wat verder de riem in moeten drukken om voldoende spanning te krijgen.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 22:23

Heb je toch wel de goede riemen? (niet te lang) En staat de krukaspoelie echt op het goede merkteken? Weet het zo niet uit het hoofd, maar staat ie niet op het 8 graden teken??? :-k :-s (die is nodig om je ontsteking stat. af te stellen) :wink:
Hij staat op het teken T en de andere tekens I en II zijn ook te zien, dus ben er eigenlijk zeker van dat die goed staat.

Riemen zijn ook goed, tenminste ze zijn er door een specialist opgezet..
Maar zal er een foto van maken morgen ofzo of dinsdag dan zien we het wel..

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

zo nov 13, 2005 22:28

Het ligt eraan hoe 'ongelijk' de windingen van de klepveren zijn, bij hogere toerentallen kan de massatraagheid toch wel een rol gaan spelen.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

ma nov 14, 2005 08:13

Het is er trouwens een met stelplaatjes Huib.

Rens
Ok, dan klopt mijn verhaal van merktekens op het riemwiel dus ook niet, want ik ging uit van mechanische (edit: ik bedoel natuurlijk hydraulische) stoters. Dan heb jij zo'n blok met dichte riemwielen. Ik wist niet dat die ook een type 3 geleverd zijn, of is het niet het originele blok.

Ik zou zo'n koppakking geen tweede keer durven gebruiken, je hebt alles nu platgedrukt en je weet nooit of het weer precies hetzelfde valt en dus goed afsluit bij hermontage. Maar gezien de reacties over de klepveren is dat niet ter sprake.
Laatst gewijzigd door Huib op di nov 15, 2005 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

ma nov 14, 2005 19:37

Het ligt eraan hoe 'ongelijk' de windingen van de klepveren zijn, bij hogere toerentallen kan de massatraagheid toch wel een rol gaan spelen.
Tja het verschil is wel te zien, of het een rol speelt weet ik niet, maar in het werkplaatshandboek staat er voor wel "Let op". Dus misschien is het wel nodig, ik denk dat ik het zaakje gewoon goed zet en met die koppakking durf ik dan wel te gokken dat dat goed gaat. Ik bedoel ik draai hem nu ook weer net zo vast en verder is er nog niks te zien dat die ingedeukt is ofzo.

Trouwens tussen het nokkenashuis en de kop zelf zit zo'n flinter dunne pakking, is het nodig omd daaromheen nog wat vloeibare pakking te doen, of gaat dat ook lekvrij zitten zonder vloeibare pakking????

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Distributie op tijd zetten + klepspeling

di nov 15, 2005 12:14

Een koppakking bevat holle (koperen?) ringen om de verbrandingsruimte. Deze druk je plat bij het aanhalen van de kopbouten en op die manier wordt de afdichting gegarandeerd. Deze zijn dus zeker wel al platgedrukt.

Ik zou het niet aandurven, alessandro dus wel. Ben benieuwd of de ervaren sleutelaars op dit forum hier een mening over hebben. (@alessandro: daar schaar ik jou natuurlijk ook onder).

Die dunne pakkingen tussen kop en nokkenashuis heb ik nooit met vloeibare pakking oid gemonteerd, en ik heb ook nooit problemen gehad met lekkage bij deze pakking. Ook niet bij hergebruik.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”