Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

V-snaar 75 vervangen

za okt 29, 2005 15:47

De riem voor de stuurbekrachtiging is al los... Die van de dynamo hoe krijg ik die het beste los? Hoe krijg ik de dynamo makkelijk verschoven?

Edit: 75 TS gaat het om
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: V-snaar 75 vervangen

za okt 29, 2005 16:14

De dynamo zit op 2 plaatsen bevestigd.
1 daarvan is de spanner.

Beide bouten een beetje losdraaien en zorgen dat de v-snaar van spanning afkomt.
Bij montage de v-snaar niet te strak spannen.
Ca. 1,5 cm induwen na spannen mot voldoende zijn, eventueel checken na 1500km !

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: V-snaar 75 vervangen

za okt 29, 2005 16:58

Beide riemen zitten erop... Nu wil de auto alleen niet meer aanslaan. :(

Auto heeft heel even gelopen met beide riemen (niks geen gierende geluiden of dergelijke) en hield er toen mee op. En wil nu niet meer aanslaan, startmotor draait netjes rond. Heeft volgens mij niet met die nieuwe riemen te maken hebben maar met iets elektronisch. Ik hoor namelijk tijdens die startpogingen een relais heel snel tikken. En de km teller begint meteen te lopen na het opschakelen van contact. Het tikkende relais zit rechts onder de kap volgens mij... 2e relais van rechts.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: V-snaar 75 vervangen

za okt 29, 2005 17:04

Wordt er gevonkt en ingespoten ?

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: V-snaar 75 vervangen

za okt 29, 2005 17:37

Alles functioneert weer een naar behoren. Het bleek dat de accupolen niet goed vast zaten op de accu :?

Ik dacht zelf dat Alfacontrol ofiets moeilijk aan het doen was dus dacht ik van trek de pool er even af. Dat ging me net iets te gemakkelijk, eenmaal erop lopen als een zonnetje. En de snaren piepen niet en doen goed hun werk. Staan nu een 1 cm met stevigeduimdruk vast. Wat gebeurd er eigenlijk als je snaren te strak staan? Merk je dat bijv aan de lagertje van de poelies?

De dynamo snaar stond echt op knappen, er waren tandjes uit afgebroken en op de achterkant was er een redelijke hiep uit.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: V-snaar 75 vervangen

zo okt 30, 2005 02:53

als je snaren te strak staan kost je dat A: vermogen in tiendes/honderdste van peekaas B: idd de lagers van bv dynamo, waterpomp, cq vrijwel alles dat door de v-snaar aangedreven word.

stelregel die mij ooit eens is verteld, en sindsdien met suc6 toegepast. v-snaar nooit strakker zetten alsdat je deze tussen duim en wijsvinger met gemak maximaal kwartslag kunt draaien.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Algemene Technische vragen”