ik heb een alfa 33 1.7 16V bj 92 en voor de apk heeft hij een te hoge uitstoot (en afstellen op de inlaat is nog niet voldoende om onder de 0,5% te komen).
Echter is dit niet het probleem, want het is het gevolg (denk ik dan) van het niet mooi lopen van mijn 16V boxer blok. Het is niet altijd maar soms gaat ie vanzelf 2500tpm lopen, ook af en toe loopt ie 1500tpm en loopt dan daarna weer netjes terug naar 900tpm. Soms lijkt het op ik cruise control heb, maar dan blijft ie zonder het gas aan te raken volgens mij benzine inspuiten.
De volgende dingen heb ik al gedaan, nieuwe bougie's zo'n 10.000 km geleden, bougie kabels gecheckt, rotorkapje is nog geen 5000km oud. Verder heb ik de inlaat gecheckt op valse lucht zuigen na de lmm, heb een andere lmm erop gehad en ook nog 1 met een ander nummer erop (de ene heeft een gaatje in de klep met daarnaast het getal 80, de ander heeft gewoon een dichte lmm-klep). Andere lambdasonde helpt ook al niet. Verder bijna alle stekker die ik maar kon vinden nagelopen en ingespoten met contact spray en schoongemaakt waar dat nodig was.
Het (katalysator) relais heb ik ook nagelopen en goed gemonteerd.
Het probleem is dus niet altijd, ook niet alleen bij stationair lopen en heeft als gevolg dat er nog al wat onverbranden benzine uit de uitlaat komt.
Wie o wie heeft nog een idee? (misschien injectoren die verstopt zitten???)
Owja, deze boxer heeft al 175000 km gelopen (koppakking, nokkenaskeringen en dergelijke zijn zo'n 10.000km allemaal vervangen) en hij loopt nog steeds als een kogel, alleen lijkt het of ie na de 6300 tpm niet meer zo hard gaat als voor dit probleem. Ik heb dit probleem zowel met als zonder katalysator.
Zo, denk nu dat ik alles heb beschreven en gezegt, dus wie heeft nog ideeen?