zo mar 08, 2026 09:42
Je heb qua diff 3 soorten bij transaxle.
- dunne uitgaande bakassen en aandrijfas flens met M8x1 schroefdraad (oa 1.6 en 1.8 zonder sper)
- dikkere uitgaande bakassen en aandrijfas flens met M8x1 (75TS)
- dikkere uitgaande bakassen en aandrijfas flens met M10x1 (75V6 en 75 turbo)
Met andere woorden als die turbo of v6 bak gebruikt voor het sper diff zit je ook aan turbo en V6 aandrijfassen vast, en dus ook achterasnaven. Tenzij je de flens op de uitgaande bakas omboort naar M8x1. En dat wil je allemaal niet. Lijkt mij.
Je wilt dus een TS bak met sper, en voordat je die koopt, zeker als de hoofdprijs er voor gevraagd word, wat nogal eens voorkomt tegenwoordig, zou ik eerst diff deksel eraf halen om te kijken of er echt wel een sper in zit. Zoveel werk is dat niet, zeker niet als remschijven er al af zijn.
Maar ik zou eerst eens kijken waarom je 1600 bak jankt. Kan lagers zijn, weet niet wat km stand is, maar de lagers zijn degelijk in een transaxlebak, en in een 1600 hebben ze niet veel te lijden bij normaal gebruik. Goede kans dat de bakshim versleten is, dat komt veel vaker voor en is veel voordeliger te herstellen, zeker als je er niet te lang mee door rijdt. Geen idee wat de verkrijgbaarheid van nieuwe baklagers is voor transaxle, want ik heb ze nog nooit nodig gehad. Maar ga er maar vanuit, slecht verkrijgbaar en duur.
Voor wat betreft sper diff, kijk ook eens op de websites van racingdiffs.com , hardemanmotorsport.nl en limitedslip.de
Want ga er vanuit wanneer je TS bakt koopt ook gewoon alles versleten is. Goede kans dat nieuwe spullen kopen en je eigen 1600 diff ombouwen onder de streep goedkoper is en minder gedoe.
En goedkoop gaat het onder de streep nooit zijn, tenzij je zelf handig genoeg bent zelf alle arbeid te doen.
En als bak open ligt ga je toch ook geen versleten synchro's en schakelvorken terugzetten. De schakelmoffen heb ik nog niet versleten/stuk gezien. Overigens, als je schakelvorken sleets zijn, nieuwe zijn niet/nauwelijks te vinden is mijn ervaring.
Waar woon je ergens in NL? Want tenzij je alle arbeid zelf gaat doen zal je ook nog iemand nodig hebben met ervaring met transaxle bakken. Een willekeurige goede en ervaren monteur moet het ook kunnen, maar iemand met ervaring is sneller klaar.
Gr
DJ