Wat Due hierboven zegt dat klopt precies, een rekentool is niet meer nodig. En 175/75 incourant is zachtjes uitgedrukt,
volgens mij een maat die (nagenoeg) nooit voorkomt. Het is dan 185/70 of 175/70 of 165/80. Waarbij de eerste en de laatste
vrijwel gelijk zijn qua afrolmaat, maar die door jou gewenste 175 is ietsje lager. Of je moet een 175/70x15 nemen, maar dan
heb je wel andere (15 inch) velgen nodig. 2% Afwijking in afrolmaat is nog wel acceptabel, meer of minder liever niet.
De vraag dus de probleemstelling komt trouwens bekend voor. Gezien jouw profielfoto;
Is het soms voor een Giulia Super en wil je de achterspatborden niet naar buiten toe uit-timmeren of randjes wegslijpen?
Tenminste, dat wilde ik persé niet doen met die van mij.
Ik heb dat opgelost met LM-velgen die niet 6J maar 5,5J breed zijn, ET 38, dan kunnen er 4x banden op van 185/70x14
en dat loopt niet aan. Mijn auto is zelfs verlaagd, ook dan loopt het niet aan. De speling die je overhoudt is echt maar
een paar mm aan beide kanten, maar dus precies genoeg. (Klik op het plaatje om in te zoomen.)
Wat ik ook meermalen gezien heb, en wat met andere velgen voor een Giulia Super was gedaan:
Velgen van 6J breed, met 2x voorbanden 185/70x14 en 2x achterbanden 165/80x14.
Ik heb wel eens zulke velgensets en banden gehad. Niet zelf gebruikt maar verkocht. Op die banden zaten totaal geen
krassen van aanlopen tegen de spatbordrandjes, ook niet op de achterbanden, dus dat moet wel goed gegaan zijn.
.