djmulder

Aantal probleempjes met een 146

vr okt 21, 2005 09:39

Hoi allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum dus pls don't attack me :)

Uh ja ik had een aantal vraagjes over mijn alfatje. Kheb em al een tijdje maar er zijn toch wat dingetjes waar ik mij aan erger, dus bij deze:

- Bekabeling, ik heb achterin een subwoofer en een gps, wat raden jullie aan om te doen met de bekabeling: Via het dak of via de grond?
- Bekabeling, ik wilde vanaf mun accu spanning halen voor mijn sub maar ik merkte dat er nergens een doorgang te bekennen is om de bekabeling naar binnen te halen. Nu lees ik op dit forum over de 156 die een rubber heeft bij het gaspedaal, is dit ook zo met de 146? (Ik zit nu op mun werk en hij moet voor de keuring, dus kan nu even niet kijken hihi)
- Hoogte, voor mij zijn een aantal drempels onmogelijk te nemen, in Ypenburg bijvoorbeeld heb je zo'n dun rotding waar je, hoe je het ook probeert (hard, zacht, schuin, etc), een enorm rasp geluid hoort als je eroverheen probeert te komen. Is het mogelijk om de auto iets hoger te maken (al is het 5cm ofzo)? ik heb al een beetje rondgevraagd maar andere velgen zijn niet te krijgen en stuggere veren zou de auto doen "drijven" op de weg.
- Opties, ik zit er al een tijdje aan te denken om gas in te laten zetten, weet iemand hier wat ik allemaal nodig heb en wat de kosten zijn hiervoor?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

DJ_M

reijnaje
Guru
Guru

RE: Aantal probleempjes met een 146

vr okt 21, 2005 09:54

Allereerst welkom op dit forum. We zijn hier nogal gek op fotootjes, dusse wacht maar niet te lang met het plaatsen van fotootjes van je auto :wink:

1) Bekabeling gaat in principe altijd via de vloer, dat werkt het makkelijkste, gewoon netjes langs de dorpel laten lopen onder je vloerbekleding. LET OP: Zeker de voedingskabel zo dicht mogelijk bij de accu! In de motorruimte dus, je zal niet de eerste zijn die zijn bella in rook ziet opgaan na het aanleggen van muziek in de kofferbak!!!

2) Ik ken de 146 niet genoeg om het daarvan te weten maar eigenlijk alle auto's hebben wel een doorgang vanuit de motorruimte naar de passagiersruimte, vaak afgeschermd door een rubber stop. De 147 heeft bijvoorbeeld een aantal van die stoppen rechts bovenin de motorruimte zitten, onder het voorraam dus bij de passagierskant, dan kom je achter je handschoenkastje uit.

3) Hoogte, 5 cm verhogen is veel hoor. Een standaard verlagingsset (van normaal naar sportief laag) verlaagt een cm of 3. Als jouw auto nu extreem laag is kun je door het monteren van andere veren je auto wat hoger op de poten zetten. Dat hoeven niet perse stuggere veren te zijn. Een van de 146/145 rijders op dit forum weet vast wel wat een goede set is voor je auto.

4) Even zoeken op dit forum door de hoge brandstofkosten zijn de laatste tijd meer leden aan het nadenken over gasinstallaties in hun auto's. Staan vast wel wat adresjes van inbouwcenters bij.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr okt 21, 2005 09:57

3) ik weet niet zeker of een 146 ook zo'n fijne plastieke plaat onder de motor heeft?

Verwijderen geeft zo'n 4 cm. meer speling...
It's not easy, being green (kermit)

djmulder

Re: RE: Aantal probleempjes met een 146

vr okt 21, 2005 10:08

Allereerst welkom op dit forum. We zijn hier nogal gek op fotootjes, dusse wacht maar niet te lang met het plaatsen van fotootjes van je auto :wink:
Ik zal kijken..ik denk dat ik nog een foto heb van hem ingevroren op wintersport ^.^
1) Bekabeling gaat in principe altijd via de vloer, dat werkt het makkelijkste, gewoon netjes langs de dorpel laten lopen onder je vloerbekleding. LET OP: Zeker de voedingskabel zo dicht mogelijk bij de accu! In de motorruimte dus, je zal niet de eerste zijn die zijn bella in rook ziet opgaan na het aanleggen van muziek in de kofferbak!!!
Ik snap even niet wat je bedoelt met "Zeker de voedingskabel zo dicht mogelijk bij de accu"
bedoel je dat ik de kabels moet scheiden? dat is nogal logisch, of bedoel je dat ik em langs de kant van de bestuurder moet laten lopen?
2) Ik ken de 146 niet genoeg om het daarvan te weten maar eigenlijk alle auto's hebben wel een doorgang vanuit de motorruimte naar de passagiersruimte, vaak afgeschermd door een rubber stop. De 147 heeft bijvoorbeeld een aantal van die stoppen rechts bovenin de motorruimte zitten, onder het voorraam dus bij de passagierskant, dan kom je achter je handschoenkastje uit.
ik zal vanaaf even kijken, ik weet dat hij met de 145 onder 1 noemer gezet wordt, dus ik denk dat ik em ook daarmee kan vergelijken. (boekje is ook voor de 146 en 145)
3) Hoogte, 5 cm verhogen is veel hoor. Een standaard verlagingsset (van normaal naar sportief laag) verlaagt een cm of 3. Als jouw auto nu extreem laag is kun je door het monteren van andere veren je auto wat hoger op de poten zetten. Dat hoeven niet perse stuggere veren te zijn. Een van de 146/145 rijders op dit forum weet vast wel wat een goede set is voor je auto.
Hij's niet verlaagd ofzo en ik dacht dat ik ook gekeken had naar nieuwe veren. Hm ik zal wel nog een keer bij de garage kijken.
4) Even zoeken op dit forum door de hoge brandstofkosten zijn de laatste tijd meer leden aan het nadenken over gasinstallaties in hun auto's. Staan vast wel wat adresjes van inbouwcenters bij.
Ik zal even spitten, thx :)
3) ik weet niet zeker of een 146 ook zo'n fijne plastieke plaat onder de motor heeft?

Verwijderen geeft zo'n 4 cm. meer speling...
hm tis niet de motor die er last van heeft, het is met name mijn uitlaat (daar is hij vorig jaar ook al op afgekeurt en ik durf te wedden dit jaar weer, goh tijdens het tiepen van dit bericht weddenschap verloren hihi)

in het boekje praat men over een plaat die je kan monteren onder de alfa, maar ik ben al langs de alfa dealer geweest en die kwam tot de conclusie dat deze niet beschikbaar is voor mijn model.

DJ_M

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 21, 2005 10:26

Met zeker de voedingskabel zo dicht mogelijk bij de accu, bedoelt men 'trek een nieuwe voedingskabel voor de versterker rechtstreeks naar de accu en plaats een zekering zo dicht mogelijk bij de accu'.

Misschien ook het vermelden waard: neem zeker draad die dik genoeg is voor dit soort apparatuur.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

djmulder

vr okt 21, 2005 10:29

Met zeker de voedingskabel zo dicht mogelijk bij de accu, bedoelt men 'trek een nieuwe voedingskabel voor de versterker rechtstreeks naar de accu en plaats een zekering zo dicht mogelijk bij de accu'.

Misschien ook het vermelden waard: neem zeker draad die dik genoeg is voor dit soort apparatuur.
ja okay, ook wel logisch :) ik weet wel wat voor kabel ik ga gebruiken... we hebben zo'n autopart shop in de buurt .. ik denk dat ik em vandaag direct ga halen :) ik heb em alleen nog niet omdat ie nu nog via mun radio gaat.

ps thx allemaal voor de snelle replies enzo :)

DJ_M

reijnaje
Guru
Guru

vr okt 21, 2005 10:32

En neem een zekering die niet bloot ligt natuurlijk ... (inside joke, kon het niet laten)

Maar bij die autopartshop kunnen ze je daar prima mee helpen, die vragen krijgen zij continu lijkt me.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

reijnaje
Guru
Guru

vr okt 21, 2005 10:34

Hij's niet verlaagd ofzo en ik dacht dat ik ook gekeken had naar nieuwe veren. Hm ik zal wel nog een keer bij de garage kijken.

hm tis niet de motor die er last van heeft, het is met name mijn uitlaat (daar is hij vorig jaar ook al op afgekeurt en ik durf te wedden dit jaar weer, goh tijdens het tiepen van dit bericht weddenschap verloren hihi)
Dus je hebt een niet verlaagde auto en toch raakt je uitlaat regelmatig de grond? Dan zijn waarschijnlijk de rubbers waarmee je uitlaat opgehangen is versleten ... hangt je uitlaat erg ver onder de bumper of sluit dat toch redelijk mooi aan?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

djmulder

vr okt 21, 2005 10:35

En neem een zekering die niet bloot ligt natuurlijk ... (inside joke, kon het niet laten)

Maar bij die autopartshop kunnen ze je daar prima mee helpen, die vragen krijgen zij continu lijkt me.
;) Ik weet wel iets van electra :P

mja daar had ik al gevraagd naar dat rubbertje maar die wisten het ook niet te vinden (zelfs bij de alfa dealer niet die ertegenover is)

DJ_M

reijnaje
Guru
Guru

vr okt 21, 2005 10:37

Kan goed verstopt zitten, bij mijn 147 zat er een grote homp schuimrubber voor.

Maar wie weet heeft de 146 het in het geheel niet... wel raar dat de dealert het ook niet wist.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

djmulder

vr okt 21, 2005 10:44

Dus je hebt een niet verlaagde auto en toch raakt je uitlaat regelmatig de grond? Dan zijn waarschijnlijk de rubbers waarmee je uitlaat opgehangen is versleten ... hangt je uitlaat erg ver onder de bumper of sluit dat toch redelijk mooi aan?
de uitlaat hangt niet laag, het gaat voornamelijk om het begin stuk van de uitlaat (het stuk wat uit de motor komt) wat geschampt wordt, maar tis gewoon bij veel drempels zo.. er bestaan natuurlijk drempels waar ik wel overheen kan, maar niet veel.
Kan goed verstopt zitten, bij mijn 147 zat er zo grote homp schuimrubber voor.
Hmm ja als ik de motorkap opendoe ligt er ook schuimrubber aan de zijkanten, maar daar zat niets "zichtbaar" achter... ook nog een keertje onderzoeken dus, je weet het maar nooit wat ik over het hoofd heb gezien...

DJ_M

reijnaje
Guru
Guru

vr okt 21, 2005 10:51

Dat heet een uitlaatspruitstuk (weer wat geleerd :wink: ). Bij een niet verlaagde auto hoort dat toch niet zo vaak de grond te raken hoor, plaats maar een fotootje van je auto, dan kunnen we meteen zien of je 146 nu wel of niet verlaagd is 8)
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

djmulder

vr okt 21, 2005 10:57

Dat heet een uitlaatspruitstuk (weer wat geleerd :wink: ). Bij een niet verlaagde auto hoort dat toch niet zo vaak de grond te raken hoor, plaats maar een fotootje van je auto, dan kunnen we meteen zien of je 146 nu wel of niet verlaagd is 8)
ben al aan het zoeken :P heb je enig idee hoeveel vakantie foto's ik heb ;)

DJ_M

djmulder

vr okt 21, 2005 11:02

hier

hebbes :) mja ik kan me herinneren dat ik er meer had...ik ben nog ff verder spitten

goh werkt de url tag niet?

DJ_M

reijnaje
Guru
Guru

vr okt 21, 2005 11:09

Is een plaatje:

Afbeelding

... dat werkt beter :wink:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V