Pagina 1 van 1

klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: do dec 01, 2011 19:38
door mzwarte
Ik heb een alfa 156 jtd uit 2000 en als ik optrek begint de koppeling te klapperen, dan moet ik met slippende kopeling wegrijden. Heb ook het idee dat met rijden op de snelweg deze meer trilt. Zal dit het vliegwiel/trilingsdemper zijn? Kan het kwaad om hiermee door te rijden? Koppeling zelf slipt niet en is nog prima. Staat ondertussen 290.000 km op.

RE: klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: do dec 01, 2011 23:26
door De Block
Demperplaat stuk? Weet dat die er in zit. Heb ervaring met scheepsmotoren en klinkt wel vagelijk bekend.

RE: klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: do dec 01, 2011 23:39
door Stef33
Klinkt als probleem met het vliegwiel, zie bijv. hier: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=39823

RE: klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: vr dec 02, 2011 11:33
door WhizzMan
Ik weet niet zeker of hier al een dual-mass vliegwiel in zit. Als dat zo is, heb je 99% kans dat dat het inderdaad is. Sowieso, als je zeker weet dat het in de koppeling of in de versnellingsbak zit, zal de bak er toch af moeten om te kijken wat het precies is.

RE: klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: vr dec 02, 2011 16:21
door Tjerry
Moet er niet aan denken dat het buitenste deel uit het rubber scheurt. Natuurlijk rij je hier niet mee door.
Ik het het bij een 2,5 V6 ook al 2x gehad binnen de 323.000 km.
Eerste keer heb ik een week moeten wachten op het onderdeel omdat niemand het had liggen in Nederland.

Tjerry

RE: klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: za dec 03, 2011 13:24
door WhizzMan
Als je een vast vliegwiel hebt, kan het ook nog zo zijn dat er een of meer dempingsveren uit je koppelingsplaat zijn geschoten of zijn gebroken.

RE: klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: za dec 03, 2011 13:57
door De Block
Die breken eerder dan dat ze er uit schieten.

Re: RE: klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: zo dec 04, 2011 19:26
door Arjan75qv
Klinkt als probleem met het vliegwiel, zie bijv. hier: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=39823
Klopt, bij mij zat er zo'n 1,5 mm speling op het binnenstuk van het 2-delige vliegwiel.
De mijne is een 2.4 van 2002. Misschien Tuynder even vragen of bij jou ook een 2-delig vliegwiel gemonteerd zit.
Doorrijden zou ik op een gegeven moment niet meer doen, door de onbalans zorg je voor een boel vervolgschade. En de koppeling moet je sowie so ook al doen dus de boel ligt al los.
De motor loopt er ook weer een stuk trillingsvrijer van met een nieuw vliegwiel.
(Helaas begint bij mij na 60.000 km de koppeling toch weer licht te trillen... :oops: )

RE: klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: ma dec 05, 2011 07:19
door WhizzMan
De 2.4 is altijd met dual-mass vliegwiel geleverd. De 1.9 had dat een behoorlijke tijd niet. Ik weet niet bij welk bouwjaar en welke exacte uitvoering van de 156 een dual mass op de 1.8 JTD is gezet, dus je zal het bij de dealer of zo moeten navragen aan de hand van je chassisnummer.

RE: klapperen bij optrekken 156

Geplaatst: di dec 06, 2011 19:49
door mzwarte
OK, bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ga het dan op korte termijn laten vervangen en zal vooraf informeren bij tuynder wat voor vliegwiel er nu in zit. Pff, gaat een duur geintje worden vrees ik.