Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Automaat afknijpen 164 3.0 24V

zo aug 16, 2009 12:24

Ik had de 164 3.0V6 24V tijdens mijn vakantie uitgeleend aan mijn buurmeisje en vrij snel belde ze op dat "ie" niet meer schakelde.
Ze had de koelradiator van de bak kapot gereden op een stuk beton.

Onderdelen zijn niet meer te koop dus mbv CMVA (onderdelen) , telefonisch support van GiuliaTom en hulp van de buurjongen hebben we de radiator, aansluitingen en leidingen vervangen.
Het is een hele operatie om er bij te kunnen. Ik heb volgens mij een kwart van de motorruimte leeg moeten halen.

Aan het eind hou ik wel wat draadjes over (ik vermoed aarde) maar de automaat doet het weer.

Alhoewel. Doet het als de wagen een paar km heeft gelopen.
Als ik de 164 start loopt ie meteen netjes rond. Zodra ik een versnelling inschakel wordt de motor afgeknepen.
Oplossing is:
- rem los, meteen in de drive zetten en gas erop. (werkt dus niet in parkeerplek Amsterdam)
- linkervoet flink op de rem, in de drive of achteruit en iets gas bijgeven. Dan voel ik de bak trekken,hoor een klik of klonk en alles is dan weer normaal.

Het lijkt of de koppelomvormer even is vastgeplakt.

Iemand een idee?

PS zal ook een foto van de losse draadjes maken.
-Eén is volgens mij een aardedraad (stekker met maar één zwart/wit draad)
- Ander iets voor een optie dat er niet op zit en lijkt met verlichting te maken (ook sterk gecorrodeerde contacten).

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

zo aug 16, 2009 14:11

hebnog een bak liggen met koeler en ventilator erop maar zit een schuurend geluid in is misschien iets voor je als je er onderdelen van nodig hebt ,dan hoor ik het wel.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

vr okt 02, 2009 20:04

Laatste poging voor de sloop.

Boven beschreven probleem was zeer snel verholpen door Tom en betrof een los draadje.
Ik zit mij toch suf te piekeren. Vlak na het vervangen van radiator en weer vullen van de bak, heeft de automaat het goed gedaan.

Daarna werden de schakelpauzes tussen de versnellingen steeds langer.
Op een gegeven moment bleef de bak in de "tssenstand" hangen en kroop werkelijk vooruit bij steeds hoger wordende toeren.
Bij 4000 toeren springt de noodloop erin en kan je normaal (wel erg hard) opschakelen.

Ik heb er een nieuwe schakelcomputer ingezet maar dat heeft niets veranderd.
Nu is het zelfs zo dat zodra de 164 in noodloop komt deze in één versnelling blijft hangen.

Omdat een mechanisch probleem het meest logische lijkt en een bak vervangen (samen met vele andere kleine dingen) te veel werk is wordt ie gesloopt.
Maar mocht er iemand die nog een tip heeft... ik zou schrijven kom maar op.

16424v

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

di okt 20, 2009 22:50

Hey, is het nog gelukt met je bak? Heb precies dezelfde wagen, en dat draadje hangt bij mij ook los, ik zou echt niet weten waar die op moet, de wit/zwarte met een enkele stekker.
Als ik hem met massa doorverbind dan slaat de automaat koelvin aan.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

di okt 20, 2009 23:08

Hey, is het nog gelukt met je bak? Heb precies dezelfde wagen, en dat draadje hangt bij mij ook los, ik zou echt niet weten waar die op moet, de wit/zwarte met een enkele stekker.
Als ik hem met massa doorverbind dan slaat de automaat koelvin aan.
Hey, goeie tip.
Dat zal 'm zijn, een aansluiting op de temperatuursensor. Daar ga ik nog even naar kijken.

Maar helaas, de 164 automaat doet het nog steeds niet.
Nieuwe computer, olie exact op peil. Regelmatig proberen en ook in noodloop eventjes rijden.

Ik ben ervan overtuigd dat de bak niet kapot is. De achteruit doet het altijd en de vooruit versnellingen hebben het tot voor kort ook gedaan.

Het "voelt" alsof de bak niet voldoende oliedruk kan opbouwen om de vooruit versnellingen erin te drukken.
Heel langzaam kruipt de 164 vooruit zonder echt in een versnelling te komen. Zodra de noodloop ingaat drukt ie toch nog even een versnelling erin. Na een aantal minuten glipt deze er ook nog uit.
Misschien ga ik nog één ding proberen. Het filter vervangen. Mogelijk is deze zo vies dat daaroven teveel drukverslies optreed.

Ik weet wat de 164 rijdend (en schakelend) opbrengt en dat bedrag is een stuk minder dan het vervangen van de automatische transmissie.
En dan is het nog niet zeker of het daaraan ligt. De kennis over automaat problemen is helaas niet ruim voorhanden.
Het is een ZF bak met de reputatie onverwoestbaar te zijn. Hij heeft wel inmiddels 300.000 km achter de rug.

Heb je nog tips?
Dan lees ik ze graag.

Een oplossing zou zeer welkom zijn, veel te zonde om deze wagen niet meer te zien rijden.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di okt 20, 2009 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

164 TD
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 18:00
Locatie: Honselersdijk

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

di okt 20, 2009 23:09

Dat draadje is normaliter N.C(Not Connected)

In het schema rechterzijde, onder de spoel van het Automatic Transmission oil cooling fan relay.Leg je die aan massa, dan gaat de fan lopen.

Afbeelding
164TD '90 432.000 km (waarvan de laatste 30.000 op slaolie) in ruste
164TD '94 300.000 km daily driver
164 Q4 '94 210.000 km medicijn tegen de midlife crisis.

16424v

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

di okt 20, 2009 23:15

heb je al naar je snelheidsmeter gekeken? met dat probleem zit ik namelijk, die doet het niet, en hij schakelt niet naar z'n 2e of hoger. Ik ben het met je eens dat er zeer weinig gegevens bekend zijn over de 4hp18 bak, eigenlijk wel jammer! Ben er echt al 3 weken mee bezig om da ding aan de praat te krijgen. Heb em ook zo gekocht, maar t is voor mij de sport om em weer aan de praat te helpen. Heb ook diversen automaten boeren gebeld, en die zeggen allemaal dat het een electronisch probleem is, en nog een jongen die z'n alfa bedrijf in Haarlem heeft wist mij te vertellen dat ie ook ooit zoiets had gehad en dat ie de stekker die boven op de zwarte deksel van de automaat zit heeft doorgesoldeerd, dus stekkers uit de houder nemen en de draden in de vaste stekkerhuis solderen, doordat er toch een niet te meten maar te groten overgangsweerstand in zit. pff heel verhaal
Weet jij waar ik een snelheids sensor vandaan kan halen? Oja, en zoeken naar een temperatuurmeter zou ik niet doen, kan je beter in de kroeg ofzo zitten, want die sensor zit er niet. ja in de bak zelf. Heeft me ook al heel wat kopzorgen gegeven, maar ben toen bij een losse automaat bak wezen kijken en er zit echt niks op. Nogsteeds de mysterie van t onopgeloste die draad. :S

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

di okt 20, 2009 23:17

Dat draadje is normaliter N.C(Not Connected)

In het schema rechterzijde, onder de spoel van het Automatic Transmission oil cooling fan relay.Leg je die aan massa, dan gaat de fan lopen.

Afbeelding
http://alfaromeo164register.com/handboe ... E94230.jpg
Hmm. dank je.
Ik heb allerlei documenten en "troubleshoot" tips gelezen maar heb niets over de automaat van ZF kunnen vinden.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

di okt 20, 2009 23:25

heb je al naar je snelheidsmeter gekeken? met dat probleem zit ik namelijk, die doet het niet, en hij schakelt niet naar z'n 2e of hoger. Ik ben het met je eens dat er zeer weinig gegevens bekend zijn over de 4hp18 bak, eigenlijk wel jammer! S
Die heb ik nu net wel..
Even voor je uploaden..

Klik hier 1

Klik hier 2

Ik lees graag of je er wat aan hebt..

En nu..
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di okt 20, 2009 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

16424v

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

di okt 20, 2009 23:28

Kan em niet openen, krijg allemaal rare tekens enzo :S. Maar je kan de automaat ook uitlezen, alleen weet niet of dat hetzelfde werkt met knippercodes als de motronic. Ik weet dat de bak die er in de mijne zit goed geschakeld heeft, deze heeft 120 000 km gelopen net als de motor. Maar moet nog achter een schema aan zien te komen van wat voor signalen de computer nodig heeft om goed te kunnen schakelen.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

di okt 20, 2009 23:36

En nu?

Je moet wel een pdf reader hebben omdat het pdf bestanden zijn.

16424v

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

di okt 20, 2009 23:38

ja, nee me bericht die kwam wat laat aan, maar t gaat goed, ben t allemaal aandachtig aan t bestuderen voor wat me oogleden nog toestaan (jaja zware avond gehad met de alfa) :P

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

wo okt 21, 2009 09:13

Kan em niet openen, krijg allemaal rare tekens enzo :S. Maar je kan de automaat ook uitlezen, alleen weet niet of dat hetzelfde werkt met knippercodes als de motronic. Ik weet dat de bak die er in de mijne zit goed geschakeld heeft, deze heeft 120 000 km gelopen net als de motor. Maar moet nog achter een schema aan zien te komen van wat voor signalen de computer nodig heeft om goed te kunnen schakelen.
Ik heb een automaat computer over.
Deze mag je van mij lenen om te proberen of jouw probleem dan is opgelost.
Als dat de oplossing is dan betaal je mij voor de computer wat ie mij heeft gekost van Ed.
Is dat wat?

16424v

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

wo okt 21, 2009 18:06

Hey, kheb zelf 2 computers liggen, dus das t probleem niet, k moet alleen een snelheids sensor hebben die op de bak gemonteerd zit, op het differentieelhuis.
Vanavond maar weer verder hobbyen en poetsen en polijsten..... Nog ff een carkit erin zetten en dat soort zaken.

16424v

RE: Automaat afknijpen 164 3.0 24V

do okt 22, 2009 22:41

pfff, k krijg nie eens de snelheidssensor er uit :S. Ligt dat aan mij of is daar een speciale manier voor? Sommige zeggen dat er een boutje of schroefje aan de zijkant van de sensor zit, nou, bij deze niet.. Heb jij al vorderingen gemaakt?

Terug naar “Algemene Technische vragen”