axel

Newbie alfa 155ts 1.7 motor schoonmaken

zo jul 19, 2009 19:06

Hallo,
Ik ben nieuw hier en ben een rode flink verkleurde alfa 155ts. Ik wil deze auto een beetje netjes maken dus heb ik de buitenkant flink gepoest en gewaxed maar de top laklaag laat overal een beetje los van het in de zon staan, het bladert er langzaam af met van die witte randen zeg maar. Omdat de motorkap en het dak deze laag al verloren hebben doe ik deze insmeren met wd40 welke de kleur ophaalt en toch best lang blijft zitten zonder al teveel schade aan te richten met een heel net resultaat. Het interieur heb ik afgedaan met een plastic reiniger maar ik moet het nog stofzuigen etc maar dat ziet er ook al netjes uit.

De motor echter was een puinhoop, helemaal onder de olie. Ik heb die een paar weken geleden met petrolieum en een borstel ietwat schoongemaakt en toen afgespoten met de tuinslang maar toen startte hij de volgende dag niet meer. Mijn hele bougies stonden onder water en zonder fatsoenlijke sleutels kostte het me 1,5uur (en toen arriveerde de wegenwacht ook net ;) om het weer schoon te maken.

Hierdoor ben ik een beetje bang geworden om het af te maken maar ik heb afgelopen vrijdag toch weer een begin gemaakt. Dit keer heb ik mij een luchtcompressor aangeschaft om het droog te blazen en heb ik zekeringen en connecties omwikkeld met aluminium folie ter bescherming. Na het schoonblazen startte hij toch weer ietwat moeilijk maar na 5min lopen was het euvel weer verholpen dus ik ben blij met mijn luchtcompressor. Nu zie ik aan de onderkant en aan de likerzijkant van de motor (waar de v-snaar loopt) nog een hoop olie zitten die ik ook weg wil hebben en ik denk eraan om het geheel nog een keer goed over te doen maar ik vraag mij af of ik wel alles goed bedek en of ik na zo'n actie niet e.e.a. moet bijsmeren of zo
Heeft hier iemand wat tips voor?

Ik doe het nu inspuiten met D2 velgen/motor reiniger, even in laten werken (15 min), en daarna met de huis tuin en kuiken compressor met water afspuiten. Daarna meteen met de luchtcompressor het geheel zo droog mogelijk proberen te blazen. Hij rijdt nu erg lekker moet ik wel zeggen ;D

Kan het overigens kwaad om de banden ietwat harder op te pompen? Ik heb laatst ipv 2.2bar 2.3 gedaan en dit bevalt me wel met mijn rustig rijgedrag.

axel

RE: Newbie alfa 155ts 1.7 motor schoonmaken

zo jul 19, 2009 19:39

Dit schoonmaken is denk ik ook handig om te kijken waar hij olie lekt denk ik, althans dat is een van de redenen dat ik het wil doen. Overigens vind ik 300,- voor olie verversen en luchtfilter vervangen best duur (nou vooruit met wat kleine extratjes maar heus niet veel) en dat wil ik voortaan zelf doen eigenlijk gezien hoeveel beter de auto rijdt hierna (waarom kan die oliefilter eigenlijk zo vuil worden als dat zo'n verschil kan maken?) /me moet nodig wat bijleren!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 19, 2009 21:41

Een vuil luchtfilter maakt veel uit omdat de motor dan veel meer lucht binnen kan krijgen en dus ook meer benzine kan verbranden. Daardoor krijg je meer vermogen. Een oliefilter moet je vervangen omdat het anders verstopt en de olie er omheen geleid wordt. Daardoor wordt de olie niet gefilterd en wordt al het vuil als een soort schuur/polijstmiddel door je motor gepompt.

E300,- is inderdaad niet de laagste prijs voor wat een kleine beurt moet heten? Er is uiteindelijk lastig wat van te zeggen als de lijst met werkzaamheden en uren niet ook wordt gegeven.

axel

Re: RE: Newbie alfa 155ts 1.7 motor schoonmaken

zo jul 19, 2009 22:10

Een vuil luchtfilter maakt veel uit omdat de motor dan veel meer lucht binnen kan krijgen en dus ook meer benzine kan verbranden. Daardoor krijg je meer vermogen. Een oliefilter moet je vervangen omdat het anders verstopt en de olie er omheen geleid wordt. Daardoor wordt de olie niet gefilterd en wordt al het vuil als een soort schuur/polijstmiddel door je motor gepompt.

E300,- is inderdaad niet de laagste prijs voor wat een kleine beurt moet heten? Er is uiteindelijk lastig wat van te zeggen als de lijst met werkzaamheden en uren niet ook wordt gegeven.
Dank voor je snelle reactie, dat van dat luchtfilter wist ik al, ik zat vroeger toen ik klein was te kwijlen bij die mad max weiand compressor ;)
Maar voor de rest heb ik weinig verstand ervan, wel zie ik dat de olie alweer heel donker is nadat hij vorige week is vervangen en zag ik bij het schoonmaken verse olie op het blok linksonderin waar hij volgens mij met ook met een pakking of iets vast zit (alweer newbie alert ;), is dit reden om me zorgen te maken? Ik zou deze auto graag toch nog een hele tijd willen rijden.

Qua lijstje zat er het lassen van de uitlaat bij en uurloon.

Ik zal overigens eens kijken of ik wat foto's kan maken binnenkort van alles wat ik bedoel qua afdekken, schoonmaken en afbladderen.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 19, 2009 22:19

als je jouw motor netjes wil schoonmaken kun je dit goed doen met een paar spuitbussen remmenreiniger van Motip, verkrijgbaar bij de betere technische groothandelsbedrijven. Welke banden heb je op de 155, anders wordt het lastig om iets te zeggen over de bandendruk...
Theo Romeo
Afbeelding

axel

Re: RE: Newbie alfa 155ts 1.7 motor schoonmaken

zo jul 19, 2009 22:53

als je jouw motor netjes wil schoonmaken kun je dit goed doen met een paar spuitbussen remmenreiniger van Motip, verkrijgbaar bij de betere technische groothandelsbedrijven. Welke banden heb je op de 155, anders wordt het lastig om iets te zeggen over de bandendruk...
Dank je, ik ga daar eens naar op zoek. Tis niet veel rommel meer maar schoon is wel zo netjes. Qua banden ben ik over het algemeen niet kieskeurig; ik heb hem gekocht zonder originele velgen dus ik neem aan dat het bagger banden van de sloop zijn maar ik kijk het zo snel mogelijk even na. (zo slecht zien ze er op het eerste gezicht niet uit), velgen wel ;)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 19, 2009 23:26

Bandendruk gaat om de maat. Dus bijvoorbeeld 205/50/15 of 195/55/15 of iets op 14" velgen. Afhankelijk van het merk kan je tot 2.5 gaan met 15". Ik zelf experimenteer ook met een of 2 tienden druk meer of minder net zo lang tot ik heb gevoeld wat ik het fijnste vind. Er is tussen de verschillende merken en types best verschil te merken in grip, zeker als je ook gaat kijken of je met wat meer of minder bandendruk een beter resultaat kan krijgen.

Pas wel op, bij regen heb je met hard opgepompte banden minder kontaktoppervlak, dus je remweg wordt veel langer en je glijdt ook sneller de bocht uit. Neem in je experimenten dus ook een dagje met natte wegen mee en bedenk je dat het 's winters ook weer anders is omdat je banden dan veel kouder blijven.

axel

zo jul 19, 2009 23:38

hoef ik overigens niet bang te zijn om ontvetter te gebruiken bij die bewegende delen bij de v-snaar zonder iets bij te smeren? Als ik dan toch foto's moet maken.... ;)

axel

zo jul 19, 2009 23:47

Prettige kennismaking overigens, dit is wel een zeer net forum. Dank u :)

axel

ma jul 20, 2009 17:18

Hierbij enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet e.e.a. dus nog overdoen, rubbers e.d. moet ik nog behandelen en de onderste foto is van het blok aan de linkeronderzijde, je ziet nog net de waterpomp. Dat wil ik dus ook nog schoon gaan maken. Ik denk dat het nu ik de compressor heb ik weinig stuk kan maken en het ergste heb ik nu toch al gehad, of moet ik als ik daar ga spuiten nog ergens rekening mee houden?

Dank

axel

ma jul 20, 2009 17:22

hmm d'r gaat iets mis met de foto's geloof ik, hier staan ze op een rijtje:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 20, 2009 17:42

De foto's doen het hier prima.

axel

ma jul 20, 2009 17:52

ah ok, ik zie ze hier niet om een of andere reden. Ik zie overigens alweer een verse druppel olie liggen op dat vieze stukje, ik ga volgend weekend eens wat beter kijken waar het nu lekt. Banden zijn 14" en ik rij er momenteel dagelijks zo'n 110km mee. Ik kom eigenlijk nooit boven de 4k rpm (120km/u) meestal 3500 (110km/u).
Ik denk na het schoonspuiten echter steeds dat ik iets stuk maak en zeker als ik water bij de bougies krijg maar volgens mij zit dat meer in mijn hoofd; vandaag heerlijk gereden ermee :)

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma jul 20, 2009 18:35

Water bij bougie en dis-ontsteking is vragen om problemen :wink:
Rondom het blok schoonspuiten met hoge druk moet geen probleem zijn, let wel dat de spruitstukken niet hot zijn :!:

axel

ma jul 20, 2009 18:58

dis-ontsteking, waar zit dat? Sorry, maar ik ben een echte noob... :oops:
Ik hou die zekeringen en contacten rechtsboven in droog, de bougies nu ook en dat zwarte blok waar de bougiekabels in zitten.
De eerste keer dat ik hem schoonspoot zat ik inderdaad te kijken de bougies in het water, toen kon ik op zondag in de nette kleren droog gaan deppen... u kunt zich wel voorstellen hoe die dag verder verlopen is hahaha ;)
Kan het overigens geen kwaad om ontvetter en hogedruk bij de v-snaar en daar linksonderin te gebruiken (en onderkant en misschien achterkant)? Mijn gevoel zegt me dat nadat ik zoiets ontvet het ook weer dien te smeren.

Terug naar “Algemene Technische vragen”